Segala puji bagi Allah sekalian alam dengan limpah dan kurnianya
dapat juga saya menyiapkan kerja kursus yang diberikan kepada saya. Jutaan
terima kasih diucapkan kepada Ustaz kerana telah membimbing dan memberi tunjuk
ajar kepada saya bagi menyiap kerja kursus ini dengan sempurna. Ribuan terima
kasih juga saya ucapkan kepada kedua ibubapa saya kerana telah memberi bantuan
kewangan dan dorongan untuk saya menjalankan tugasan ini dengan baik dan
sempurna. Tidak lupa juga kepada sahabat-sahabat saya kerana telah memberi
bantuan kepada saya seperti nasihat yang berguna dan saya mengucapkan sekali
lagi jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat bagi menjayakan kerja
kursus ini, semua yang baik datang daripada Allah dan semua yang kurang datang
daripada kelemahan diri saya sendiri.
PENDAHULUAN
Sesungguhnya segala puji bagi Allah. Kami memuji-Nya serta memohon
pertolongan dan keampunan-Nya. Kami juga berlindung kepada-Nya dari segala
kejahatan jiwa dan keburukan amalan-amalan kami. ‘ Aku bersaksi bahawa tiada
tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah’. “ Hai orang-orang
yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan janganlah
sesekali kamu mati melainkan dalam keadaan agama islam”. (Al-Imran; 102). “ Hai
sekalian manusia, bertakwalah kepada Allah yang telah menciptakan kamu dari
seorang diri, dan darinya Allah menciptakan isterinya dan dari keduanya Allah
kembangbiakkan laiki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah
yang (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta antara satu sama lain dan
(peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan
mengawasi kamu ”. (An-Nisa’; 1). Setiap yang kecil dan yang besar akan mati,
setiap orang mulia akan mati, setiap orang kaya dan miskin akan mati, setiap
orang yang taat dan mungkar akan mati, setiap yang gagah dan lemah akan mati.
Tidak kira tua atau muda semuanya akan mati dengan ketentuan Ilahi. Hanya Zat
Yang Memiliki Kemuliaan dan Kekuasaan (Allah) ahaja yang tidak akan mati.
Seperti mana firman Allah, “Sesungguhnya keadaan kekusaan-Nya apabila
mengkehendaki sesuatu hanyalah befirman ‘ jadilah ’ maka terjadilah ia.
(Yassin; 81).
DETIK-DETIK SAKARATUL MAUT
Sakaratul maut adalahdetik yang paling ngeri dan menakutkan dalam
kehidupan setiap manusia. Menyerang roh dan mencabutnya dari setiap urat saraf,
dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Ia lebih sakit daripada ditikam
pedang, dibelah dengan gergaji, dan dikelar dengan pisau. Kita semua sedang
menanati detik itu, kerana setiap sedutan nafas adalah langkah yang semakin
mendekatkan dirinya dengan kematian, menunggu kedatangan malaikat pencabut
nyawa. Malangnya ramai manusia tidak menyedarinya dan leka dibuai arus
keseronokkan dunia.
Manusia perlu mencari keredaan Allah untuk kesenangan di akhirat
kelak. Islam melarang umatnya mengharap kematian, kecuali jika bimbang agamanya
akan hancur. Larangan ini dilakukan supaya orang yang beriman dapat menambah
kebaikannya dan orang mungkar dapat segera bertaubat. Anas meriwayatkan,
Rasulullah bersabda ; “janganlah salah seorang daripada kamu mengharapkan
kematian kerana sesuatu bahaya akan menimpanya. Namun jika ia terpaksa
melakukannya, hendaklah ia mengucapkan, `Ya Allah, panjangkanlah umurku jika
hidup lebih baik bagiku, dan matikanlah aku jika kematian lebih baik bagiku`. ”
Manusia juga haruslah sentiasa mengingati saat datangnya kematian dan bersiap
sedia untuk menghadapinya, ini bagi menguatkan keimanan dan ketakwaan kepada
Allah. Ini adalah perkara yang sangat baik bagi orang yang menjadikan kematian
sebagai tempat ia jatuh, tanah sebagai tempat pembaringan, cacing sebagai
kawan, Munkar dan Nakir sebagai teman, kubur sebagai rumah, kiamat sebagai
tempat kembalinya, serta syurga dan neraka sebagai hasil atas amalannya supaya
tidak ada yang difikirnya kecuali Allah. Allah berfirman “biarkanlah mereka (di
dunia ini) makan dan berserokan dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong), maka
kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka”. (Al-Hijr: 3). Manusia seharunya
menjaga sikap mereka terhadap kematian. Manusia itu ada yang tenggelam (sibuk
dengan dunia), ada yang menyesal pada permulaan, da nada pula yang mengetahui
pada akhirnya. Orang yang tenggelam (sibuk dengan dunia) mereka tidak akan
mengingati akan kematian kerana mereka sibyuk dalam mengejar dunia. Orang yang
menyesal mereka ini tergolong dalam golong yang beriman, ini kerana mereka akan
memperbanyakan zikir dan ibadat agar hati mereka muncul perasaaan takut dan
taubat mereka akan menjadi sempurna.
