Disediakan Untuk :
Ustaz Abd Aziz Bin Harjin
Disediakan Oleh :
Abu Naim Bin Mohd Nor
PENGHARGAAN
Assalamualaikum W. B. T.
Bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan
masa yang telah diberikan akhirnya saya dapat menyempurnakan tugasan ini. Saya
mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah CTU151 kami bagi semester ini
iaitu Ustaz Abd Aziz bin Harjin kerana telah banyak memberikan bimbingan dan
tunjuk ajar dalam menyiapkan tugasan ini. Saya juga berterima kasih kepada
rakan-rakan sekelas yang juga banyak memberi sokongan dan pendapat mereka
ketika saya melaksanakan tugasan ini. Disamping itu juga, saya ingin mengambil
kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak-pihak yang turut
memberikan tunjuk ajar kepada saya ini seperti pensyarah-pensyarah lain di uitm
kampus Arau ini. Dengan galakan yang diberikan secara tidak langsung dapat
membantu saya menjadi lebih yakin untuk menyempurnakan tugasan ini.
PENDAHULUAN
Gejala murtad merupakan antara isu
yang disifatkan sebagai sangat sensitif kepada masyarakat muslim khasnya di
Malaysia ini. Orang-orang Islam yang murtad adalah dianggap telah melakukan
satu jenayah yang besar terhadap agama dan umat Islam. Meskipun tidak ada
statistik yang tepat mengenai jumlah sebenar orang-orang Islam yang murtad di
Malaysia, namun berdasarkan kes-kes yang dilaporkan oleh media massa dan yang
telah diputuskan oleh Mahkamah Syariah, gejala ini sememangnya adalah sesuatu
yang serius dan perlu diberikan perhatian. Penglibatan sesetengah kelompok
bukan Islam yang tampil membela dan memperjuangkan hak-hak golongan yang murtad
ini atas dasar kebebasan asasi secara jelas memberi isyarat bahawa kedudukan
Islam dan masyarakat muslim kini semakin tercabar. Melalui saluran perundangan,
golongan ini cuba memanfaatkan ruang dan peluang yang yang ada, meskipun
tindakan mereka itu dilihat sebagai mencampuri urusan agama Islam dan hal ehwal
masyarakat muslim. Gejala ini jika tidak ditangani dengan sewajarnya akan pasti
membawa kepada berbagai implikasi negatif kepada perkembangan Islam dan
keharmonian masyarakat muslim di Malaysia.
DEFINISI MURTAD
Murtad merupakan kata terbitan dari
Bahasa Arab. Perkataan asalnya adalah riddah yang bermaksud kembali. Dari segi
istilahnya, murtad bermaksud orang yang keluar dari agama Islam yang benar
kembali kepada kesesatan. Murtad juga disebut dengan perkataan irtidad atau
Riddah. Di dalam al-Quran, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud :
“ Dan janganlah kamu kembali ke
belakang kamu kerana takut akan musuh. Maka jadilah kamu orang – orang yang
rugi. ” (al – Maidah: 21)
Dari segi istilah syara’nya pula,
tokoh – tokoh dan ulama’ terdahulu member beberapa beberapa takrifan tentang
murtad. Menurut Imam Husni, murtad bermaksud keluar daripada Islam dan serta
kembali kepada kufur serta membebaskan diri daripada Islam. Menurut al-Shaykh
Abd al-Qadir Awdah ialah meninggalkan agama Islam dan keluar daripadanya
setelah menganutnya. Manakala, Dr Wahbah al-Zuhayli mendefinisikan murtad
sebagai berpaling daripada Islam dan kembali kepada kufur, sama ada dengan niat
atau perbuatan yang menkafirkan atau perkataan, dan sama ada di ucapkan dengan
gurauan atau penentangan atau I’tiqad.
