TAJUK:
Ajaibnya Sedekah, Semakin Bersedekah Semakin Kaya
DISEDIAKAN UNTUK:
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Pendidikan Islam
DISEDIAKAN OLEH:
Haslinda Binti Hanapi (2011340571)
PROGRAM:
Diploma Pengajian Perniagaan
TARIKH HANTAR:
11 SEPTEMBER 2012
PENDAHULUAN
Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya saya
dapat juga menyiapkan dan melaksanakan tugas yang diberi. Jutaan terima kasih
yang tak terhingga kepada ustaz saya iaitu Ustaz Abd Aziz Bin Harjin, tidak
lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan saya dalam membantu menyiapkan
tugasan ini. Tugasan ini sebenarnya bertujuan untuk menyerdarkan umat Islam
tentang pentingnya bersedekah di dunia ini. Saya amat berharap, dengan tugasan
ini dapat menjadi bahan rujukan kepada mereka yang tidak tahu apa itu ertinya
bersedekah.
PENGERTIAN SEDEKAH
Definisi sedekah:
Sedekah asal kata bahasa Arab ‘Shadaqoh’ yang bererti pemberian
yang diberikan oleh seorang muslim kepada orang lain secara spontan dan
sukarela tanpa dibatasi oleh waktu dan jumlah tertentu.
Di dalam al-Quran terkandung banyak ayat yang menyarankan kaum
muslimin untuk sentiasa memberikan sedekah. Di antara ayat yang di maksudkan
adalah:
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka,
kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) member sedekah, atau
berbuat ma’ruf atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barangsiapa
yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah SWT, maka kelak kami akan
member kepadanya pahala yang besar. ” (Surah an-Nisaa)
EMPAT JENIS KEAJAIBAN BERSEDEKAH
Mungkin antara saudara, ada yang berasa ragu pada kesahihan
pada keajaiban-keajaiban bersedekah. Daripada aspek agama tidak diragukan lagi
memiliki manfaat yang ampuh. Di dalam Quran terdapat banyak ayat berkenaan
sedekah yang dapat kita baca dan renungkan.
Antaranya seperti berikut:
“Sekiranya kamu memperlihatkan sedekahmu, perkara itu adalah baik.
Sekiranya kamu bersedekah kepada orang kafir dan kamu menyembunyikannya, itulah
yang lebih baik bagi kamu. Allah menghapuskan sebahagian kesalahan-kesalahanmu
dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan” (Surah al-baqarah, ayat 271)
“Wahai orang yang beriman, apabila kamu hendak menghadap dan
bertanyakan sesuatu kepada Nabi Muhammad, hendaklah kamu menngeluarkan sedekah
kepada orang miskin terlebih dahulu. Itulah yang lebih baik bagimu. Apabila
kamu tidak memiliki apa-apa bagi disedekahkan, kamu boleh menemui Nabi Muhammad
bagi sesuatu perkara kerana Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Adakah
kamu takut menjadi miskin kerana kamu memberikan sedekah sebelum bertemu dengan
Nabi Muhammad? Sekiranya kamu tidak bersedekah kerana tidak mampu, Allah
memaafkan kamu. Kemudian, dirikan solat, tunaikan zakat, taat kepada kepada
Allah dan rasulnya. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. ” (Surah
al-Mujadalah, ayat 12-13)
Ayat-ayat ini menekankan tentang kepentingannya bersedekah.
Kita mendapat penjelasan sekurang-kurangnya ada empat
manfaat ataupun keajaiban sedekah iaitu sedekah dapat menolak bala ataupun
bencana, sedekah juga dapat menyembuhkan penyakit, selain itu ia juga dapat
memanjangkan umur, dan sedekah juga dapat memperluas ataupun menambah rezeki.
CARA BERSEDEKAH YANG SALAH
Sedekah adalah ibadah peribadi dan umum. Ibadah ini
berkaitan antara saudara dengan Allah sahaja. Namun secara umumnya, saudara
melibatkan orang lain iaitu orang yang menerima sedekah saudara. Sedekah adalah
ibadah individu yang wujud dalam bentuk sosial. