NAMA PENYELIA:
USTAZ ABD AZIZ BIN HARJIN
FAKULTI:
PENGURUSAN PERNIAGAAN
DISEDIAKAN OLEH:
WAHIDAH BINTI HUSSIN 2011395271
TARIKH HANTAR:
12 SEPTEMBER 2012
SETULUS PENGHARGAAN
Pertama sekali, saya ingin
melahirkan syukur ke hadrat Allah di atas segala petunjuk dan hidayah-Nya.
Alhamdulillah, tugasan ini telah berjaya disiapkan dengan ilham, kurnia dan
petunjuk yang telah dianugerahkan oleh-Nya. Saya Wahidah bt Hussin telah
dipertanggungjawapkan untuk menyempurnakan tugasan yang diberi iaitu kertas
kerja Tamadun Islam dan Tamadun Asia(TITAS). Dengan ini kami dengan berbesar
hati ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada Ustaz
Abd. Aziz bin Harjin selaku pensyarah kami yang terlalu banyak membantu,
membimbing dan juga sebagai pemudahcara kami sepanjang proses menyiapkan
tugasan ini. Tanpa tunjuk ajar yang begitu jitu dan padu daripada beliau, mana
mungkin kami dapat menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Seterusnya terima
kasih kepada ibubapa kami yang telah memberi sokongan dan dorongan. Tidak lupa
juga untuk mengucapkan berbanyak terima kasih kepada rakan-rakan yang banyak
memberi semangat disamping berkongsi idea-idea yang bernas pada masa kami
ketandusan idea.
Terima kasih sekalung budi.
Pengenalan
Sebagai seorang khalifah di
atas muka bumi ini, kita perlulah berpengetahuan luas tentang tamadun. Tamadun
mempunyai banyak maksud dan mempunyai satu persamaan iaitu suatu disiplin ilmu
yang penting kepada semua manusia. Tamadun berasal dari bahasa Arab iaitu
al-madaniyyah. Tamadun juga berasal dari bahasa inggeris iaitu Civilization,
Culture, Renaissance. Tamadun dari segi pengertian, menekankan dua perkara yang
penting iaitu kehalusan budi pekerti dan pembangunan perbandaran atau
penempatan. Gaya peradaban dan ketamadunan yang dikemukakan oleh Ibn Khaldun
contohnya, mengambil kira segala segi kehidupan termasuk rohani, fizikal,
spiritual dan fitrah manusia. Sesebuah tamadun lazimnya dipengaruhi oleh
kepercayaan, agama, budaya dan bangsa. Oleh sebab itu, sesebuah tamadun yang
dibangunkan berpotensi untuk berkembang atau merosot. Dalam keadaan dunia yang
maju, sesebuah tamadun mungkin akan bertembung dengan tamadun yang lain. Oleh
itu, mencari dan memahami persamaan dan perbezaan antara tamadun yang lampau dan
sementara, amat penting terutamanya dalam persoalan berkait dengan semua
contohnya alam sekitar, keluarga, masyarakat, negara dan lain-lain. Selain itu,
interaksi antara tamadun merangkumi pelbagai bentuk seperti interaksi dalam
lingkungan budaya yang sama, interaksi budaya yang berbeza dan interaksi antara
tamadun yang kuat dan lemah. Interaksi ini boleh mendatangkan dua kesan iaitu
kesan positif dan kesan negatif. Bagi menanganikesan negatif, dialog antara
peradaban dianjurkan. Prinsip dan etika dialog perlulah dipatuhi bagi
memastikan dialog berkesan dengan jayanya.
Pengenalan tamadun islam :
Kelahiran tamadun islam
adalah daripada islam itu sendiri. menurut Syed Qutb, islam itu lah tamadun.