Seksyen 23 (1), Enakmen Kanun Jenayah
Syariah (II) 1993, Negeri Kelantan mentakrifkan irtidad ialah apa-apa perbuatan
yang dilakukan atau perkataan yang disebutkan oleh seseorang yang mukallaf yang
mana perbuatan atau perkataan itu mengikut hukum Syarak adalah menjejaskan atau
berlawanan dengan akidah agama Islam, dengan syarat perbuatan itu dilakukan
atau perkataan itu disebutkan dengan niat, dengan sukarela dan dengan
pengetahuan dan tanpa apa-apa paksaan oleh sesiapa atau oleh keadaan.
Seksyen 23 (2) pula menyatakan,
perbuatan-perbuatan atau perkataan-perkataan yang menjejaskan akidah itu ialah
perbuatan-perbuatan atau perkataan-perkataan mengenai atau bersabit dengan
perkara-perkara asas yang dianggapkan mesti diketahui dan dipercayai oleh
tiap-tiap orang Islam sebagai pengetahuan umumnya kerana dia orang Islam
seperti perkara-perkara mengenai rukun Islam, rukun Iman dan perkara-perkara
halal dan haram.
Perkataan murtad yang bermaksud
kembali digunakan dalam situasi ini kerana murtad bermula di tanah Arab sebaik
saja kewafatan Nabi Muhammad SAW. Golongan yang lemah imannya dan juga kumpulan
munafiq telah kembali kepada ajaran asal nenek moyang mereka iaitu menyembah
berhala. Peristiwa ini berlaku sebaik saja Khalifah Abu Bakar R. A memegang
jawatan khalifah. Beliau bersama para sahabat yang lain telah berusaha dalam
memerangi serta menangani masalah gejala murtad ini
PERKARA-PERKARA YANG BOLEH MENYEBABKAN
MURTAD
Secara umumnya, murtad boleh berlaku
melalui amalan hati (iktikad), perkataan dan perbuatan. Menurut ulama,
seseorang itu boleh menjadi murtad atau terkeluar daripada Islam dengan salah
satu daripada tiga perkara berikut, iaitu :
Pertama, mengingkari hukum yang telah
diijmakkan padanya, hukum ini dikategorikan sebagai maklum min al-din bi
al-dorurah seperti mengingkari kewajipan zakat, puasa, haji, minum arak, makan
riba dan sebagainya. Hukum-hukum yang berkaitan dengan perkara tersebut adalah
sama dari segi pengetahuannya di antara golongan ulama dan orang awam. Manakala
mengingkari hukum yang tidak diijmakkan padanya, atau hukum yang diijmakkan
padanya tetapi tersembunyi pengetahuannya daripada kebanyakan manusia, maka
keingkarannya terhadap perkara tersebut tidak menyebabkan seseorang itu menjadi
kufur, seperti mengingkari pensyariatan solat duha, mengingkari haramnya
berkahwin dengan perempuan yang diceraikan sebelum tamat tempoh eddahnya dan
lain-lain lagi.
Kedua, melakukan perbuatan yang
merupakan perbuatan khusus bagi orang-orang kafir seperti sujud kepada berhala,
melakukan sesuatu yang merupakan ibadah khusus orang-orang kafir atau melakukan
perbuatan yang bertentangan dengan pegangan seorang muslim seperti melemparkan
al-Quran, kitab-kitab hadis dan tafsir dengan sengaja ke tempat yang kotor.
Walaubagaimanapun hukum ini tertakluk dengan syarat seseorang itu melakukannya
dengan sukarela dan bukan dengan paksaan.
