DISEDIAKAN UNTUK:
USTAZ ABD AZIZ BIN HARJIN
DISEDIAKAN OLEH:
AHMAD AZHARI BIN AHMAD JELANI
2011719223
PROGRAM:
DIPLOMA PENGAJIAN PERNIAGAAN
TARIKH HANTAR:
12 SEPTEMBER 2012
SISTEM KEKELUARGAAN DAN PERKAHWINAN DALAM
ISLAM
Kedatangan Islam telah membawa suatu perubahan besar dan amat
berkesan dalam sejarah kehidupan manusia, sama ada dari segi pegangan, akhlak
dan peraturan kehidupan. Islam telah menggariskan peraturan untuk manusia,
bertujuan menjadi pedoman bagi membina masyarakat yang berdisiplin, sekaligus
menyeru manusia kepada kehidupan yang lebih teratur.
Di antara dasar-dasar yang menjadi tapak tegaknya masyarakat Islam
ialah sistem kekeluargaan. Kekeluargaan adalah asas dan sumber kekuatan
masyarakat. Ini kerana masyarakat ini terdiri dari unit-unit keluarga. Menurut
Dr. Abdul Karin Zaidan keluarga umpama sel-sel yang berbentuk tubuh. Jika keluarga
baik, nescaya masyarakat pun akan menjadi baik, sebaliknya jika keluarga itu
rosak maka masyarakat seluruhnya akan menjadi rosak.
Kekeluargaan menurut Kamus Dewan ialah yang berkaitan dengan
keluarga atau hubungan sebagai anggota di dalam sesuatu keluarga, ianya
berasaskan perhubungan keturunan atau disebabkan perkahwinan. Sesungguhnya yang
dikatakan seisi keluarga adalah yang terdiri daripada suami isteri atau beserta
anak-anak. Jelaslah bahawa pembinaan institusi keluarga mempunyai hubungkaitnya
dengan perkahwinan. Memandangkan kepentingan inilah Islam telah mensyariatkan
perkahwinan sebagai titik mula membina keluarga
Agama-agama wahyu memperakui bahawa perkahwinan pertama di
kalangan manusia telah berlaku antara Adam a. s. dan Hawa. Perkahwinan ini berlaku
dengan satu cara perhubungan yang dibenarkan oleh Allah Taala kepada mereka
berdua. Ini merupakan suatu sistem perkahwinan yang disyariatkan bagi
membiakkan manusia untuk meneroka bumi Allah dan menduduki nya buat sementara
waktu.
Selain daripada Al-Quran dan Al-Hadis, di dalam Old
Testement dan New Testement, turut menceritakan kejadian Adam a. s dan Hawa
sebagai pasangan yang pertama. Di dalam Taurat atau dikenali dengan perjanjian
lama di bahagian permulaan kitab Bible di dapati beberapa ayat, di antaranya
yang bermaksud “Tuhan telah berkata tidak baik Adam berkeseorangan sahaja, maka
aku akan jadikan seorang penolong sepertinya”.
Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan
bercampur. Menurut istilah syara’ pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang
menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan wanita yang diucapkan dengan
kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam.
Perkahwinan zawaj digunakan dalam Al-Quran bermaksud pasangan
dalam ertinya perkataan ini bermaksud perkahwinan. Allah Taala menjadikan
manusia itu berpasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.
Tidakkah kita melihat pada bumi, betapa banyak Allah jadikan benda yang
berpasangan di atasnya. Malah Al-Quran memberitahu kepada kita bahawa kita juga
akan mempunyai pasangan dalam syurga, firman Allah Surah Al-Baqarah ayat 25
bermaksud;“dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka
kekal di dalamnya”. Sebagai contoh ialah kejadian di langit dan kejadian di
bumi, jelas menunjukkan kebenaran bahawa Allah S.W.T. menjadikan semua
ciptaannya dalam berpasangan. Keadaan tanah di muka bumi tidak rata semuanya,
bahkan dijadikan berpasangan antara tinggi dan rendah. Di suatu kawasan penuh
dengan tumbuhan menghijau malah di kawasan lain berpadang pasir. Daratan
berpasangan dengan lautan, pokok-pokok yang meliputi bumi ini ada yang jantan
dan betina. Demikian pula manusia sedangkan atom yang sangat halus yang tidak
dapat dilihat dari pandangan mata terdiri dari komponen-komponen yang
berpasang-pasangan.
