Solat lengtkap

Disediakan Untuk:
Ustaz Abd Aziz bin Harjin

Disediakan Oleh:
Nor Laila Mastura Binti Mahmad Pas

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI
Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Ilahi dengan keizinan serta rahmatNya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini. Hanya kepada Allah s. w. t kita panjatkan pujian dan kita sampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad s. a. w, keluarga serta sahabat-sahabat Baginda hingga hari kiamat.

Ringkasan Panduan solat lengkap lelaki & perempuan ini merupakan buku panduan lengkap tentang tatacara mengerjakan solat yang dilengkapi dengan panduan bergambar bagi memudahkan pembaca untuk mempraktikalkannya. sejumlah perbaikan telah dilakukan bagi edisi ini sebagai tanggungjawab kami kepada dunia keilmuan dan kepada pembaca sekalian.

Sebarang teguran dari para arif dan bijaksanasangat-sangat kami harap dan dialu-alukan agar saya dapat memperkemaskan tugasan ini pada waktu hadapan. Kepada Allah s. w. t saya memohon taufik dan hidayah-Nya semoga usaha saya ini sentiasa dalam keredaanNya dan mencatatnya sebagai amal soleh buat kami. Amin ya Rabbal ‘alamin.

Wasalam

PENDAHULUAN
Buku panduan solat lengkap lelaki dan perempuan ini merupakan sebuah buku panduan tentang tatacara mengerjakan solat yang dilengkapi dengan panduan bergambar bagi memudahkan para pembaca untuk mempraktikkannya. Buku ini telah disusun, dimana isi yang terdapat di dalamnya dihuraikan secara jelas dan ringkas, berdasarkan ayat al-quran dan sunnah Nabi s. a. w yang berkaitan dengan hukum dan masalah mengenai ibadat solat, buku ini lengkap dengan Bahasa Arab berserta pengertiannya bagi memudahkan para pembaca. Buku ini dikemaskini dengan tambahan bab zakat, haji, puasa, dan dilengkapi dengan dengan surah-surah penting dengan terjemahannya sekali (surah-surah yang sering digunakan di dalam solat)

Tajuk di dalam buku ini terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu sembahyang, sembahyang sunat, panduan mengerjakan sembahyang fardu, sembahyang berjemaah, sembahyang qasar dan jamak dan beberapa tajuk kecik. Buku ini menceritakan tentang panduan-panduan mengerjakan solat dengan cara yang lengkap berserta rukun-rukun sembahyang dan perkara-perkara tentang membatalkan sembahyang.

Buku ini juga banyak menceritakan perbezaan lelaki dan perempuan dalam sembahyang, makruh dalam sembahyang, tentang sembahyang sunat berserta dengan bacaan-bacaan dalam solat dan surah-surah yang selalu digunakan dalam solat. zikir-zikir selapas solat dan doa-doa selepas solat dan disertakan juga syarat-syarat yang berkaitan dengan tajuk ini. Keseluruhan buku ini diringkaskan supaya mudah bai para pembaca lebih memahami berkenaan dengan solat.

SEMBAHYANG
ERTI SEMBAHYANG
Sembahyang merupakan perintah Allah s. w. t yang paling utama. Oleh itu, perintah sembahyang disampaikan kepada Nabi Muhammad s. a. w secara langsung, tidak melalui perantaraan iaitu tatkala Nabi Muhammad s. a. w dipanggil ke langit melalui peristiwa Israk dan Mikraj. Perintah sembahyang berbeza dengan perintah yang lain. Sembahyang beerti berdoa atau pemohonan kepada Allah. Sembahyang menurut istilah adalah ibadah yang merupakan ucapan dan perbuatan yang diawali dengan takbir dan diakhiri dengan salam.