Ketiga, mengucapkan perkataan yang
bertentangan dengan pegangan hidup seorang muslim samada pengucapan itu dengan
iktikad atau degil atau dengan tujuan gurau senda semata-mata seperti mencela
agama, mencela Allah, mencela salah seorang Nabi dan sebagainya. Seseorang yang
mengucapkan perkataan seperti: Islam tidak sesuai untuk dilaksanakan dalam
tamadun manusia, Allah tidak wujud, pemakaian hijab adalah membawa kepada
kemunduran, dan sebagainya adalah menyebabkan kekufuran samada ianya didorong
oleh faktor iktikad, marah atau kerana degil. Pengucapan perkataan yang
bertentangan dengan pegangan muslim adalah menyebabkan kekufuran sekalipun
dengan tujuan gurau senda seperti seseorang itu berkata kepada orang yang
menasihatinya : “Jikalau kamu masuk ke dalam syurga, tutuplah pintuya supaya
aku tak boleh masuk bersama kamu. ”
Keempat, murtad kerana meninggalkan
sesuatu perkara yang diperintahkan oleh Allah SWT. Perbuatan ini dianggap
murtad apabila seseorang itu meninggalkan perintah Allah SWT dengan tujuan
mengingkari dan menzahirkan penentangan terhadap perintah tersebut. Sebagai
contoh : Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya ketika menjelaskan ayat : “Barangsiapa
yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah SWT kerana menolak
al-Quran dan menentang sabda Nabi SAW maka dia adalah kafir. ” Ibn Masud
menjelaskan bahawa ayat ini adalah umum bagi sesiapa sahaja yang tidak berhukum
dengan apa yang diturunkan oleh Allah SWT samada dari golongan orang Islam,
orang Yahudi dan orang-orang kafir. Sesiapa yang tidak berhukum dengannya
tetapi tidak mengingkarinya maka dia telah melakukan perkara yang haram dan dia
tetap tergolong dalam golongan orang-orang fasik dan urusannya terserah kepada
Allah SWT.
KATEGORI ORANG MURTAD
Orang yang murtad terbahagi kepada
tiga kategori iaitu :
Kategori pertama ialah orang yang
murtad, namun menyembunyikannya. Orang yang murtad namun menyembunyikannya
kemurtadannya sehingga tiada siapa yang mengetahui kecuali ahli keluarga dan
rakan-rakan terdekat, tidak dijatuhkan hukum hudud di dunia. Hukuman mereka
adalah di sisi Allah di Hari Akhirat kelak.
Kategori kedua ialah orang yang murtad
dan menzahirkannya. Orang yang murtad lalu menzahirkannya atau mengumumkannya
dengan apa cara sekali pun seperti media cetak, media elektronik, internet,
Sistem Pesanan Ringks (SMS) dan sebagainya, maka dia dijatuhkan hukuman bunuh
setelah terlebih dahulu diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat.
Kategori ketiga ialah orang yang
murtad dan menzahirkannya serta menyerang Islam. Orang yang murtad dan
menzahirkannya serta menyerang Islam dengan apa cara sekali pun, sama ada
dengan menggunakan senjata, pena, lisan, pemikiran serta menggunakan bantuan
orang bukan Islam dan munafik, maka mereka ditangkap dan dibunuh serta merta
tanpa diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat.