Jika kita berfikir apakah hikmah Allah S.W.T. menjadikan
berbagai-bagai jenis kejadian ini dalam keadaan berpasangan?. Kita sudah tentu
dapat memahaminya dengan mudah. Cuba kita bayangkan bagaimana keadaan alam ini
sekiranya ia sentiasa dalam keadaan malam atau siang sahaja, bumi berkeadaan
kering, semuanya berpadang pasir. Manusia semuanya lelaki atau perempuan. Keadaan
dunia seperti ini tentu membosankan dan kejadian ini tidak melahirkan keturunan
malah manusia akan pupus dalam jangka masa yang singkat. Dengan adanya
berpasangan, dunia kelihatan indah dan sesungguhnya kejadian Allah S.W.T. ini
sangat indah.
Dengan memberikan sedikit perhatian kepada kejadian ini, pasti
anda mengerti mengapa anda dijadikan lelaki atau perempuan. Kedua-duanya dari
acuan yang sama iaitu manusia yang dibentuk dari unsur-unsur kemanusiaan,
seorang berwatak keras dan satu lagi berwatak lemah gemalai. Gerak langkah
melambangkan kekuatan dan gerak langkah melambangkan keindahan. Sifat-sifat
tersendiri yang ada pada lelaki dan wanita itu menunjukkan bahawa kekuatan
lelaki dijadikan sebagai pelindung kecantikan wanita.
Betapa indahnya kehidupan manusia ini dengan adanya pasangan di
dalam kejadiannya. Betapa jemu dan bosan kehidupan ini jika yang menjadi
penghuni alam lelaki semuanya, atau perempuan semuanya. Jadi, kejadian
berpasangan antara lelaki dan wanita itu merupakan ramuan yang mengindahkan
kehidupan. Allah S.W.T. berfirman: ”Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ia
menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal
tenteram di sampingnya dan dijadikan diantara kamu kasih sayang dan belas
kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir.
”(a-rRuum:21)
Selain itu, kejadian berpasangan juga sebagai saluran untuk
meneruskan keturunan manusia. Allah S.W.T. berfirman: “wahai manusia
bertakwalah kepada tuhan kamu yang menjadikan kamu semua dari jiwa yang satu
dan dijadikan daripadanya pasangannya dan berkembang daripada keduanya banyak
lelaki dan perempuan…. ”(An-Nisa:1). Dengan keterangan ini jelaslah bahawa
kejadian berpasangan antara lelaki dan wanita adalah untuk mengindahkan
kehidupan manusia itu sendiri. Selain itu untuk mengekalkan keturunan manusia
di muka bumi dalam masa jangka panjang sehingga Allah S.W.T. menentukan
berakhirnya sejarah manusia di bumi ini. Ini semuanya adalah rahmat Allah
S.W.T. kepada manusia yang diamanahkan untuk mengendalikan utusan di bumi
sebagai Khalifah-Nya di muka bumi.
Terdapat tiga jenis perkahwinan dalam sejarah manusia iaitu,
poligami, poliandri dan monogamy. Perkahwinan jenis poligami ialah perkahwinan
lelaki dengan ramai wanita dan amalan ini hampir diamalkan oleh semua bangsa di
dunia. Mereka mengamalkan poligini tanpa had dan batas. Contohnya ada agama di
negeri China yang membolehkan kahwin sampai 130 orang isteri. Pada syariat
Yahudi, dibenarkan poligami tanpa batas. Berbeza dengan agama Islam hanya
membenarkan poligami tidak melebihi empat orang isteri dengan syarat-syarat
yang ketat.
Manakala poliandri pula bermaksud perkahwinan yang berlaku antara
seorang wanita dengan beberapa orang lelaki. Perkahwinan bentuk ini jarang
berlaku kecuali di Tibet, orang-orang bukit di India dan di Arab pada masa
jahiliah. Contohnya dalam masyarakat tradisi kaum Juansuwaris apabila saudara
lelaki yang tua mengahwini seorang wanita, maka wanita itu menjadi isteri untuk
semua saudara-saudaranya. Amalan ini dirujuk kepada kitab Mahabhrata.
Akhir sekali poligami iaitu perkahwinan yang berlaku antara
seorang lelaki dan seorang wanita sahaja. Perkahwinan bentuk ini merupakan
perkara biasa pada semua bangsa dan agama. Agama Kristian memandang perkahwinan
itu adalah satu ikatan antara seorang lelaki dan seorang perempuan untuk
sepanjang zaman, maka oleh kerana itu penceraian tidak diiktiraf sama sekali.
Seorang lelaki hanya dibenarkan berkahwin sekali sahaja seumur hidup.
Perkahwinan dalam syariat Yahudi membolehkan berpoligami tanpa
batas manakala syariat Masehi iaitu pada setengah mazhab tidak dibenarkan
berpoligami dan tidak dibenarkan bercerai, contohnya pada mazhab Khatolik. Jika
diperhatikan dengan teliti, sistem perkahwinan Islam adalah lebih teratur dan
menepati fitrah manusia. Jelaslah bahawa setelah kedatangan Islam, peraturan-peraturan
perkahwinan yang telah berlaku itu telah diperbaiki dengan menghapuskan
peraturan yang tidak baik dan mengekalkan mana-mana peraturan yang baik, malah
dijadikan satu sistem baru yang lengkap dan sesuai bagi menjamin keselamatan
dan kebahagiaan manusia.