LIMA SEMBAHYANG FARDU
Sembahyang mesti dilakukan pada waktu-waktu tertentu. Adapun sembahyang yang wajib dikerjakan ada lima waktu :
1) Sembahyang fardu Zuhur
2) Sembahyang fardu Asar
3) Sembahyang fardu Magrib
4) Sembahyang fardu Isyak
5) Sembahyang fardu Subuh

SYARAT-SYARAT MENGERJAKAN SEMBAHYANG
1) Seseorang itu mestilah beragama islam.
2) Baligh dan berakal.
3) Suci daripada hadas kecil dan hadas besar.
4) Suci badan, pakaian dan tempat daripada sebarang najis.
5) Mengetahui mana yang rukun dan mana yang sunat.
6) Menutup aurat.
7) (Aurat bagi lelaki adalah antara pusat dan lutut sedangkan aurat perempuan adalah seluruh badan kecuali muka dan kedua-dua tapak tangan)
8) Menghadap kiblat.
9) Yakin masuk waktu sembahyang.
RUKUN SEMBAHYANG
1) Berniat.
2) Berdiri bagi yang saggup dan berkemampuan.
3) Takbiratul ihram (membaca Allahu Akbar).
4) Membaca surah Al-fatihah.
5) Rukuk dengan tuma’ninah.
6) Iktidal dengan tuma’ninah.
7) Sujud dengan tuma’ninah.
8) Duduk antara dua sujud dengan tuma’ninah.
9) Duduk tasyahud akhir dengan tuma’ninah.
10) Membaca tasyahud akhir.
11) Membaca selawat kepada Nabi pada tasyahud akhir.
12) Memberi salam yang pertama.
13) Tertib (Berturut- turut).

PERKARA YANG MEMBATALKAN SEMBAHYANG
Apabila salah satu rukun dan syarat tidak dikerjakan atauditinggalkan dengan sengaja, maka batallah sembahyang (tidak sah). Diantara yang membatalkan sembahyang adalah sebagai seperti berikut :
1) Berhadas seperti haid, nifas dan sebagai nya.
2) Bercakap-cakap dengan sengaja.
3) Terbuka aurat.
4) Bergerak berturut-turut tiga kali.
5) Makan dan minum walaupun sedikit.
6) Tekena najis.
7) Membelakangi kiblat.
8) Tergelak-gelak.
9) Menambah rukun.
10) Mendahului imam dua rukun (ketika menjadi makmum)
11) Berubah niat.
12) Melangkah atau memukul dengan kuat.
13) Murtad (keluar dari agama islam)

DUA JENIS SEMBAHYANG SUNAT

SUNAT HAI’AT
Sunat hai’at adalah sunat yang tidak perlu diganti dengan sujud sahwi. Contoh sunat hai’at ialah tangan kanan mengengam tangan kiri.
1) Mengangkat kedua-dua tangan hingga ke telinga ketika takbiratul ihram, iktidal, dan berdiri dari tasyahud awal.
2) Meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri ketika berdiri.
3) Membaca doa iftitah
4) Membaca ta’awwuwz sebelum Al-fatihah.
5) Membaca amin setelah Al-fatihah.
6) Membaca surah-surah Al-quran pada rakaat pertama dan kedua.
7) Menguatkan suara ketika membaca surah Al-fatihah, yakni pada rakaat pertama dan kedua dalam sembahyang Magrib, isyak dan subuh dan sebaliknya merendahkan suara dalam sembahyang Zuhur dan Asar. Sedangkan bagi perempuan dikehendaki merendahkan suara atau bacaan tersebut pada setiap sembahyang.
8) Membaca takbir ketika berpindah dari rukun.
9) Membaca sami’allahu liman hamidah ketika bangun dari rukuk dan rabbana lakal hamdu ketika iktidal.
10) Membaca tasbih ketika rukuk dan sujud.
11) Meletakkan kedua-dua tapak tangan di atas paha lketika duduk tasyahud awal dan akhir serta menunjukkan dengan dari telunjuk tangan kanan.
12) Duduk iftirasy pada semua duduk.
13) Duduk tawarruk (seperti seperti duduk tasyahud akhir)
14) Membaca doa tasyahud akhir.
15) Salam yang kedua, serta berpaling ke kiri dank e kanan.
16) Khusyuk dan tawaduk dalam sembahyang.