FAKTOR – FAKTOR BERLAKUNYA GEJALA
MURTAD
Terdapat banyak faktor yang menyumbang
kepada gejala murtad di kalangan umat Islam. Antara factor-faktor tersebut ilah
seperti berikut :
Jauh Dari Ajaran Islam Yang Sebenar
Umat Islam sendiri merasakan bahawa ajaran
yang terkandung dalam Quran sebagai sumber hidup manusia adalah pelik dan tidak
realistik mengikut peredaran zaman. Terdapat sebilangan umat Islam yang jauh
daripada ajaran Islam yang sebenar, bahkan tidak dapat membezakan antara sistem
yang ada dalam Islam dan yang datang dari Barat sehingga mencampuradukkan
kedua-duanya. Perkara ini mendatangkan kerosakan pada akidah umat Islam
tersebut yang tidak lagi dapat membezakan antara kesahihan ajaran yang ada
dalam Islam dan kebatilan kebanyakan teori yang digunapakai oleh golongan bukan
Islam. Umat Islam yang bersungguh-sungguh mempertahankan ajaran Islam dan
menegakkan syiar adalah menjadi musuh kepada mereka disebabkan kepelikan ajaran
yang diamalkan dalam suasana yang menuntut kepada ketamadunan dunia. Maka,
berlakulah perpecahan yang mengakibatkan lahir pemuka-pemuka yang merosakkan
Islam. Sungguh benar apa yang dinyatakan oleh Rasulullah s. a. w. dalam satu
hadis yang bermaksud: “Permulaan Islam itu dagang dan akan kembali dagang (di
mata manusia) maka beruntunglah kepada orang-orang yang dagang. ”
Kejahilan Umat Islam Tentang
Keunggulan Peraturan Yang Terkandung Dalam Agama Islam
Umat Islam tidak menyedari bahawa
Islam diturunkan untuk menghapuskan penyembahan manusia terhadap manusia dalam
segala bentuk manifestasinya, juga untuk mengesahkan penyembahan mereka
hanyalah kepada Allah SWT. Sistem hidup yang lahir daripada agama Islam
bukanlah sistem yang bersifat sejarah iaitu satu sistem yang terbatas pada satu
masa tertentu, ia juga bukanlah sistem yang bersifat semula jadi yang hanya
digunakan oleh sekumpulan generasi manusia tertentu, malahan ia merupakan satu
sistem yang teguh dan utuh, diredhai Allah SWT untuk dipraktikkan dalam seluruh
kehidupan manusia di setiap tempat dan masa. Sistem ini bertujuan untuk
mengekalkan kehidupan manusia di dunia agar berlegar di sekitar paksi yang
diredhai Allah. Sistem ini juga bertujuan untuk mengekalkan kehidupan agar
sentiasa dihiasi dengan nilai-nilai yang tinggi, yang dianjurkan oleh Allah
SWT.
Kurang Pertarbiahan Dan Pendidikan
Berasaskan Agama
Di antara kekuatan umat Islam terdahulu
adalah hasil dari asas didikan dalam perkara agama. Generasi sahabat Rasulullah
SAW, tabi’en dan salafussoleh yang melalui pendidikan dan tarbiah keimanan yang
mantap sanggup menggadaikan diri mereka demi Islam. Kisah sahabat Nabi SAW yang
bernama Khabbab ibnu Al-Arat, yang disiksa sehingga luruh daging-daging dari
tubuhnya, Bilal bin Rabah yang dijemur ditengah panas terik dengan diletakan
batu besar atas dadanya, kesemuanya adalah kerana mempertahankan aqidah dan
ajaran Islam merupakan contoh teladan dan ikutan untuk generasi sekarang dan
akan datang. Didikkan keimanan seperti mana golongan terdahulu kini kelihatan
telah hilang sedikit demi sedikit dalam diri umat Islam. Akibatnya mereka mula
meringan-ringankan suruhan agama. Maksiat menjadi tabiat biasa untuk dilakukan
disebabkan tidak adanya didikan dan tarbiah yang cukup tentang Islam. Inilah
kekurangan juga kelemahan umat Islam yang menjadi punca hilang kekuatan pada
diri mereka.
Gerakan Antarabangsa Mermurtadkan Umat
Islam Di Malaysia
Berdasarkan kajian terhadap perisian
´Windows 10/40´ yang merupakan sesuatu yang amat asing bagi masyarakat Malaysia
khususnya masyarakat Islam, angka 10/40 yang tertera di belakang perkataan
´Windows´ itu terkandung satu rahsia yang harus dilihat secara ilmiah oleh semua
umat Islam di Malaysia. Pada peta dunia, Malaysia terletak pada garis lintang
latitud dan magnitud 10 dan 40. Majalah ´The Minaret´ yang diterbitkan oleh
California Islamic Centre, Malaysia tersenarai dalam salah sebuah lokasi
gerakan Kristianisasi terancang. Matlamat utama gerakan di sekitar latitud dan
magnitud 10/40 itu untuk memesongkan akidah umat Islam supaya bertunjangkan
ajaran Kristian dan inilah yang termaktub dalam gerakan ´Windows 10/40.