Oleh itu, untuk memahami tamadun islam, kita perlulah memahami islam itu
terlebih dahulu. Islam merupakan ajaran yang dibawa dan disampaikan oleh
nabi-nabi dan rasul-rasul semenjak Nabi Adam A. S. sehinggalah rasul yang
terakhir iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Untuk mengajak manusia beriman kepada Allah
S. W. T Tuhan Yang Esa, pencipta dan pemilik segala yang ada di bumi dan di
langit seluruhnya. Dalam sejarah ketamadunan manusia, Allah mengutuskan rasul
dan nabi silih berganti untuk mengajak dan mengembalikan manusia mengikut jalan
kehidupan yang benar. Tanpa petunjuk dari Allah S. W. T, manusia akan sesat
kerana akal fikiran dan pengalaman manusia amat terbatas. Islam berbeza dengan
agama-agama yang lain kerana agama islam tidak sekadar agama yang mengatur
hal-hal kerohanian bahkan ia meliputi seluruh aspek kehidupan manusia. Islam
adalah cara hidup yang menjadi panduan dalam semua perkara termasukla hal-hal
keduniaan dan hal-hal kerohanian.
Pandangan semesta tamadun islam :
Merangkumi tiga aspek iaitu
konsep keimanan, konsep kekuasaan dan konsep kemanusiaan. Konsep keimanan
bererti Allah adalah pencipta manusia dan manusi adalah hambanya. Konsep
kekuasaan pula ialah manusia adalah pemegang amanah dan penggerak tamadun.
konsep ini dapat mengawal sebarang bentuk penyelewengan, penindasan dan
kezaliman apatah lagi pengkhianatan terhadap amanah yang telah
dipertanggungjawabkan. Yang terakhir ialah konsep kemanusiaan iaitu bermaksud
manusia adalah makhluk Allah yang bererti manusia adalah makhluk yang diberi
tanggungjawab dan kewajipan –kewajipan tertentu yang harus dilaksanakan.
Sumber tamadun islam :
Tamadun islam dibangunkan
berpandukan dua sumber iaitu sumber ketuhanan(wahyu) yang merupakan sumber
utama iaitu Quran dan Sunnah. Kedua ialah sumber kemanusiaan(akal fikiran) yang
merupakan sumber sampingan seperti ijtihad, khazanah tamadun dan budaya lain.
Quran ialah wahyu yang diturunkan oleh Allah S. W. T kepada Nabi Muhammad S. A.
W melalui perantaraan malaikat Jibril A. S. Quran merupakan mukjizat agung yang
diturunkan kepada Rasulullah S. A. W mengandungi prinsip-prinsip asas agama
islam dan ilmu pengetahuan untuk digunakan oleh manusia bagi membangunkan ketamadunan
mereka. Sunnahadalah setiap perlakuan, perbuatan dan pengakuan Rasulullah
S.A.W. Sunnah merupakan sumber utama tamadun islam selepas Quran. Sunnah adalah
pelengkap kepada al-quran iaitu menjadi sumber inspirasi umat islam dalam
membentuk, membangun dan mengembangkan tamadun. Ijtihadialah ilmu dan
kepakaran. Umat islam digalakkan menjalankan penyelidikan dan penerokaan bagi
memajukan tamadun mereka.
Asas tamadun islam :
Tamadun islam dibangunkan
di atas 3 dasar iaitu akidah, syariah dan akhlak. Pertama ialah akidah yang
bermaksud kepercayaan atau keimanan kepada hakikat dan nilai-nilai mutlak,
tetap dan kukuh dalam jiwa setiap muslim. Ia adalah perjanjian yang diikat di
antara makhluk dengan pencipta iaitu Allah S.W.T. Syariah ialah undang-undang,
peraturan dan ketetapan Allah S.W.T. Ia diperuntukkan kepada manusia bagi
mengatur hubungan manusia dengan penciptanya, hubungan manusia sesama manusia
dan hubungan manusia dengan alam untuk mencapai kesejahteraan, keamanan dan
kedamaian di dunia serta kebahagian abadi di akhirat. Akhlak ialah sikap
rohaniah yang memuliakan perbuatan manusia terhadap Allah S. W. T, terhadap
diri sendiri dan makhluk lain.
