TAJUK :
AURAT SILANG JANTINA
DISEDIAKAN UNTUK :
Ustaz Abdul Aziz bin
Harjin
Pensyarah CTU151
DISEDIAKAN OLEH :
ANAS BIN HADI 2011381699
TARIKH :
13 September
Pengertian aurat dari segi bahasa : Segala
perkara yang dirasa malu ( jika dilihatkan didedahkan ) juga memberi makna
a’ib, cacat, cela atau juga diterjemahkan sebagai lorong-lorong jalan di bukit.
Aurat juga ialah bahagian tubuh manusia yang wajib ditutup dan dilindungi
daripada perhatian orang lain. Ini adalah pengertian menurut syarak. Dalam
Hadis ada menyatakan. “ Wanita itu adalah a’urat ”. Maksudnya wanita itu
menjadi aurat kerana dirinya adalah aurat bila ia menampakkan apa yang patut ia
rasa malu seperti mana seseorang yang bila auratnya tersingkap terasa malu.
Justeru, kita diwajibkan menjaga aurat kita daripada menjadi perhatian orang
lain kerana boleh mendatangkan dosa. Kemaksiatan, kes-kes jenayah juga adalah
berpunca daripada aurat yang tidak dijaga. Terdapat hujah-hujah wajib menutup
aurat diantara nas-nas syarak yang menyatakan aurat itu wajib ditutup ialah
Allah menyebut dalam ayat 31 surah al-Nur “ Dan katakanlah kepada
perempuan-perempuan yang beriman, supaya menahan pandangan mereka ( daripada
memandang perkara-perkara yang haram ) dan memelihara kehormatan mereka dan
janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.
Dan mereka perlu melabuhkan kain tudung mereka ke dadanya. ” Maksud ayat ini
ialah wanita dilarang untuk menonjolkan atau menunjukkan perhiasan yang dipakai
melainkan perhiasan yang bukan berada ditempat aurat yang perlu dijaga. Justeru
anggota yang boleh didedahkan ialah muka dan tapak tangan. Ia juga dinyatakan
wanita harus menjaga aurat daripada kepala hingga ke paras dada. Ertinya,
tengkok dan leher tidak boleh didedahkan. Selain itu, Allah berkata dalam ayat
59 surah al-ahzab : “ Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak
perempuannya serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan
pakaian bagi menutup seluruh tubuhnya. ” Ayat menunjukkan bahawa Rasulullah
memerintahkan para isterinya dan semua wanita islam melabuhkan pakaian di tubuh
mereka. Para lelaki dan wanita perlu menjaga aurat mereka daripada didedahkan
kerana apabila aurat tidak dijaga kita akan mendapat dosa dan dimurkai Allah S.
W. T. .
Yang pertama adalah aurat lelaki di
dalam sembahyang mereka iaitu pendapat dari majoriti para ulama mengenai aurat
lelaki dalam sembahyang adalah anggota yang berada di antara pusat dan lutut.
Terbatal sembahyang seseorang lelaki itu jika auratnya didedahkan semasa
menunaikan sembahyang. Pakaian bagi lelaki ialah baju melayu dan kain pelekat
dalam masyarakat Melayu Islam Malaysia manakala pakaian seperti baju t-shirt
dan seluar panjang juga sudah sempurna bagi menutup aurat lelaki dalam
sembahyang yang menjadi contoh bagi sahsiah diri lelaki islam. Manakala aurat
lelaki diluar sembahyang pula ialah Aurat lelaki di luar sembahyang pula adalah
sama dengan aurat semasa dalam sembahyang iaitu anggota antara pusat dan lutut.
Tetapi ada juga segolongan pengikut Mazhab Hanafi (Hanafiyah) berpendapat
bahawa aurat lelaki di luar sembahyang adalah seluruh tubuh. Justeru,
seelok-eloknya kita menjaga aurat kita daripada terdedah supaya amalan yang
baik yang kita lakukan setiap hari diterima oleh Allah S. W. T. dan mendapat
keredhaan-NYa.