´Windows International Network´ (WIN) yang ditubuhkan pada 1999, bercadang
menggerakkan 40 juta penganut Kristian untuk menyebarkan ajaran itu ke 67 buah
negara. Sisters Beverly Pegues, pengarang ´WindoWatchman 1´ dan editor
WindoWatchman II´ merupakan pengasas, Presiden dan CEO kepada gerakan ini.
Pegangan utama Sisters Beverly Pegues dalam mentafsirkan gerakan ini
berpandukan kepada Bible Genesis ayat 1:26; Rasul tertinggi yang dinyatakan
kepada umat manusia bukanlah seperti yang dinyatakan umat Islam iaitu Nabi
Muhmamad s. a. w sebaliknya adalah Jesus Christ (Isa Al-Masih) sebagai pembawa
kebenaran.
Keinginan untuk menghapuskan Islam
yang muncul sebagai agama paling dominan di dunia (penganut paling ramai) di
samping agama Hindu dan Buddha menjadi teras perlaksanaan gerakan Windows
10/40. Menurut Bryant L Myers, faktor kemiskinan yang melanda di negara-negara
sekitar 10/40 merupakan satu kelebihan untuk melebarkan gerakan Kristianisasi
sebagai salah satu program pembasmian kemiskinan. ´Windows 10/40´ menggariskan
empat panduan khusus kepada semua masyarakat Kristian di dunia. Matlamat utama
mereka adalah menyebarkan dakyah Kristian kepada populasi bukan Kristian
(majoritinya penganut Islam) di garisan latitud dan magnitud 10/40 seperti
Afrika, benua Arab dan Asia. Antara panduan yang terkandung dalam manifesto
´Windows 10/40´, masyarakat Kristian seluruh dunia harus bersembahyang dan
berdoa kepada Jesus supaya penduduk di kawasan sasaran menerima ´hidayah´ dan
Kristian sebagai agama.
Bagi melaksanakan impian tersebut,
mereka disarankan supaya mendekati masyarakat di negara-negara yang terlibat
melalui pelbagai cara seperti melancong ke negara-negara ´Windows 10/40´.
Justeru, untuk memudahkan penerimaan masyarakat yang majoritinya Muslim,
penganut-penganut Kristian menggunakan pendekatan bijak dalam mendekati
golongan sasaran. Berselindung atas nama badan-badan kebajikan dan seterusnya
menghulurkan bantuan kemanusiaan, mewujudkan rumah-rumah kebajikan adalah cara
terbaik yang diberikan oleh pengasas ´Windows 10/40´.
Secara tidak langsung, individu yang
menerima ´bantuan´ dan terpedaya dengan helah sedemikian rupa mudah dipujuk
untuk beralih pegangan sekaligus dimurtadkan. Golongan Misionaris Kristian
merencanakan ´Windows 10/40´ secara terancang dan amat halus. Strategi utama
yang ditancapkan pada setiap gerakan adalah berusaha memesongkan umat Islam
daripada agama Islam melalui penyebaran risalah berbahasa Melayu, melodi dan
irama hiburan yang pelbagai serta membuat agama palsu sebagai perbandingan
antara Islam dan Kristian. Fokus utama dalam gerakan ´Windows 10/40´ ini adalah
menghancurkan kesatuan umat Islam supaya terus menjauhkan diri daripada ajaran
Islam yang sebenar.
IMPLIKASI KEPADA GOLONGAN MURTAD
Disuruh Bertaubat
Apabila seseorang telah sabit murtad,
dia perlu diberi nasihat dan kaunseling, juga disuruh bertaubat beberapa kali.
Jika tidak mahu bertaubat setelah disuruh berulang kali, dia mesti dibunuh.