Ciri-ciri keistimewaan tamadun
islam:
Tamadun islam mempunyai
banyak keistimewaan. Salah satu ialah Rabbani iaitu bermaksud tamadun islam
tidak boleh dipisahkan sama sekali daripada aspek ketuhanan. Allah S. W. T
adalah punca segala kekuasaan dan manusia adalah hambanya. Kedua ialah Sesuai
dengan fitrah dan akal manusia. Ketiga ialah tidak membebankan dan keempat
ialah sempurna dan menyeluruh. Keenam ialah keseimbangan antara rohani dan
jasmani dan akhir sekali ialah sesuai sepanjang zaman.
Tamadun melayu(teras tamadun
Malaysia):
Kewujudan tamadun melayu
boleh dikaitkan dengan kewujudan bangsa melayu itu sendiri. dari sudut sejarah,
Tamadun Melayu adalah satu tamadun yang telah lama bertapak di rantau Asia
Tenggara. Tamadun ini telah berkembang dalam kebudayaan orang melayu yang
tergolong dalam kumpulan penduduk asal rantau ini.
Konsep melayu merupakan
tamadun melayu yang kompleks. Ia juga merujuk kepada budaya. Budaya ialah ilmu
pengetahuan sesuatu kumpulan manusia yang diwarisi dan diturunkan dari stu
generasi ke generasi yang lain. Bahasa adalah sistem pertuturan yang digunakan
untuk berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain, malah bahasa boleh
dikategorikan sebagai salah satu cabang kebudayaan manusia. Kebiasaannya melayu
akan bertutur dalam kumpulan keluarga bahasa melayu-indonesia yang terdiri dari
bahasa-bahasa melayu, jawa, sunda, Madura, Acheh, Sasak, Minangkabau dan lain
lain lagi.
Alam melayu merangkumi
kawasan kepulauan yang merentasi seluruh Asia tenggara sehingga sempadan
Australia. Ia merujuk kepada pusat pertumbuhan melayu awal kerana tersebarnya
rumpun melayu dari pulau Madagaskar ke kepulauan pasifik. Orang-orang melayu
mengenalkan konsep perantauan yang bermakna orang melayu akan hidup keluar dan
pergi dari tempat asalnya. Orang-orang melayu yang merantau berhijrah ke luar
kepulauan melayu di gelar Melayu Diaspora.
Asas-asas tamadun melayu:
Pembentukan tamadun melayu
iaitu pembentukan masyarakat yang mempunyai susunan struktur sosial yang rumit
merupakan penanda aras dalam pembentukan sesebuah tamadun. Struktur organisasi
masyarakat melayu dengan raja sebagai pemimpin, golongan ulama, pembesar,
pedagang dan petani mempunyai perkaitan dalam asas pembentukan tamadun melayu.
Kemunculan pusat-pusat
kerajaan melayu iaitu komuniti masyarakat yang hidup dalam persekitaran
sosiobudaya yang sama memerlukan susunan organisasi masyarakat secara umum
seperti raja sebagai pemerintah dan seterusnya.
Penguasaan teknologi
pertanian iaitu kemampuan menghasilkan makanan yang mampu menampung keperluan
masyarakat tanpa bergantung kepada pengumpulan sumber makanan mengikut musim
tertentu adalah teknologi yang diperlukan untuk meyokong pembentukan masyarakat
seterusnya dan kerajaan yang stabil. Antara contoh kerajaan melayu yang maju
akibat teknologi ialah empayar Funan dan Kerajaan Angkor di Tanah Besar Asia
Tenggara.
Penguasaan laluan perdagangan.
Secara umumnya, perdagangan jarak jauh dikuasai oleh para pemimpin kerajaan
yang turut menjadi bukti kewujudan susunan masyarakat yang agak maju.
