Tajuk :Aurat Mahkota Wanita
Kelas :BMD2Bc
Pensyarah :Ustaz Abd Aziz Bin
Harjin
Disediakan Oleh :Muhamad Iddin
Ariff Bin Ibrahim (2011395321)
Penghargaan
Alhamdulillah, syukur kehadrat ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya
dapat saya menyempurnakan tugasan ini dengan jayanya. Ribuan terima kasih sya
ucapkan kepada kedua orang tua saya yg telah banyak membantu saya bg
menyempurnakan tugasan ini. Tidak lupa juga kepada pensyarah bagi kursus
“Islamic Thought And Civilization” (CTU151) kerana memberi tunjuk ajar kepada.
Tanpa tunjuk ajar beliau, tidak akan dapat saya siapkan tugasan bg kursus ini.
Akhir sekali, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada
rakan-rakan saya yang telah banyak memberi maklumat kepada saya untuk sya
menyempurnakan tugasan ini.
Dengan nama ALLAH
Yang Maha Pemurah Lagi Maha
Penyayang
Segala puji bagi ALLAH, Tuhan sekelian
alam. Selawat dan salam kepada Junjungan Nabi Besar Muhammad SAW, Nabi yang
Ummi, yang tidak tahu membaca mahupun menulis, tetapi lebih pintar dan faham
serta mampu mendidik dan memimpin mereka kepada jalan keselamatan dunia dan
akhirat.
Dalam Al-Quran dan As-Sunah telah
jelas kepada kita tentang perintah agar umat Islam mengikuti dan mencontohi
perihidup Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya. Para muslimah pula
diperintahkan agar mencotohi para isteri Baginda SAW.
Pengertian Aurat
Aurat dari sudut bahasa Arab
ialah Aib atau keaiban.
Aurat dari sudut istilah feqah
ialah bahagian tubuh badan yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan
orang lain.
1. Firman Allah SWT di dalam
surah an-Nuur :: 31, dengan pegertian kehormatan.
Surah An-Nuur, Ayat 31:
Maksudnya:
"Dan katakanlah kepada
perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada
memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan
hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami
mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang
perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang
gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada
perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan;
dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang
tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,
wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. "
2. Firman Allah SWT di dalam
surah an-Nuur :: 58, dengan pegertian masa.
Surah An-Nuur, Ayat 58:
Maksudnya:
"Wahai orang-orang yang
beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari
kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam
tiga masa; (iaitu) sebelum sembahyang subuh, dan ketika kamu membuka pakaian
kerana kepanasan tengah hari, dan sesudah sembahyang Isyak; itulah tiga masa bagi
kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya). Kamu dan mereka tidaklah
bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, (kerana mereka) orang-orang
yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung
rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu
ayat-ayatNya (yang menjelaskan hukum-hukumNya); dan (ingatlah) Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. "
Pengertian Hijab
Apabila menyebut perkataan
'Hijab' maksud sebenarnya ialah penutup dan boleh dijurus kepada jubah, tudung,
dan purdah untuk dijadikan penutup aurat seseorang wanita. Ada juga Ulama'
mengatakan, hijab itu merupakan pakaian yang dituntut oleh syariat yang
bersifat kesempurnaan, dengan pakaian tersebut ia dapat menjadikan seorang itu
benar-benar mengikut syariat Allah SWT. Di samping dapat mengahalang berlakunya
fitnah daripada kaum lelaki.
Firman Allah SWT di dalam surah
al-Ahzab :: 53,
Maksudnya:
"Wahai orang-orang yang
beriman, janganlah kamu masuk ke rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana
hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan
dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka
masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka
hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan
berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi
sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah
tidak malu daripada menyatakan kebenaran. Dan apabila kamu meminta sesuatu yang
harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik
tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu
tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin dengan
isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang
tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah. "
Allah SWT menyatakan sebab wajib
bertabir adalah ia dapat menyucikan hati-hati lelaki dan perempuan daripada
kemahuan yang tidak diingini yang mana ia jauh dari darjat seorang nabi.