Tempoh masa untuk bertaubat tersebut mengikut Jumhur U’lama selama tiga hari
tiga malam. Apabila seseorang murtad itu sedar dan mahu bertaubat serta mahu
kembali kepada Islam semula, taubatnya diterima dengan melalui beberapa perkara
seperti mengucap dua kalimah syahadah semula dan menginsafi segala kesalahan
dan perlu membuat pengakuan atau ikrar diatas apa yang dia ingkar yang
menyebabkan dia menjadi murtad.
Dijatuhkan Hukuman Bunuh
Apabila orang yang murtad tidak mahu
bertaubat setelah dinasihatkan atau dikaunseling dalam tempoh masa yang
ditentukan, maka dia mesti dijatuhkan hukum bunuh dengan segera dengan
dipancung lehernya. Hukuman bunuh seperti di atas telahpun dijalankan oleh
sahabat-sahabat
Rasulullah SWT, antaranya Saidina Umar
al-Khatab dan Saidina Ali bin Abu Talib di zaman pemerintahan masing-masing.
Dirampas Hartanya
Setelah sabit seseorang Islam itu
murtad, maka segala harta miliknya akan dirampas dari miliknya (ditahan hak
milik terhadap harta itu) dan diletak di bawah pengawasaan ketua negara atau
wakilnya. Jika harta itu perlu di ambil untuk urusan perbelanjaan dirinya
sebelum dijatuhkan hukuman bunuh, pihak kerajaan boleh mengambil dari hartanya
sekadar perlu sahaja. Sekiranya dia bertaubat memeluk Islam semula, harta
tersebut perlu diserah balik kepadanya.
Terputus Hubungan Suami Isteri
Orang murtad dianggap sebagai orang
yang sudah mati, kerana dia akan dijatuhkan hukuman bunuh, apabila tidak mahu
bertaubat. Sekiranya salah seorang suami atau isteri murtad, maka pernikahan
kedua-duanya terbatal. Walaupun begitu, Sekiranya yang murtad kembali bertaubat
(masuk Islam semula) dalam masa edah isterinya belum habis (tamat) maka
kedua-dua bekas pasangan suami isteri tersebut dikira kembali seperti asal.
Tidak perlu akad nikah baru. Tetapi jika dia tidak bertaubat dalam masa edah
isterinya tamat, nikah tersebut dianggap terbatal.
Penyembelihan Tidak Halal Dan Segala
Pahala Ibadatnya Terbatal
Penyembelihan orang murtad tidak halal
dan haram dimakan. Hukumnya sama dengan hukum penyembelihan orang kafir yang
menyembah berhala. Selain itu pahala amalan soleh atau pahala ibadat yang
dikerjakan, walaupun berapa banyak sekalipun menjadi sia-sia. Ini akan berlaku
sekiranya dia murtad secara berterusan sehingga mati di dalam kufur. Tetapi
sekiranya dia bertaubat dan kembali kepada Islam semula, maka dia dituntut
supaya menggantikan amalan-amalan ibadat seperti sembahyang, puasa dan zakat
yang ditinggalkan sepanjang tempoh murtad tersebut. Adapun haji yang dikerjakan
sebelum murtad tidak perlu digantikan.
LANGKAH-LANGKAH BAGI MENGATASI MASALAH
MURTAD
Secara umumnya dapatlah dirumuskan
bahawa gejala murtad yang berlaku di negara ini adalah serius dan perlu diberi
perhatian oleh segenap lapisan umat Islam. Kedudukan Islam sebagai agama
persekutuan seperti yang diperuntukkan dalam perlembagaan Malaysia semakin
tercabar dengan kemunculan gerakan-gerakan yang cuba menafikan kedudukan
tersebut. Perkara-perkara yang dianggap sebagai hal-hal dalaman umat Islam
seperti isu murtad kini cuba diketengahkan untuk dibincang secara terbuka atas
dasar kebebasan asasi. Sensitiviti masyarakat Muslim kini tidak lagi
diperdulikan meskipun ada kumpulan yang cuba membantah dan melakukan
penentangan terhadap segala usaha yang cuba dilakukan itu. Oleh itu, terdapat
beberapa langkah bagi mengatasi masalah murtad ini.