Yang kedua ialah aurat wanita dalam
sembahyang mereka iaitu aurat wanita adalah seluruh tubuh mereka dalam
sembahyang kecuali muka da kedua tapak tangan mereka. Malah, seperti yang
dijelaskan dalam hadis Rasulullah aurat wanita dalam sembahyang termasuklah
tempat wanita memakai gelang termasuklah kekura tangan hingga ke sendi yang
memisahkan tapak tangan dengan tangan.
“ Allah tidak menerima sembahyang wanita
yang didatangi haid kecuali dengan mengenakan tudung. ” ( oleh Abu Daud ).
Kebiasaannya kaum wanita memakai
kain telekung untuk menutup seluruh anggota tubuh mereka tetapi memakai baju
kurung yang menutup aurat juga sudah sempurna menutup aurat perempuan dalam
sembahyang. Pakaian amatlah penting kerana apabila anggota lain daripada muka
dan tapak tangan terdedah semasa menunaikan sembahyang, sembahyang wanita itu
batal. Manakala aurat diluar sembahyangnya pula ialah aurat wanita di luar
sembahyangnya adalah sama sahaja dengan auratnya di dalam sembahyang iaitu
seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Wanita islam digalakkan memakai
pakaian yang labuh untuk mengelakkan aurat daripada terdedah dan boleh
mendatangkan dosa. Ia juga boleh mengelakkan berlakunya maksiat di merata
tempat. Hingga ke hari ini ada yang masih tertanya-tanya adakah kaki wanita itu
aurat ? Sebenarnya bahagian aurat kaki wanita adalah mulai daripada pergelangan
termasuklah buku lali, kekura kaki hingga ke hujung jari, tumit dan tapak kaki.
Melalui pendapat majoriti ulama, kaki wanita adalah aurat. Hujah yang, mereka
pegang adalah hadis yang melaporkan oleh Ibn Umar, Rasulullah berkata :“ Allah
tidak melihat kepada sesiapa yang mengheret pakaiannya yang labuh kerana
bermegah. Ummu Salamah bertanya : ‘ Bagaimana wanita patut lakukan dengan
hujung-hujung pakaian mereka yang labuh ?’. Beliau menjawab : ‘Labuhkanlah
kadar sejengkal. ” Dalam hadis ini jelas menunjukkan bahawa Rasulullah
memerintahkan supaya wanita melabuhkan pakaian mereka kadar sejengkal bagi
menutup bahagian kaki mereka. Justeru, perintah ini menunjukkan kaki wanita
adalah aurat dan ia wajib ditutup. Bagi menjaga maruah diri dengan lebih
sempurna perkara ini amatlah penting untuk dititik beratkan supaya kita
terhindar daripada dosa-dosa yang dimurkai oleh Allah S. W. T. .
Dalam agama islam atau yang
termaktub dalam ayat Al-Quran, aurat juga terbahagi kepada aurat pandang dan
aurat sentuh. Aurat pandang ini bermaksud aurat yang boleh dipandang oleh
sesiapa pun tetapi tidak boleh disentuh aurat yang dipandang itu. Apabila
disentuh ia merupakan satu dosa dan boleh terbatal wuduk seseorang itu. Aurat
ini dapat diterangkan dengan lebih jelas melalui hokum lelaki memandang aurat
wanita iaitu Melalui pendapat-pendapat yang diberikan oleh 3 mazhab terkemuka
iaitu mazhab Syafie, Maliki dan Hanafi mengatakan bahawa lelaki ajnabi haram
melihat aurat seseorang perempuan itu sama ada dengan syahwat atau tidak.
Lelaki ajnabi hanya boleh melihat muka dan tangan wanita sahaja kerana itu merupakan
luar batasan aurat mereka. Aurat wanita adalah seluruh tubuh mereka kecuali
muka dan tangan mereka. Tidak dosa seseorang lelaki itu jika memandang aurat di
luar batasan aurat wanita tetapi syaratnya mestilah tidak timbul sebarang
fitnah dan juga tidak mempunyai niat atau tujuan untuk menikmati tubuh wanita
itu. Malah, bukan melihat dengan nafsu.
Sabda Rasulullah S. A. W. .