Pandangan semesta tamadun melayu:
Masyarakat melayu pada
asalnya mempunyai pandangan tradisional yang berubah dan terpengaruh dengan
persekitarannya. Penerimaan agama islam membawa kepada pembentukan semula
pandangan semesta tamadun melayu kepada acuan akidah islam. contohnya ialah
Allah sebagai pencipta, Islam sebagai al-Din, ganjaran kebaikan dan balasan kejahatan,
niat dan matlamat, kesempurnaan iman, bersederhana dalam kehidupan, akidah
islam dan banyak lagi.
Pencapaian dalam pelbagai bidang:
Pertama ialah organisasi
ketenteraan iaitu mempunyai sistem ketenteraan yang cekap. Kedua ialah
perubatan iaitu memiliki sistem perubatan secara tradisional dan perubatan
secara moden. Ketiga ialah persuratan melayu iaitu budaya penulisan dan
aktiviti intelektual melalui penulisan kitab-kitab atau buku-buku dan
persuratan melayu ini dibahagikan pada dua era iaitu persuratan sebelum islam
dan persuratan selepas kedatangan islam. Persuratan sebelum islam ialah lebih
menumpukan kepada bentuk lisan dan sastera hikayat manakala persuratan selepas
kedatangan islam pula banyak menumpukan kepada kenegaraan, undang-undang,
kitab-kitab perubatan, astronomi dan matematik. Keempat ialah kesenian iaitu
hasil ciptaan manusia yang mempunyai ciri-ciri kehalusan, simbolik dan
keindahan. Contohnya ialah seni tari, muzik, seni ukir, khat, seni bela diri,
seni pertukangan, seni tenunan dan sulaman dan lain-lain.
Tamadun india:
Tamadun india merangkumi
dua bahagian utama benua india iaitu selatan dan utara. Kedudukan geografi ini
mewujudkan perbezaan yang ketara antara kedua-duanya. Masyarakat di utara india
pada amnya dikenali sebagai masyarakat Indo-Arya yang lazimnya menggunakan
bahasa Sanskrit, manakala masyarakat di selatan India dikenali sebagai
masyarakat Dravidia yang lazimnya menggunakan bahasa Tamil. Perkembangan
bahasa, kesusasteraan dan juga agama amat berkait rapat dengan perbezaan yang
wujud antara benua india selatan dan utara. Perkembangan agama pula dikatakan
bermula dari utara ke selatan. Walaubagaimanapun, perkembangan agama islam
lebih tertumpu pada bahagian utara india. Di samping perbezaan yang wujud,
kedua-dua masyarakat utara dan selatan mempunyai persamaan dalam sistem
keluarga dan masyarakat yang dicorakkan oleh Ashrama Dharma dan Purusartha
serta sistem kasta yang membahagikan masyarakat kepada empat kelas sosial.
Perkembangan tamadun ini juga amat berkait rapat dengan unsure kerohanian.
Tamadun ini melahirkan beberapa agama besar dunia dan menekankan nilai-nilai
moral yang bersifat khusus dan juga sejagat. Manakala dalam bidang sains dan
matematik, ia memperkenalkan trigonometri, sistem pernomboran, angka sifar,
nombor negatif, dan dalam bidang sains pula, perkembangan ilmu fizik, kimia dan
perubatan amat berkembang maju dan pesat.
Tamadun cina:
Tamadun Cina merupakan
salah sebuah tamadun tertua dan ada sehingga masa kini. Sepanjang sejarahnya ia
pernah dicabar oleh tamadun-tamadun lain tetapi tidak diserap oleh tamadun
lain. Selalunya, setiap tamadun merujuk kepada bangsa dan tempat. bangsa Cina digabungkan
dengan lima kaum besar yang dipanggil sebagai Zhonghua Minzu(bangsa Tionghua).