Islam sebagai satu agama fitrah dan bersifat universal serta
sesuai dengan tabiat semulajadi manusia dan tidak bertentangan dengan kehendak
naluri mereka. Malah Islam sentiasa membuka peluang kepada mereka untuk
mencapai nikmat hidup dan keindahan manusia.
Manusia seringkali tewas dengan godaan hawa nafsu untuk
melakukan perkara kejahatan, juga sering melakukan perkara-perkara yang
melanggar batas-batas kesopanan dan dasar-dasar akhlak yang mulia. Justeru,
Islam secara logiknya berusaha untuk menutup pintu-pintu kerosakan dan
keburukan demi kebahagiaan kepada seluruh umat manusia. Ini jelas boleh dilihat
kepada falsafah perkahwinan di dalam Islam.
Manusia akan menghadapi berbagai kepincangan sekiranya pergaulan
lelaki dan wanita tidak diatur dan disusun mengikut peraturan tertentu. Tujuan
perkahwinan ialah menyusun pergaulan antara lelaki dan wanita supaya dapat
mewujudkan suasana kasih sayang yang memperindahkan kehidupan. Tanpa penyusunan
yang rapi di dalam pergaulan diantara lelaki dan wanita, kepincangan tidak
dapat dielakkan. Kerana itu, perkahwinan disyariatkan. Dalam perkahwinan,
ditentukan kewajipan-kewajipan dan peraturan-peraturan yang akan membawa
kebahagiaan kepada pasangan yang mematuhinya. Sebabnya jika peraturan-peraturan
itu tidak dipatuhi, samada kerana kejahilan atau sengaja mengingkarinya,
pasangan itu sentiasa dilanda arus yang menjadikan suasana hidup mereka tidak
tenteram.
Islam amat menggalakkan seseorang itu berkahwin, sebagai
memperjelaskan lagi bagaimana Islam sangat menggalakkan perkahwinan, dimana
dalam sesetengah keadaan Allah mewajibkan sseorang itu berkahwin. Hukum
perkahwinan dalam Islam adalah wajib, sunat, makruh, haram. Hukum perkahwinan
menjadi wajib adalah kerana seseorang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga
boleh menjatuhkan diri kelembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia
seorang yang mampu. Dalam masalah ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik
haji kalau takut terjatuh ke lembah zina, tetapi kalau tidak ditakuti hendaklah
didahulukan haji yang wajib. Manakala sunat pula ialah orang yang mampu, tetapi
aman dirinya dari terjatuh ke dalam zina, ini adalah hukum asal perkahwinan.
Seterusnya hukum perkahwinan menjadi makruh adalah kerana
seseorang yang tidah mampu memberi nafkah lahir dan batin, tetapi sekadar yang
tidak memberi kemudaratan kepada isteri, sama ada ia kaya dan tidak ada nafsu
yang kuat. Akhir sekali hukum menjadi haram pula kerana tidak mampu memberi
nafkah zahir dan batin kepada isterinya dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah),
tidak punya keinginan berkahwin serta akan teraniaya isteri kalau ia berkahwin.
Perkahwinan dalam Islam mempunyai hikmah dan tujuannya yang
tersendiri, dimana ianya bukan hanya bersifat biologis semata-mata, tetapi
adalah lebih tinggi dan lebih mulia. DI antara tujuan atau hikmah perkahwinan
menurut Syariat Islam ialah untuk memperoleh ketenangan hidup, memelihara
kesucian diri, melaksanakan salah satu tuntutan syariat dan menjaga keturunan.
Pada hakikatnya Islam membentuk kaedah bagi mengatur fungsi kekeluargaan supaya
pasangan suami isteri dapat memperolehi ketenangan, kasih sayang, ketenteraman
dan seumpamanya. Sesungguhnya cinta yang sebenarnya antara lelaki dan wanita
hanya akan lahir dari perkahwinan. Firman Allah Taala dalam surah Al-rum ayat
21 yang bermaksud:“dan di antara tanda-tanda membuktikan kekuasaannya dan
rahmatnya, bahawa ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri
dari jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya,
dan dijadikannya diantara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang berfikir”.