“ Dua mata itu berzina dan zinanya adalah
pandang. ”
Berdasarkan sabda Rasulullah ini,
terdapat hukum mengenai pandangan terhadap aurat wanita ini iaitu haram melihat
anggota aurat perempuan ajnabiyah melainkan muka dan tapak tangan mereka samada
dengan syahwat ataupun tidak. Hal ini kerana, anggota aurat haram dilihat
kecuali dalam keadaan darurat. Selain itu, boleh melihat aurat anggota bukan
aurat jika tiada fitnah dan tidak ada syahwat. Kita mesti mematuhi hukum ini
kerana ia merupakan sabda Rasulullah S. A. W. .
Terdapat juga pandangan lelaki
kepada wanita islam iaitu Daripada pandangan umum islam terhadap hubungan
lelaki dan wanita dan kaedah-kaedah asas yang mendasari cara pengeluaran hukum
dalam masalah “pandangan” lelaki dan wanita “ajnabi” kita dapat membuat
kesimpulan seperti berikut tidak harus melihat atau memandang bahagian aurat
wanita (selain dari muka, tangan dan kaki ) sama ada dengan syahwat atau tidak.
Bagi bahagian yang bukan aurat seperti melihat wajah dan tangan wanita ajnabi
(yang halal nikah) hukumnya harus jika tidak dengan syahwat dan menimbulkan
fitnah. Walaupun yang lebih afdhal ialah menyerongkan pandangan. Jika pandangan
melibatkan bahagian aurat hukumnya harus jika kerana hajat atau darurat.
Keadaan-keadaan yang dikecualikan kerana
keperluan atau darurat :
a. Pandangan saksi untuk mengenalpasti
orang yang didakwa.
b. Pandangan kerana keperluan muamalat
seperti jual beli dan sebagainya.
c. Pandangan kerana merawat penyakit.
Aurat yang patut dijaga juga ialah
aurat sentuh sentuh antara jantina ajnabi tanpa alas. Berdasarkan sepakatan
daripada Mazhab Hanafi, Maliki, Hanbali dan syafi’i, lelaki haram menyentuh
seluruh anggota wanita tanpa alas, termasuk muka dan dua tapak tangan meskipun
muka dan tapak tangan boleh dipandang kerana ia bukan aurat.
• Sentuh sesama lelaki
Bagi aurat sentuh lelaki boleh menyentuh
anggota yang bukan aurat tanpa syahwat, haram dengan syahwat. Juga haram
menyentuh anggota aurat dengan syahwat ataupun tidak.
• Sentuh sesama wanita islam
Dijelaskan bahawa “ Pandang dan sentuh
pada anggota bukan aurat adalah sama ”
Aurat sesame wanita islam adalah anggota
di antara pusat dan lutut. Anggota daripada pusat ke atas dan daripada lutut
dan ke bawah bukan aurat.
• Keadaan Luar Biasa pandang sentuh
Keadaan luar biasa adalah seperti darurat
dan haajah, berlainan jantina boleh memandang dan menyentuh anggota aurat dan
bukan aurat. Malah ada yang berpendapat, dalam keadaan ini boleh pandang dan
sentuh semua anggota sekalipun dengan syahwat.
Kes-kes luar biasa adalah :
a) Kerana menjadi saksi, kadi atau hakim
b) Kerana urusan muamalat
c) Kerana rawatan perubatan
Hukum sentuh bukan mahram kerana darurat
atau perubatan
Darurat ialah keperluan yang sangat
diperlukan oleh manusia. Adapun darurat menurut ulama fiqh adalah berhajatnya
manusia itu kepada batasan ( perkara yang dilarang oleh syarak ) dan jika
sekiranya tidak mengambil perkara yang dilarang itu maka akan binasalah manusia
tersebut.
Di antara keadaan yang boleh
dikatakan sebagai darurat adalah terpaksa melihat aurat dan menyentuh bukan
mahram ketika mengubati pesakit dengan beberapa syarat yang telah ditetapkan
oleh syarak. Darurat yang dimaksudkan disini ialah ketikamana tiada doctor
sejantina untuk merawat pesakit yang kronik iaitu pesakit yang jika tidak
dirawat segera boleh menyebabkan kematian dan kesakitan, maka dibolehkan doctor
yang bukan sejantina merawat pesakit tersebut dengan beberapa syarat yang telah
digariskan oleh syarak.