Pengertian Jilbab
Jilbab pada syariat ialah
menutupi seluruh badan sebagaiman firman Allah SWT dari surah
al-Ahzab : 59,
Maksudnya:
"Wahai Nabi, suruhlah
isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang
beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa
mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan
yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah
adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "
Kalau kita kembali kepada maksud
berhijab itu adalah untuk menutup tubuh dari lelaki ajnabi. Jadi, bukanlah
dengan pakaian yang nipis, ketat, mahupun bercorak-corak yang boleh menimbulkan
keseronokan lelaki untuk melihatnya.
Ada juga pendapat yang mengatakan
bahawa jilbab itu ialah pakaian yang digunakan oleh perempuan untuk menutup
dada dan belakang seperti selendang dan pakaian bahagian luar. Pendapat lain
mengatakan iaitu tudung perempuan. Walau apa sekalipun, ada sebahagian ulama
mengeluarkan pendapat mereka berkenaan firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab
yang menyatakan tidak semestinya menutup muka.
BATAS-BATAS AURAT DALAM ISLAM
1. Aurat Ketika Bersendirian
Para ulama mazhab mempunyai
pelbagai pendapat tentang had menutup aurat bagi seseorang ketika bersendirian.
1. Imam Hanafi dan Imam Hambali
berpendapat; "Sebagai dilarang seorang mukallaf (orang yang dituntut
beramal dengan suruhan dan meninggalkan larangan) mendedahkan aurat ketika
berhadapan dengan orang yang dilarang melihat auratnya, maka demikian juga
dilarang mendedahkan auratnya ketika ia bersendirian, kecuali ketika dharurat
atau terpaksa dibuka, seperti ketika qodho hajat atau ketika mandi. Ketika
dharurat diharuskan membukanya".
2. Sementara Imam Maliki dan Imam
Syafi'e berpendapat; "Ketika seseorang itu bersendirian, tidak diharamkan
mendedahkan auratnya, cuma makruh, kecuali ketika dharurat. Ketika dharurat
diharuskan membukanya".
2. Batas Aurat Lelaki
Hadis riwayat Muslim, Ahmad, Abu
Daud dan At-Tirmnizi bahawa Nabi SAW bersabda, maksudnya;
"Seorang lelaki tidak boleh
melihat aurat lelaki lain, demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat
wanita lain. Tidak boleh dua orang lelaki berada (tidur) dalam satu selimut
demikian juga dengan wanita dilarang oleh orang lain".
Para ulama mazhab mempunyai
pelbagai pendapat tentang had dan batas aurat lelaki, sama ada melihat atau
dilihat oleh orang lain.
1. Imam Hanafi dan Imam Hambali
berpendapat; "Lelaki diwajibkan menutup auratnya di antara pusat dan lutut
daripada dilihat oleh lelaki atau perempuan yang bukan muhramnya, kecuali
kepada isterinya. Selain isterinya diharamkan melihat aurat di antara pusat dan
lututnya".
Isteri boleh (harus) melihat
aurat suaminya. kecuali pada kemaluannya dan demikian sebaliknya, kerana hukum
suami isteri melihat kemaluan masing-masing adalah makruh.
2. Imam Maliki dan Imam Syafi'e
berpendapat; "Aurat lelaki ada dua keadaan: (1). Auratnya dengan sesama
lelaki dan perempuan yang muhram dengannya. (2). Auratnya dengan perempuan yang
bukan muhramnya. Keadaan dengan golongan pertama, iaitu sesama lelaki dan
perempuan yang muhramnya dengannya ialah di antara pusat dan lutut sahaja.
Keadaan dengan golongan kedua, iaitu dengan perempuan bukan muhramnya ialah
seluruh badannya adalah aurat bagi mereka. Ertinya seluruh badan seorang lelaki
dilarang dilihat oleh perempuan yang bukan muhramnya. Kecuali bagi Imam Maliki
yang membolehkan dilihat hujung-hujung angotanya ketika aman daripada fitnah.
Sementara Syafi'e mengharamkan melihat dengan mata" -(Rujuk Al Fiqh 'Ala
Al Mazahib Al Arba'ah, jilid 1 dalam bab Mabhas Sitr Al Aurah).