Pada peringkat awal, bangsa Cina dikenali sebagai bangsa Huaxia dan kemudian
bertukar kepada bangsa Han dan bangsa Tang pada dinasti Tang(618-890M) dan
terdiri daripada golongan etnik seperti Han, Hui, Manchu, Mongol dan Zang.
Tamadun cina juga mempunyai
wilayahnya sendiri iaitu Huang He(Sungai Kuning) merupakan pusat pertumbuhan
tamadun Cina di utara dan Chang Jiang merupakan pusat pertumbuhan tamadun Cina
di bahagian selatan. Kedudukan China yang agak terpisah dari kawasan peradaban
utama yang lain serta kewujudan banjaran-banjaran gunung dan faktor lain
menyebabkan benua China terasing daripada dunia lain dan membolehkan tamadun
Cina berkembang dengan sendirinya dan membentuk peradaban dan keperibadiannya
tanpa gangguan dan saingan yang boleh mengancamnya.
Masyarakat dan budaya
mengikut hierarki sosial dan terbahagi kepada empat kelas yang utama iaitu
golongan cerdik pandai, peniaga, tukang dan petani. Pertama, cerdik pandai
adalah golongan pemerintah atau elit. mereka merupakan golongan yang mendapat
pendidikan yang sempurna serta lulus dalam peperiksaan awam dan kebiasaannya
memegang jawatan sebagai pegawai kerajaan. Kedua ialah golongan peniaga iaitu
mereka yang melibatkan diri dalam aktiviti perniagaan dan pekedai. Golongan ini
biasanya dianggap istimewa dan dihormati. Ketiga ialah masyarakat petani iaitu
tergolong dalam masyarakat miskin dan bergantung hidup kepada hasil
pertaniannya. Terdapat golongan petani yang bekerja dengan tuan tanah dan hanya
diberi makanan dan minuman serta tempat tingggal sebagai upah. Tetapi, golongan
petani memainkan peranan penting dalam masyarakat Cina kerana hasil pertanian
mereka dikeluarkan bagi dinikmati oleh seluruh warga China.
Setiap tamadun mempunyai
bahasa dan sistem tulisan dan begitu juga dengan tamadun Cina. Bahasa
pertuturan Cina adalah pelbagai berdasarkan pelbagai bangsa. Pada zaman dinasti
Han, bahasa pertuturan dan sistem tulisan diseragamkan yang dikenali sebagai
Hanyu(bahasa) dan Hanzi(tulisan). Hanyu juga dikenali sebagai Mandarin oleh
kuasa-kuasa asing. Tetapi, pada masa kini bahasa cina menggunakan sistem
Pinying iaitu sebutan berdasarkan ejaan yang dirumikan. Sistem tulisan Cina
dibentuk berdasarkan kombinasi tiga unsure utama iaitu makna, bunyi, dan
bentuk. Tulisan cina merupakan tulisanbergambar yang berlandaskan pada tiga
unsur ini.
Terdapat banyak jenis agama
dan kepercayaan yang diikuti dalam tamadun Cina. Salah satunya ialah
kepercayaan tradisional iaitu Yin dan Yang yang bermaksud apabila kekacauan
berlaku dan telah reda, ia akan berpecah kedalam dua kuasa iaitu Yin dan Yang
maka alam semesta akan menjadi tersusun.
Kedua ialah pemujaan langit
dan bumi. Bagi kebanyakan orang cina, udara, tanah dan objek-objek semulajadi
dihuni oleh roh-roh seperti roh baik dan roh jahat. Roh baik akan membantu
manusia jika mereka melakukan kebaikan manakala roh jahat akan membawa bencana
kepada manusia jika mereka membuat kejahatan. Perkera penting dalam dalam agama
tradisional ini ialah pemujaan Tian(Tuhan) serta pemujaan roh nenek moyang dan
kewajipan pemujaan terhadap kuasa-kuasa ghaib merupakan adat istiadat dan
kewajipan moral yang penting bagi mereka.