Tiada khilaf keempat-empat mazhab
mengenai keharusan melihat aurat perempuan jika doctor lelaki, ketika mana di
dalam keadaan darurat. Namun di sana diletakkan syarat-syarat yang perlu
diikuti bagi keharusan melihat aurat dan menyentuh bukan mahram ketika darurat
untuk merawat pesakit. Contoh dalilnya ialah :
Firman Allah Taala bermaksud : Dan Dia
tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah di dalam
perkara agama.
( Surah al-Hajj : Ayat 78 )
Harini ramai yang tidak mengetahui
bahawa suara wanita juga telah menjadi isu sama ada suara mereka itu aurat atau
tidak. Majoriti para ulama termasuk al-Jaafari berpendapat, suara wanita bukan
aurat, kerana para sahabat mendengar suara para isteri Rasulullah bagi
mendapatkan hukum-hukum syarak, terutama daripada Saidatina Aisyah. Tetapi
haram kita mendengarnya apabila disertakan dengan rentak dan lagu, sekalipun
dengan membaca Al-Quran kerana ia mendatangkan fitnah. Alasannya adalah kerana
dikhuatiri bahawa para lelaki terfitnah. Lelaki haram mendengar suara wanita
apabila ada kemungkinan mereka boleh tergoda dengan suara wanita itu. Antara
hadis yang menunjukkan para sahabat mendengar suara kaum wanita adalah :
Kata-kata Ummu Atiyyah :
“ Rasulullah mengambil baiah ( perjanjian
) daripada kami. Beliau pun membacakan kepada kami : kami tidak mensyirikkan
Allah dengan sesuatu…dan melarang kami daripada perbuatan meratapi si mati.
Lalu seorang perempuan di kalangan kami menggengam tangannya dan berkata : “ Si
fulanah menggembirakan aku, aku ingin membalasnya. “ Lalu dia pergi dan kembali
semula. ”
Hadis ini menunjukkan, percakapan wanita
ajnabi boleh didengar oleh lelaki dan suaranya juga bukan aurat.
Malah, ada juga ulama yang
berpendapat suara wanita yang tinggi itu juga adalah aurat. Oleh itu, wanita
ditegah melaungkan azan, kerana azan bertujuan memberitahu. Pada masa dahulu,
azan memerlukan laungan yang sungguh kuat. Hukum ini jelas. Cuma yang perlu
dipastikan adalah takat mana yang diambil oleh seseorang wanita itu mengangkat
suara yang tinggi. Dengan kata lain, suara wanita menyanyi itu boleh didengar
jika tidak mendatangkan fitnah kepada kaum adam iaitu lelaki kerana apabila
timbulnya fitnah haram lelaki mendengarnya.
Oleh itu, sebagai kesimpulannya pergaulan
silang jantina dalam kalangan masyarakat pada hari ini perlu diambil berat.
Kesan buruk daripada pergaulan bebas ini ditandai oleh hubungan-hubungan
sumbang mahram dan perlakuan zina yang berleluasa dalam masyarakat. Bertepuk
tampar bergurau senda antara jantina yang berlawanan sudah menjadi perkara yang
terlalu biasa. Ia seolah-olah bukan satu dosa lagi. Siapa pun tidak mampu
menafikan hakikat ini. Berdasarkan sedikit sebanyak perkongsian saya ini harap
dapat membantu mengetahui lebih mengenai isu tentang aurat ini. Aurat hendaklah
sentiasa dijaga tidak kira di mana saja kita berada kerana hukum menutup aurat
adalah wajib.
Pendapat daripada Imam Hanafi dan
Imam Hambali :
“ Sebagaimana dilarang seorang
mukallaf ( Orang yang dituntut beramal dengan suruhan dan meninggalkan larangan
) mendedahkan aurat ketika berhadapan dengan orang yang dilarang melihat
auratnya, maka demikian juga dilarang mendedahkan auratnya ketika ia
bersendirian kecuali ketika darurat atau terpaksa dibuka seperti ketika qadha’
hajat atau ketika mandi. Ketika darurat diharuskan membukanya”.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com