3. Batas Aurat Wanita
3. 1 Batas Aurat Wanita Dengan
Lelaki
Para ulama sepakat berpendapat
bahawa aurat perempuan kepada lelaki bukan muhramnya ialah seluruh tubuh,
kecuali muka dan kedua tapak tangan. Berpandukan kepada ayat Al-Quran surah
An-Nur ayat 31, Al-Ahzab ayat 53 dan 59 serta riwayat beberapa buah hadis.
Di antara batas-batas aurat
wanita yang telah ditetapkan oleh syariat menurut pendapat dan fatwa ulama
mazhab ialah;
1. Di hadapan lelaki bukan
muhramnya ialah seluruh tubuh. Ertinya termasuk rambut, muka, kedua tapak
tangan zahir dan batinnya, juga kedua tapak kakinya.
2. Semasa berhadapan dengan
lelaki yang bukan muhram dengannya, wanita seharusnya menutup aurat dan
berpakaian sopan agar tidak mnimbulkan ghairah lelaki tersebut dan juga fitnah
terhadap mereka.
3. Wanita juga seharusnya menjaga
aurat, iaitu seluruh badan kecuali anggota yang zahir ketika bekerja apabila
berhadapan dengan wanita kafir dan wanita.
3. 2 Golongan Muhram Dengan
Wanita
Selain daripada batas-batas
aurat, wanita juga seharusnya mengetahui golongan-golongan yang menjadi muhram
kepada wanita. Golongan tersebut ialah golongan yang boleh melihat aurat wanita
mengikut kadar yang telah ditetapkan sebagaimana yang difirmankan oleh ALLAH
dalam surah An-Nur ayat 31.
Ayat tersebut menjelaskan
golongan yang dibolehkan melihat wanita iaitu;
1. Suami.
2. Bapa kandung.
3. Bapa mertua.
4. Anak lelaki.
5. Anak tiri.
6. Adik atau abang kandung.
7. Anak lelaki kepada saudara lelaki.
8. Anak lelaki kepada saudara perempuan.
9. Wanita Islam yang berakhlak.
10. Hamba lelaki yang dimiliki.
11. Khadam yang sudah tiada syahwat kepada
wanita.
12. Kanak-kanak lelaki yang tidak mumayyiz.
Ayat Al-Quran tersebut cuma
menyatakan tentang 12 golongan tersebut. Sementara itu, masih ada lima golongan
yang di nyatakan dalam hadis;
1. Anak lelaki susuan.
2. Bapa susuan.
3. Saudara susuan.
4. Keluarga susuan.
5. Menantu lelaki.
Inilah golongan-golongan muhram
yang dibolehkan melihat aurat wanita mengikut batas-batas yang telah
ditetapkan.
3. 3 Batas Aurat Wanita Sesama
Wanita Dan Muhramnya
Para ulama mempunyai pendapat
yang berbeza tentang batas aurat wanita dengan wanita atau wanita dengan
muhramnya.
1. Imam Hanafi dan Imam Syafi’e berpendapat;
‘Dalam keadaan tersebut (wanita da muhramnya), mereka diwajibkan menutup apa
yang di antara pusat dan lututnya’.
2. Imam Maliki dan Imam Hambali pula
berpendapat; ‘Bagi sesama perempuan hendaklah mereka menutup di antara pusat
hingga lutut dan dengan lelaki muhramnya hendaklah mereka menutup seluruh
tubuh, kecuali anggota-anggota tepi seperti kepala dan tangan.
3. 3 Batas Aurat Wanita Dengan
Wanita Bukan Islam
Walaupun kedudukan wanita dengan
wanita adalah sama, tetapi dalam soal penjagaan aurat dan maruah, Islm
membataskan di antara wanita Islam dengan wanita bukan Islam.
Menurut Ar Razi dalam Tafsir
Ar-Razi, bahwa aurat Wanita Islam dengan wanita bukan Islam adalah seluruh
tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan.
Imam Ar Rafa’ie dan Imam An
Nawawi pula berkata wanita kafir hanya boleh melihat anggota badan wanita Islam
yang terbuka ketika bekerja sahaja.