Allah berfirman “katakanlah ’sesungguhnya kematian yang kamu lari
darinya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan
dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu
Dia khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan’. ” (Al-Jumu’ah; 8). Namun
yang mengherankan, seandainya manusia sedang berada dalam kenikmatan yang
paling besar dan tempat-tempat hiburan yang paling baik, padahal ia sedang
menunggu saat datangnya singa yang akan datang menerkam sebanyak lima terkaman
bagi menghilangkan kenikmatan, sehingga akan musnahlah kehidupannya. Pada
hakitkatnya setiap denyutan jantung, ia sedang menunggu kedatangan malaikat
maut yang membawa sakarat naza’ dan mereka lalai terhadap semua itu.
Ketahuilah, hebatnya derita ketika sakaratul maut tidak ada yang mengetahuinya,
melainkan orang yang telah merasakannya. Naza’ ialah ungkapan dari suatu
penderitaan yang dialami oleh roh, dan kemudian ia merebak ke seluruh tubuh
hingga tidak tersisih satu pun bahagian tubuh melainkan ia dihinggapi dengan
rasa kesakitan. Sakitnya naza’akan menyerang roh dan akan menyebarkan ke
seluruh badan kerana saat roh ditarik daripada setiap urat, saraf, sendi,
rambut, kulit, dan belahan kepala hingga ke pangkalnya. Secara perlahan-lahan
setiap anggota menjadi mati. Permulaannya kedua kaki menjadi terasa sejuk dan
dingin, lalu betis, pahanya, serta setiap anggota badan mengalami penderitaan
yang sangat pedih dan klimaksnya adalah dikepala. Pada saat itulah, pandangan
mata kepada dunia serta keluarga terputus dan pintu taubat sudah tertutup
baginya. Ibnu Umar berkata Rasulullah bersabda; “sesungguhnya Allah akan
menerima taubat seorang hamba selagi rohnya belum sampai di kepalanya”. Dan
Allah berfirman; “dan tidaklah taubat itu diteima Allah daripada orang-orang
yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang
itu di antara mereka, (barulah) ia mengatakan, ’sesungguhya aku bertaubat
sekarang’…” (An-Nisa’; 18). Diriwayatkan ada sekelompok orang Bani Israel
sedang melati perkuburan. Sebahagian mereka berkata kepada sebahagian yang
mereka yang lain, “seandainya kamu berdoa kepada Allah agar Dia
mengeluarkanmayat dari kubur ini untuk kamu bertanya. “ Maka mereka pun berdoa
kepada Allah, hingga tiba-tiba dihadapan mereka sendiri berdiri seorang yang
terdapat bekas sujud di antara kedua matanya telah keluar dari kuburnya, lalu
ia bertanya. “Wahai kaum, apa yang kamu kehendaki dariku! Sungguh pun aku telah
merasa kematian sejak lima puluh tahun, dan hingga sekarang pahitnya kematian
tidak pernah sesekali membuatku tenang. Kematian ialah kengerian di dunia dan
akhirat yang paling menyakitkan bagi orang mukmin. Ia lebih mengerikan daripada
dikelar dengan pisau.
Seandainya mayat itu boleh dikembalikan, dan menceritakan tentang
kematian kepada manusia yang hidup nescaya mereka tidak dapat mengambil manfaat
didunia dan tidak boleh tidur dengan tenang. Diriwayatkan tatkala Nabi Ibrahim
meninggal dunia, Allah bertanya, “bagaimana engkau merasakan kematian wahai
kekasihku?” lalu Nabi Ibrahim menjawab, “ia laksana besi yang mencengkam bulu
roma yang kering lalu ditarik. ”Allah berfirman, “padahal kami telah
meringankannya untukmu”. Bencana-bencana yang mengerikan bakal datang disaat
seseorang itu menghadapi kematian. Antaranya ialah pertama pedihnya naza’
seperti yang telah diceritakan. Kedua melihat bentuk malaikat maut dan timbul
rasa ketakutan dalam dirinya. walaupun ia melihat bentuk malaikat yang mencabut
nyawa bagi orang yang berdosa itu ialah orang yang kuat kekuatannya nescaya ia
tidak akan sanggup melihatnya. Dari Ibrahim, Al-Khali bahawa ia bertanya kepada
malaikat maut, “bolehkah kamu memperlihatkan kepadaku bentuk kamu ketika kamu
mencabut ruh orang yang fasik?” Malaikat maut berkata, “apakah engkau sanggup
melihatku?” lalu ia menjawab, “ Ya, lalu aku berpaling darinya dan kemudian aku
menoleh kepadanya lagi, dan tenyatalah susuk tubuhnya orang yang sangat hitam,
rambutnya berdiri, baunya sangat busuk, pakaiannya hitam, mulut dan hidung
keluar api dan asap”. Sehingga Ibrahim pun pengsan. Kemudian setelah Ibrahim
sedarkan diri dan malikat maut kembali dengan bentuknya yang asal, Ibrahim
berkata “ wahai malaikat maut, jika orang yang fasik itu tidak melihat yang
lain disaat kematiannya melainkan rupamu, maka hal itu sudah cukup baginya”.
Ketiga melihat para pelaku maksiat, tempat-tempat mereka di neraka dan
ketakutan yang datang kepadanya. Ketika saat naza’ kekuatan mereka lemah dah
roh-roh mereka besiap sedia untuk keluar. Roh-roh mereka tidak akan keluar,
selagi mereka belum mendengar seruan malaikat maut dengan salah satu daripada
dua khabar gembira, “bergembiralah di neraka wahai musuh Allah!” atau
“bergembiralah di dalam syurga wahai wali Allah!” dari sini ketakutan orang
yang berfikir akan muncul. Dari Aisyah ia berkata Rasulullah bersabda; “barang
siapa yang senang berjumpa Allah, maka Allah senang berjumpanya. Dan
barangsiapa yang benci berjumpa dengan Allah, maka Allah pun benci untuk
berjumpa dengannya. Maka aku bertanya ‘wahai nabi Allah apakah maksudnya benci
akan kematian?Sebab setiap daripada kita benci akan kematian. ’ Nabi menjawab,
‘bukan begitu, tapi jika seseorang mukmin itu diberi khabar gembira dengan
rahmat dan keredaan Allah serta syurgaNya, nescaya ia kan senang berjumpanya.
Adapun orang kafir jika diberi khabar dengan azab dan kemurkaan Allah, nescaya
ia kan benci untuk berjumpa dengan Allah dan Allah pun benci untuk berjumpa
dengannya.
Semua ini akan dialami oleh orang-orang yang melakukan maksiat dan
akan dijauhkan daaripada orang-orang yang taat kepada Allah. Orang yang taat
akan melihat malaikat maut dalam rupa yang baik. Antara keadaaan para sahabat
wafat, sebagai contoh Abu Bakar As-Siddiq, saat beliau menjelang wafat, Aisyah
berkata “demi umurku!Kekayaan tiadak akan lagi berguna kalau nyawa sudah
ditarik dan dada sudah terasa sesak”. Hadis Al-Barra’ bin Azib, telah
menerangkan tentang roh orang muslim dan kafir ketika dicabut. Al- Barra’ bin
Azib berkata “ kami pernah mengiringi jenazah seorang ansar bersama Rasullulah
dan kemudian kami sampai ke tanah perkuburan sedangkan liang lahad belum
digali. Lalu Rasulullah duduk mengadap kiblat dan kami pun dduk disekitarnya.