Ketiga ialah konfusianisme
iaitu menekankan sifat kemanusiaan dan keadilan yang merangkumi aspek-aspek
falsafah, pendidikan dan sosial politik. Konfusianisme juga dikenali sebagai
konfusis. konfusis diasaskan oleh Kungfutzu. Beliau lahir di negeri Lu, di
China Timur. Konfusis menitikberatkan beberapa perkara dalam ajarannya iaitu
kepentingan akhlak mulia, mengingati nenek moyang, taat setia kepada negara dan
lain-lain lagi.
Keempat ialah buddhisme
Cina iaitu satu kepercayaan yang diamalkan orang Cina yang banyak mempengaruhi
budaya dan pandangan semesta masyarakat. Ajaran Buddha ini telah mengalami
proses pengubahsuaian sehingga menjadi suatu sistem keagamaan yang menyerapkan
ciri-ciri kecinaan akhirnya dikenali sebagai buddhisme Cina. Ia juga bersetuju
tentang teori karma(yeh) yang bermaksud setiap yang kita lakukan akan mendapat
balasan yang sama. Contohnya, jika manusia melakukan kejahatan akan mendapat
balasan buruk dan jika melakukan kebaikan akan mendapat balasan yang baik.
itulah yang dipanggil karma.
Yang terakhir ialah agama
islam iaitu agama yang dibawa masuk dan diperkenalkan ke negara China melalui
dua jalan iaitu jalan barat dan jalan laut seawal abad ke-7M. Pedagang Arab dan
Parsi yang mendarat di selatan China telah mendirikan masjid di Guangzhou dan
Quanzhou. Kemuncak kegemilangan islam di China adalah pada zaman
Yuan(1271-1368M) dan pada zaman inilah tokoh-tokoh islam telah memberikan
sumbangan besar dalam tamadun Cina seperti astronomi, takwim islam, perubatan,
sains dan teknologi. Sebagaiman Buddha tersebar di China, agama islam juga
melalui proses yang hampir sama. Konsep Zhen Yi(kebenaran yang satu) ini
merupakan kepercayaan dan keimanan orang Muslim terhadap Tuhan Yang Maha Esa.
Pencapaian dalam pelbagai bidang
:
Antara sumbangan besar
tamadun Cina adalah dalam bidang kesusasteraan. Dalam sejarah kuno, dua bidang
sastera yang dipandang tinggi oleh orang Cina iaitu puisi dan prosa. Kedua-dua
bidang sastera ini mempunyai kepentingan dalam peperiksaan awam. Terdapat
pelbagai pencapaian lain iaitu drama, fiksyen, kesenian, kaligrafi, muzik
klasik, seni lukis, seni bina, sains dan teknologi, teknologi pertanian,
bidaang computer dan banyak lagi.
Kesimpulannya, tamadun Cina
adalah antara tamadun Asia yang memiliki kekuatan dari pelbagai aspek bagi
mengekalkan kelangsungan peradabannya. Budaya adalah satu kekuatan yang dapat
dikenalpasti. Budaya Cina turut diperkukuhkan dengan pencapaian cemerlangnya
dalam kesusasteraan yang banyak memainkan peranan secara langsung dan tidak
langsung.
Isu-isu semasa dan masa depan:
Kepelbagaian tamadun antara
manusia dengan ciri-ciri khas adalah sesuatu yang amat istimewa bagi membuka
ruang dan peluang untuk saling mengenali, hormat-menghormati, dan mempelajari
tamdun lain. Pendedahan ini juga membolehkan penilaian yang lebih tepat dapat
dibuat dan mengakui kewujudan perbezaan antara tamadun. Seterusnya, dapat
mencapai kesepakatan dan kerjasama dalam hal-hal yang berkaitan dengan moral,
kemanusiaan dan alam sekitar kerana semua tamadun menitikberatkan hal-hal
tersebut.
Masyarakat timur memiliki
pengalaman beratus tahun hidup bersama dengan tamadun-tamdun lain dan telah
biasa menjalani hidup secara harmoni dan berprinsipkan nilai toleransi dan
persefahaman. Nilai seperti inilah sebenarnya yang harus diikuti dan disedari
oleh setiap tamadun terutamanya tamadun di Barat. Hal ini merupakan sumbangan
besar tamadun timur kepada tamadun manusia khususnya tamadun Barat.
Namun begitu, dunia yang
semakin maju menyebabkan pelbagai cabaran wujud bagi mengekalkan ketamadunan
ini. Ini berlaku akibat dari globalisasi yang berlaku secara jelas. Globalisasi
merujuk kepada pensejagatan nilai-nilai kehidupan Barat yang menghakis cara
hidup ketimuran. Globalisasi ini berjaya mengecilkan dunia kerana maklumat
tentang peristiwa yang terjadi di seluruh dunia mudah diperolehi dan tersebar
dengan cepat.
Sarjana tempatan Chandra
Muzaffar telah menyenaraikan lapan lapan kebaikan globalisasi dan 13
keburukannya. Antara kebaikannya adalah peranan pelaburan asing mewujudkan
pekerjaan dan mengurangkan kemiskinan di sebilangan negara, peningkatan
mobiliti sosial dan pengukuhan kelas menengah, komunikasi yang lebih murah dan
mudah, peluang yang lebih luas untuk pelbagai etnik dan manusia berinteraksi,
penonjolan hak-hak asasi kaum wanita dal lain-lain.
Manakala antara 13
keburukan glabalisasi ialah kualiti alam sekitar yang semakin merosot sebagai
akibat terlalu mementingkan faktor keuntungan, pembangunan yang tidak seimbang
dan jurang perbezaan ekonomi, pengabaian keperluan asas hidup rakyat termiskin
di banyak negara terutamanya negara-negara di Selatan, modal jangka pendek yang
keluar masuk pasaran seperti kilat menjadikan wang semendiri sebagai komoditi
keuntungan, pengangguran yang semakin memburuk dan jurang perbezaan pendapat
yang semakin melebar di negara-negara utara sendiri, jenayah semakin meningkat,
penyebaran budaya pop Amerika yang menyegarkan pancaindera dan mematikan roh,
penyakit berjangkit turut meningkat, sesetengah negara senang memanipulasikan
isu-isu politik dunia dan banyak lagi.
Meskipun kini kebanyakan
negara atau masyarakat islam dan Asia telah merdeka, tetapi kesan pemerintahan
dan dominasi penjajah masih ada sehingga kini. Terdapat banyak bukti dan
dominasi yang dimonopoli oleh penjajah. Contohnya ialah dominasi dalam politik,
dominasi ekonomi, dominasi ekonomi dan dominasi budaya.
Kesimpulannya, dunia
globalisasi ini penuh dengan cabaran yang menuntut kita proaktif dalam
membincangkan wacana ketamadunan kita demi untuk mempertahankan
kelangsungannya. Walaupun tiada siapa dapat menafikan ini, manfaat dan kebaikan
yang dinikmati berada dalam dunia tanpa sempadan ini, namun kerosakan yang ada
padanya wajar diberi perhatian serius. Menangani isu-isu yang berkaitan
ketamadunan atau kehidupan dan pandangan alam yang berlainan sehingga
berlakunya pertembungan antara tamadun terutam tamadun Barat dan tamadun Islam.
Justeru itu, perbezaan dan kepelbagaian yang menjadi faktor pertelingkahan dan
pertembungan ini tidak sewajarnya dibiarkan. Maka, kaedah yang terbaik adalah
kita wajar berfikir bersama bagi menghadapi situasi sedemikian dan dialog tamadun
adalah salah satu kaedah yang sesuai untuk menghadapi cabaran globalisasi.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com