Ibnu Juraij, Ubadah bin Nasa’ie
dan Hisyam Al Qari, masing-masing melarang wanita Nasrani mencium wanita bukan
Islam dan melihat aurat meraka.
3. 3 Keadaan-keadaan Yang
Membolehkan Lelaki Bukan Muhram Melihat Aurat Wanita
1. Ketika Hendak Meminang
-Ketika seseoang lelaki yang
bukan muhram hendak meminang seorang wanita, Islam membolehkan lelaki tersebut
melihat bahagian-bahagian tertentu yang tidak boleh dilihat pada waktu biasa
tanpa ada hajat.
2. Ketika Berjual Beli
-Apabila seseorang itu hendak
melakukan jualbeli yang memerlukan bukti pengenalan rupa, maka ketika itu
diharuskan melihat wajah wanita yang ada kaitan dengan urusan berkenaan.
3. Doktor Atau Tabib, Bertujuan
Mengubat
-Bagi doctor atau tukang ubat,
bila ia hendak mengubati pesakit wanitanya, harus baginya melihat atau
menyentuh mana-mana bahagian yang perlu dirawat. Dengan syarat wanita tersebut
ditemani oleh suami atau lelaki muhramnya atau ditemani oleh wanita yang
amanah.
4. Ketika Hendak Menjadi Saksi
-Apabila seseorang lelaki itu
hendak menjadi saksi bagi menentukan apakah benar wanita itu boleh disabitkan atau tidak boleh
disabitkan dalam sesuatu kes di mahkamah.
5. Ketika Mengajar
BENTUK DAN FESYEN PAKAIAN
1. Pakaian Taqwa
Pakaian taqwa mengikut tafsiran para ulama ialah pakaian yang
melambangkan sifat taqwa yang lahir dari hati yang bertaqwa. Orang yang
bertaqwa ialah orang yang hanya melaksanakan segala perintah dan meninggalkan
segala larangan ALLAH.
Walaupun maksud pakaian tersebut tidak disebutkan oleh ALLAH secara terperinci
dalam Al-Quran, tapi apa yang dipakai oleh Nabi SAW dan orang-orang muttaqin
yang terdiri daripada para sahabatnya, para salafussoleh, para aulia dan para
ulama yang siddiqin adalah contoh dan teladan yang baik sebagai menafsirkan
maksud ayat Al-Quran surah al ‘Araf ayat 26 di atas.
2. Seluar Dan Kain Sarung
Seluar di sini adalah pakaian yang dipakai di bahagian dalam jubah atau
gamis. Tidak terdapat keterangan bahawa Nabi SAW hanya memakai seluar sahaja
tanpa ditutupi oleh sebarang pakaian di luar sama ada kain sarung, jubah atau
gamis.
Seseorang itu hanya dianggap lengkap mengenakan pakaian ialah dengan dua
helai pakaian iaitu baju untuk bahagian atas badan, dan seluar atau kain untuk
bahagian baawah badan atau di bahagian dalam jubah atau gamis.
Disebabkan itu, Nabi SAW melarang kita memakai pakaian sehelai sahaja
sepertimana orang Yahudi dan Nasrani, Mereka memakai baju panjang (jubah atau
gamis) tanpa seluar dalam. Juga sepetimana pakaian sesetengah bangsa hari ini,
cuma memakai kain atau seluar menutup bahagian bawah (dari pinggang ke kaki)
dan baju yang cuma menutup bahagian atas (dari pinggang ke badan).
Apa yang dimaksudkan oleh Nabi SAW bahawa pakaian Islam ialah panjang
dan dibahagian dalamnya ada selapis lagi pakaian iaitu seluar bersama kain
sarung atau seluar tanpa kain sarung.
3. Pakaian Yang Dilarang
Hukum haram memakai sutera adalah semata-mata untuk kaum lelaki sahaja
dan dibolehkan bagi kaum wanita.
Selain itu, Nabi SAW juga turut menganjurkan umatnya agar memakai kasut
atau sandal sebagaimana yang Baginda SAW pakai itu. Bahkan dianggap makruh jika
kita berjalan tanpa berkasut atau berselipar. Juga ketika masuk ke dalam tandas
dan lain-lain.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com