Rasulullah membawa tongkat di tangannya, lalu beliau memukul tonkat tersebut ke
tanah, dan beliau melihat kea rah langit dan melihat semula ke tanah, menaikkan
pandangannya dan menurunkan semula pandangannya sebanyak tiga kali, lalu
bersabda, “berlindunglah kalian kepada Allah daripada azab kubur”. Beliau
megucapkan itu sebanyak dua hingga tiga kali, lalu beliau bersabda, “ Ya Allah
aku berlindung kepadaMu daripada siksa kubur!” sebanyak tiga kali. Beliau
bersabda lagi, “ jika seorang hamba yang beriman menghadapi saat-saat
berakhirnya didunia dan bagi menghadapi akhirat, malaikat yang putih wajahnya
turun dari langit, wajah mereka putih bagaikan cahaya matahari. Mereka menbawa
kain kafan dan minyak wangi dari syurga, mereka duduk di tempan yang sayup mata
memandang, lalu malaikat maut datang dan duduk dikepalanya, kemudian
mengatakan, ‘wahai jiwa yang baik keluarlah menuju ampunan dan keredaan Allah!’
Rasulullah bersabda ‘ lalu jiwanya keluar bagaikan air yang mengalir dan
diambil oleh malaikat maut’ ”. Dalam riwayat lain mengatakan, “ setelah rohnya
keluar malikat yang berada diantara langit dan bumi solat untuknya dan
dibukakan untuknya pintu-pintu langit. Setiap penjaga pintu berdoa untuknya
agar roh itu dinaikan dari pintu mereka. Setelah roh itu diambail oleh malaikat
maut, malaikat lain tidak embiarkan roh itu dipegang oleh malaikat maut,
malaikat lain segera mengambilnya dan meletakkannya kain kafan yang diulasi
oleh minyak wangi. inilah yang di maksudkan dalam firman Allah, “sehingga
datangnya kematian kepada salah seorang daripada kamu, ia diwafatkan oleh
malaikat-malaikat kami dan malaikat-malaikat kami itu tidak melalaikan
kewajibannya”. (Al-An’am; 61). Rasulullah bersabda “ sedangkan seorang hamba
yang kafir jika ia menghapi saat kematian, turunlah kepadanya malaikat yang
bengis lagi kasar. Wajahnya hitam membawa kain kasar dari api, mereka duduk
sejauh pandangan mata. Lalu datanglah malaikat maut dan duduk dikepalanya dan
berkata ‘wahai jiwa yang jahat, keluarlah menuju kemurkaan dan kemarahan
Allah!’ dan rohnya dicabut dengan kasar, hingga seluruh otot dan uratnya
terputus. Kemudian malaikat yang berada diantara langit dan bumi melaknatnya,
begitu juga malaikat langit dan pintu langit tertutup baginya. Setiap malaikat
penjaga pintu berdoa agar roh itu tidak melepasi pintu mereka. Ketika rohnya
sudah dicabut, malaikat maut tidak akan membiarkan walaupun sesaat berada di
tangannya. Malaikat yang hadir segera mengambil rohnya dan mengenakannya kain
kafan yang kasar, lalu terciumlah bau busuk sebagaimana bau yang paling busuk
didunia. Kemudian roh itu dibawa naik. Setiap malaikat bertanya ‘roh busuk
siapakah ini?’ mereka menjawab (fulan bin fulan) dengan menyebut namanya yang
paling buruk didunia. Sampai ke hujung langit malaikat meminta izin untuk
masuk, tetapi tidak dibukakan pintunya. Lalu Rasulullah menbaca ayat; “. .
sesekali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan tidak pula
mereka masuk syurga, hingga unta masuk ke lubang jarum. Demikianlah kami
memberi pembalasan terhadap orang-orang yang melakukan kejahatan”. (Al-A’raf;
40). Dimanakah tempat tinggal roh setelah mati?. Ada perbezaan pendapat
mengenai tempat tinggal roh setelah manusia mati hingga hari kiamat nanti.
Pendapat yang plaing kuat adalah tempat tinggal roh ialah dialam barzakh, dan
tempat tinggal tersebut berbeza bagi sesuai dengan alamannya didunia. Begitu
juga tempat tinggal roh-roh para Nabi sebagaimana dilihat oleh Rasulullah
ketika peristiwa Isra’ Mi’raj. Ada pula roh yang berada di bumi dan tidak boleh
untuk tinggal bersama para penghuni langit. Mereka ini ialah roh yang jahat,
iaitu roh yang tinggal di periuk tempat diberi azab dan balasan yang pedih
kepada para penzina. Selain itu ada roh yang tinggal di sungai yang berdarah
dan dilempari batu. Sebahagian sahabat bertanya kepada Rasulullah, “ wahai
Rasulullah bagaimana anak-anak kaum musyrikin (yang mati sebelum dewasa)?”.
Nabi menjawab, “mereka pun demikian. Orang yang kamu lihat sesetengah rupa
parasnya cantik dan sesetengah lagi buruk tetapi mereka sama-sama melakukan
amalan baik dan jahat, mereka mendapat keampunan daripada Allah”. Selain itu,
bolehkah roh manusia yang hidup bertemu dengan roh manusia yang telah
meninggal?Ya, roh manusia hidup yang sedang tidur boleh bertemu dengan roh
manusia yang telah meningal dunia. Sebagaimana firman Allah. “ Allah memegang
jiwa (orang) ketika matinya dan memegang jiwa (orang) yang belum mati diwaktu
tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya
dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya
pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang
berfikir”. (Az-Zumar; 42).
Ayat ini menjadi dalil bahawa roh manusia berkumpul di langit.
Sebahagian Ulama berpendapat bahawa Allah mengambil roh manusia yang mati dan
manusia yang tidur, lalu roh-roh itu saling berkenalan seperti yang dikehendaki
oleh Allah. Allah menahan roh orang yang mati dan melepaskan kembali roh orang
yang hidup untuk kembali ke jasadnya. Orang yang telah meninggal dunia juga
boleh mendengar ucapan orang yang hidup dan dapat merasakan kehadiran mereka.
Hadis yang diriwayatkan Al-Bukhari dam Muslim, Nabi bersabda; “ia mendengar suara
langkah mereka jika mereka pergi meninggalkan kuburnya”. Orang yang mati juga
mendapat pahala melalui perkara tertentu. Nabi bersabda, “tujuh golongan yang
pahalanya mengalir walaupun mereka telah mati dan berada didalm kubur: Guru
yang mengajar ilmunya, orang yang membuat sungai, menggali sumur, menanam pohon
kurma, membangunkan masjid, mewariskan Al-Quran atau meninggalkan anak soleh
yang selalu berdoa baginya setelah mati”. Abu Hurairah menceritakan Nabi
bersabda, “jika seseorang manusia meninggal dunia, maka amalannya akas terputus
melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak
soleh yang akan mendoakannya”. Kesimpulannya kembalilah kepada Allah dan pintu
taubat sentiasa terbuka bagi orang yang beriman. Allah berfirman, “katakanlah,
‘hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah
kamu berputus asa dalam mencari keredaan Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni
dosa-dosa kamu semua. Sesungguhnya Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang”. (Az-Zumar; 53)
PENUTUP
Alhamdulillah segala puji bagi Allah kerana telah memberi
kesempatan kepada saya bagi menyiapkan kerja kursus ini dengan baik dan
sempurna. Seperti mana yang kita tahu mati ialah perkara yang pasti dan tidak
perlu diragui lagi. Setiap yang hidup akan menemui mati kelak dan yang
membezakannya ialah amalan kita didunia ini. Waspadalah kita terhadap dunia
kerana ia merupakan impian kosong, berdoalah adan bertaubat kepada Allah supaya
dapat diampuni dosa kita yang terdahulu ataupun yang kemudian. Belum terlambat
untuk kita bertaubat dan menyesali atas semua kesalahan yang telah dilakukan.
Nabi bersabda, “ Tidak wujud perkataan terlambat bagi orang beriman, jika esok
kiamat, dan ada benih di tangan lebih baik ditanam benih itu”. Maksud hadis ini
menceritan tidak ada perkataan ‘ terlambat ’ bagi orang islam untuk bertaubat
dan menginsafi perbuatannya. Jika esok kiamat akan datang, dan ada benih di
tangan lebih baik ditanam benih itu. Jika kiamat itu benar-benar datang tidak
ada masalah. Saya akhiri dengan firman Allah berbunyi, “ Tiap-tiap yang berjiwa
pasti akan merasakan mati…”. (Al-Imran; 185).
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com