Di dalam tafsir Fi Zilaf Al-Quran yang dimaksudkan kasih sayang
(mawaddah) dan belas kasihan (rahmah) ialah menjadikan hubungan suami isteri
itu sebagai sumber ketenangan kepada jiwa, memberi kekuatan jasmani dan rohani,
serta kemesraan hati nurani dan ketenteraman kepada kedua-duanya. Penjelasan
Al-Quran yang lemah lembut menggambarkan hubungan lelaki dan wanita ini dengan
gambaran yang amat menarik seolah-olah gambaran itu diambil dari lubuk hati dan
perasaan kedua-duanya.
Seterusnya memelihara kesucian diri, Manusia mempunyai naluri
seks, naluri ini biasanya menjerumuskan manusia ke dalam maksiat yang merosakkan
kehormatan diri. Keinginan seks ini hanya akan dapat dibendung melalui
perkahwinan. Hadis Rasulullah S.A.W. yang bermaksud;“wahai golongan pemuda,
barang siapa diantara kamu yang mampu kahwin maka hendaklah ia kahwin kerana
kahwin itu dapat menundukkan pandangan mata dan lebih mampu dapat mengekang
hawa nafsu”. (Hadis riwayat Al-Bukhari, Abu Daud, al-Tarmizi dan an-Nasai. )
Kemudian melaksanakan salah satu tuntutan syariat. Syariat Islam
adalah syariat yang syumul, rasional dan selaras dengan tabiat manusia. Ia
bertujuan untuk menjaga maslahat manusia di dunia dan di akhirat. Perkahwinan
bertujuan untuk menyempurnakan tujuan manusia diciptakan iaitu beribadat kepada
Allah Taala. Konsep ibadat sangat luas, setiap usaha harian. Malah setiap
perkataan dan perbuatan yang baik termasuklah hubungan suami isteri itu sendiri
adalah ibadat bagi orang yang beriman kepada Allah Taala.
Pada zaman Nabi S.A.W. terdapat sebahagian sahabat yang
cenderung untuk hidup dengan cara kerahiban. Mereka ingin mengasingkan diri
dari masyarakat untuk memudahkan beribadah dengan berpuasa di siang hari, qiyam
di malam hari di samping menjauhi wanita. Lantas Nabi mengumpulkan mereka dan
member nasihat secara tegas dengan sabdanya yang bermaksud:”aku adalah orang
yang paling takut kepada Allah di antara kamu sekalian dan paling bertakwa
kepadanya, akan tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku bangun dantidur dan aku
menikahi wanita. Barang siapa yang tidak menyukai sunnahku, maka dia bukanlah
dari gologanku”
Akhir sekali perkahwinan juga boleh menjaga maruah keturunan
sesebuah keluarga. Perkahwinan merupakan sebaik-baik jalan untuk memelihara dan
mengembangkan keturunan yang suci. Firman Allah dalam Surah al-Nahl ayat 72
yang bermaksud: ”dan Allah telah menjadikan bagi kamu isteri daripada
diri(jenis)kamu sendiri dan menjadikan bagi kamu dari isteri-isterikamu
anak-anak an cucu”. Sesungguhnya keturunan yang baik adalah merupakan saham
yang tidak akan putus pahalanya sehingga akhirat, sabda Rasulullah S.A.W. yang
bermaksud:”bila mati seorang anak Adam putuslah amalannya, melainkan tiga
perkara, sedekah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh
yang sentiasa mendoakannya. ”
Kesimpulannya, jelaslah bahawa ajaran Islam bersifat syumul dan
meliputi keperluan dan keinginan naluri fitrah manusia itu sendiri. Tegasnya
Islam menentang sikap mereka yang mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang
haramcontohnya ialah sikap mengekang nafsu daripada berkahwin (rahbaniyah) dan
sikap terlampau menurut hawa nafsu atas dasar kebebasan individu sepenuhnya.
Di barat mereka menyangka dengan menghalalkan pergaulan bebas,
ianya telah mengembalikan kedudukan wanita sebagai manusia. Maka muncul
perjuangan yang berbentuk feminism yang radikal yang memperjuangkan persamaan
hak total antara lelaki dan wanita.
Selain daripada factor lain yang turut menghancurkan
institusi keluarga hari ini ialah sikap masyarakat yang mementingkan
meterialisma. Pengaruh materialisma turut melanda masyarakat Islam dengan
munculnya sikap sesetngah lelaki dan wanita Islam menolak perkahwinan itu
kerana mementingkan kerjaya padahal dalam masa yang sama mereka tidak dapat
mengawal nafsu mereka daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh
Islam. Justeru itu satu-satunya penyelesaian yang Islam berikan kepada umat
manusia dalam mengatasi masalah ini ialah mensyariatkan perkahwinan. Oleh
kerana perkahwinan itu adalah salah satu bahagian dari syariat Islam yang
ditetapkan oleh Allah Taala dan Rasullullah S.A.W., maka penghayatan dan
perlaksanakannya merupakan satu ibadah kepada Allah Taala.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com