SUNAT AB’AD
Sunat ab’ad adalah sunat yang yang perlu diganti dengan sujud sahwi apabila ditinggalkan rukun-rukun solat sengaja ataupun tidak. Contoh sunat ab’ad ialah salam akhir.
1)Menbaca tasyahud awal serta duduknya.
2)Berselawat kepada Nabi pada tasyahud awal.
3)Membaca selawat atas keluarga Nabi pada tasyahud akhir.
4)Membaca qunut dengan berdiri dalam sembahyang Subuh, witir pada pertengahan Ramadan hingga akhir Ramadan.

PERKARA MAKRUH DALAM SEMBAHYANG
Terdapat beberapa perkara yang boleh mengurangkan pahala sembahyang seseorang insan. Antaranya ialah seprti berikut :
1) Meletakakkan tapak tangan dalam lengan baju ketika takbirratul ihram. Rukuk dan sujud.
2) Menutup mulut rapat-rapat.
3) Terbuka kepala.
4) Memejam mata.
5) Mendingak ke langit.
6) Meludah.
7) Sembahyang di atas kubur.
8) Bercekak pinggang.
9) Berpaling ke kiri dank e kanan.
10) Menahan hadas.
11) Melakukan hal-hal yang mempengaruhi kekhusyukkan sembahyang.

CARA-CARA MENGERJAKAN SOLAT
1) Berdiri tegak menghadap kiblat dengan niat sembahyang. Lafaz niat sembahyang sesuai dengan sesuai dengan apa yang sedang dikerjakan, misalnya sembahyang Zuhur dan sebagainya.
Niat sembahyang fardu Zuhur
Ertinya : “sengaja aku sembahyang fardhu Zuhur empat rakaat menghadap kiblat pada waktunya kerana Allah ta’ala”
2) Mengangkat kedua-dua tangan sejajar dengan telingan dan membaca takbiratul ihram.
3) Tangan diletakkan di bawah dada di atas pusat, tangan kanan di atas tangan kiri dengan bersedekap, kemudian membaca doa iftitah.
4) Kemudian membaca surah Al-fatihah serta selesai membaca surah Al-fatihah pada rakaat pertama disunatkan membaca surah atau ayat Al-quran, misalnya surah Al-Ikhlas.
5) Selesai membaca surah lalu rukuk iaitu membongkokkan badan sejajar dengan kepala, kedua-dua tangan memegang lutut sambil membaca :
6) Melakukan iktidal. Mengangkat kedua-dua tangan ke atas separas telinga seraya membaca bacaan ketika iktidal. Setelah tangan di turunkan dan tegak terus membaca bacaan ketika dalam rukuk.
7) Kemudian membaca Allahuakbar lalu membacakan sujud seraya membaca bacaan ketika bersujud.
8) Duduk di antara dua sujud. Setelah membaca Allahu akbar bangun dari sujud kemudian duduk dengan membaca bacaan duduk di antara dua sujud.
9) Sujud kedua. Stelah membaca Allahuakbar lalu melaksanakan sujud bacaannya seperti sujud pertama.
10) Duduk tasyahud/tahiyat awal. Duduk ini dilaksanakan pada rakaat kedua, caranya tapak kaki kanan tegak dan tapak kaki kiri diduduki sambil membaca tasyahud awal.
11) Tasyahud akhir. cara duduknya ialah dengan kaki kiri dimasukkan ke bawah kaki kanan, jari-jari tetap menjejak tanah, sambil membaca soperti pada bacaan tasyahud awal ditambah dengan selawat Nabi Muhammad dan selawat Nabi Ibrahim dan keluarganya.
12) Salam. Selesai membaca tahiyat akhir kemudian membaca salam dengan menoleh ke kanan kemudian ke kiri.

SEMBAHYANG JEMAAH
Apabila seseorang mengerjakan sembahyang dengan mengikut orang lain yang mengerjakan sembahyang di depan nya maka yang demikian itu dinamakan sembahyang berjemaah ataupun beramai-ramai, yang mengerjakan sembahyang di depan ataupun yang diikuti itu dinamakan imam, dan yang mengikuti di belakangnya dinamakan makmum. Imam mestilah seorang dalam satu kelompok namun jumlah makmum boleh seorang ataupun ramai, lebih banyak makmum lebih baik. Makmum hendaklah mengikuti imam, tidak boleh mendahului, mengerjakan sembahyang berjemaah hukumnya sunat muakkad (sunat yang di anjurkan). Sembahyang Jemaah pahalanya 27 darjat, dari sembahyang sendiri seperti disebutkan dalam hadis.
“ sembahyang Jemaah baik daripada sembahyang sendirian dengan kelebihan 27 kali darjat “ Riwayat Bukhari dan muslim

SEMBAHYANG JUMAAT
Sembahyang jumaat hukumnya fardu ain bagi tiap-tiap muslim yang mukalaf, lelaki, merdeka, sihat bermukim (bertempat dalam satu negeri) dan tidak di dalam keuzuran (halangan)seperti sakit, hujan dan musafir.
Disebut dalam hadis yang ertinya sebagai berikut :
“sembahyang jumaat itu adalah kewajipan yang penting bagi tiap-tiap muslim dengan Jemaah kecuali empat golongan manusia iaitu hamba sehaya, perempuan, anak-anak dan orang yang sakit “ riwayat Daud dan Alhakim.

SEMBAHYANG QASAR DAN JAMAK
Bagi orang yang sedang dalam perjalanan diperbolehkan meringkaskan sembahyang wajib 4 menjadi 2 (rakaat) dengan syarat sebagai berikut :
A. Jarak perjalannya sekurang-kurangnya dua hari perjalanan kaki atau dua marhalah iaitu sama dengan 16 farsakh = 138 km.
B. Pemergiannya bukan untuk maksiat.
C. Sembahyang yang boleh diqasar hanya sembahyang yang 4 rakaat sahaja dan bukan qada.
D. Berniat mengqasarkan semasa takbiratul ihram.
E. Tidak menjadi makmum kepada orang yang mengqasar.

SEMBAHYANG JAMAK
Sembahyang jamak ertinya dua sembahyang yang dikumpulkan dan dikerjakan dalam satu waktu, sembahyang yang boleh di jamak ialah sembahyang Zuhur dengan sembahyang Asar, sembahyang Magrib dengan sembahyang Isyak.
Cara mengerjakan sembahyang jamak ada dua macam
A. Sembahyang Zuhur dan Asar dikerjakan pada waktu Zuhur atau sembahyang Magrib dengan Isyak dikerjakan pada waktu Maghrib disebut jamak Taqdim.
B. Sembahyang Zuhur dengan Asar dikerjakan pada waktu Asar pada waktu asar atau sembahyang Maghrib dengan sembahyang Isyak dekerjakan pada waktu Isyak di sebut jamak ta’khir.  

SEMBAHYANG BAGI ORANG SAKIT
Orang yang sakit wajib juga mengerjakan sembahyang dengan cara seboleh-bolehnya selama akalnya atau ingatannya masih waras, kalauia tidak berkuasa berdiri boleh sembahyang dengan duduk.
Kalau tidak kuasa duduk, boleh mengiring ke sebelah kanan menghadap kiblat, kalau tidak kuat mengiring, boleh melentang dengan dengan kedua-dua kakinya di pihak kiblat, kepalanya diberi bantal agar mukanya menghadap kiblat.

SEBAHYANG JENAZAH
Hendaklah kita memperbanyakan mengingati mati dan bertaubat daripada dosa, sebelum mengalami kematian sebab mati adalah akhir dari kehidupan dunia dan permulaan dari kehidupan akhirat. Apabila mati maka terputuslah segala amalan perbuatannya, kita hanya menanti pengadilan Allah s. w. t sahaja
Syarat sembahynag jenazah sama dengan sembahyang lain seperti menutup aurat, suci dari hadas besar dan hadas kecil, suci badan, pakaian dan tempat dari najis, serta menghadap kiblat. Syrat kedua mayat dimandikan dan dikafankan. Kemudian letak mayat itu di sebelah kiblat orang yang disolati kecuali kalau dikerjakan di atas kubur atau sembahyang Ghaib.
Jenazah bayi yang baru dilahirkan apabila semasa lahir ia sudah dapat bersuara atau berteriak maka hukumnya seperti matinya orang dewasa yang sudah tua. Apabila ia dilahirkan dalam keadaan mati dam sempurna kejadiannya maka hanya dikerjakan di atasnya 3 perkara iaitu dimandikan, dikafankan dan dikuburkan. Apabila keadaannya tidak sempurna maka tidak diwajibkan apa-apa ke atasnya, hanyalah dikuburkan sahaja.

SEMBAHYANG-SEMBAHYANG SUNAT
SEMBAHYANG SUNAT RAWATIB
Sembahyang rawatib ialah sembahyang sunat yang dikerjakan mengiringi sembahyang wajib, sama ada sebelum atau selepasnya. Adapun sembahyang sunat yang dikerjakan sebelum sembahyang wajib disebut sunat qabliyah. Manakala sembahyang sunat yang dikerjakan selepas sembahyang wajib disebut sembahyang sunat Ba’diyah.

SUNAT DHUHA
Sembahyang Dhuha dilaksanakan pada saat matahari sedang naik kira-kira setinggi 7 hasta (pukul 7 sampai masuk waktu Zuhur) bilangan rakaatnya boleh 2 rakaat, 4 rakaat, 6 rakaat atau 8 rakaat dilaksanakan 2 rakaat pada satu salam.

SEMBAHYANG TAHIYATUL MASJID
Apabila masuk masjid, sebelum ia duduk maka disunatkan solat tahiyatul masjid (sembahyang menghormati masjid) dilaksanakan pada hari jumaat atau hari lain, waktu siang ataupun malam dan dikerjakan 2 rakaat.

SEMBAHYANG TAHAJJUD
Sembahyang Tahajjud iaitu sembahyang sunat pada waktu malam lebih baik dikerjakan selepas larut malam, dan dilaksanakan selepas tidur, walaupun tidurnya baru sebentar bilangan rakaatnya, dua rakaat sampai tidak terbatas dan waktunya selepas sembahyang isyak sampai terbitfajar sedang waktu malam tersebut terbahagi kepada :
A. Sepertiga malam pertama lebih kurang pukul 19. 00 – 22. 00.
B. Sepertiga malam kedua lebih kurang pukul 22. 00 – 01. 00.
C. Seperti malam ketiga lebih kurang pukul 01. 00 – 04. 00.

SEMBAHYANG ISTIKHARAH
Sembahyang istikharah ialah sembahyang meminta petunjuk yang baik, umpama seseorang akan mengerjakan sesuatu perasaan yang penting, sedangkan ia masih ragu apakah pekerjaan itu baik untuk dia atau tidak, saat itu lah disunatkan baginya mengerjakan sembahyang Istikharah 2 rakaat.
Selepas sembahyang lantas berdoa meminta petunjuk kepada Allah, atas pekerjaannya yang nasih ragu itu kemudian hendaklah ia memilh mana yang cenderung dalam hati atas ketetapannya, mungkin Allah akan memberi tanda petunjuk baginya.

SEMBAHYANG SUNAT TASBIH
Sembahyang sunat tasbih digalakkan mengamalkannya setiap malam, apabila tidak boleh maka seeminggu sekali atau sebulan sekali setahun sekali atau seumur hidup sekali.
A. Apabila dilakukan pada siang hari hendaklah dilakukan sebanyak 4 rakaat, satu malam, tidak ada tahiyat awal.
B. Apabila dilaakukan pada malam hari dikerjakan 4 rakaat dijadikan dua salam.
Sembahyang ini disebutsembahyang tasbih, sebab di dalamnya dibacakan tasbih pada 4 rakaat itu berjumlah 300 kali tasbih.

SEMBAHYANG SUNAT MUTLAK
Sembahyang sunat mutlak ialah sunat yang boleh dikerjakan pada bila-bila masa sahaja, asalkan tidak pada waktu yang terlarang untuk sembahyang sunat sedang jumlah rakaatnya tidak terbatas, namun tiap dua rakaat hendaklah salam.
Adapun waktu yang diharamkan untuk mengerjakan sembahyang sunat adalah sebagai berikut :
A. Setelah sembahyang Subuh sampai terbit matahari.
B. Apabila Istiwa’ (tengahari) hingga tergelincirnya matahari kea rah barat, kecuali hari jumaat.
C. Selepas sembahyang Asar hingga terbenamnya matahari.
D. Waktu terbit matahari sehingga tinggi tombak.

------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA

013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com