Antaranya ialah pendidikan asas agama
Islam perlulah diperkasakan dari peringkat pra sekolah hinggalah ke peringkat
pengajian Tinggi. Ini penting bagi membolehkan kefahaman mengenai asas-asas
agama Islam diterapkan kepada anak-anak orang Islam sejak dari usia kecil
sehinggalah mereka dewasa.
Program-program dakwah kepada
masyarakat Islam mestilah terus dipergiat dan dipertingkatkan sejajar dengan
bertambahnya cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam masakini. Pendekatan
dakwah semasa perlu dikemaskini agar sentiasa releven dengan kumpulan sasar
(mad’u) terutamanya bagi menarik golongan muda Islam yang amat terdedah kepada
pelbagai gejala negatif termasuklah murtad. Kajian dan penyelidikan berkaitan
dengan gejala murtad dalam konteks di Malaysia perlulah dipergiatkan bagi
mendapatkan gambaran yang lebih mendalam dan mencari pendekatan yang sesuai
untuk membendung gejala ini.
KESIMPULAN
Dari ulasan-ulasan yang panjang lebar
di atas jelaslah bahawa murtad mengikut pandangan Islam merupakan satu jenayah
yang paling besar dan paling bahaya kerana ia menghina Islam, menghina Allah S.
W. T. dan Rasulullah S. A. W. Oleh itu hukum bunuh dengan memancung leher
adalah satu hukuman yang setimpal dengan jenayah yang dilakukan. Hukum tersebut
juga untuk menakutkan orang lain supaya tidak malakukan jenayah seperti itu.
Selain itu apabila murtadnya seseorang Islam, beberapa hukum lain dikenakan ke
atasnya, seperti hartanya perlu dirampas oleh pemerintah, terpisah hubungan
suami isteri, tidak boleh mempusakai harta, mayatnya tidak boleh dimandikan,
disembahyang dan ditanam di perkuburan Islam dan lain-lain lagi.
Oleh itu, dalam menangani isu murtad
ini, kita perlulah mengambil beberapa tindakan bagi membanteras gejala murtad
ini. Antara tindakan tersebut ialah pendidikan asas agama Islam perlulah
diperkasakan dari peringkat pra sekolah hinggalah ke peringkat pengajian
Tinggi. Ini penting bagi membolehkan kefahaman mengenai asas-asas agama Islam
diterapkan kepada anak-anak orang Islam sejak dari usia kecil sehinggalah
mereka dewasa. Program-program dakwah kepada masyarakat Islam mestilah terus
dipergiat dan dipertingkatkan sejajar dengan bertambahnya cabaran baru yang
dihadapi oleh umat Islam masakini. Pendekatan dakwah semasa perlu dikemaskini
agar sentiasa releven dengan kumpulan sasar (mad’u) terutamanya bagi menarik
golongan muda Islam yang amat terdedah kepada berbagai gejala negatif
termasuklah murtad.
Sebagai konklusi daripada gejala
murtad ini, kita sebagai umat Islam haruslah sentiasa menjaga agama kita. Kita
juga perlu berhati-hati dengan kaum kafir yang kini mahu ramai umat Islam
murtad. Mereka mempunyai strategi yang amat licik dalam memurtadkan umat Islam.
Anak-anak muda pula janganlah terlalu lalai dan leka dalam mengejar duniawi
kerana ini akan menyebabkan mereka hanyut dalam kancah maksiat dan lama
kelamaan mereka akan lupakan hukum-hukum agama dimana akhirnya mereka boleh
terjebak dalam gejala murtad ini. Akhir kata, sama-samalah kita menjaga agama
Islam dan sayangilah agama Islam kita ini.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com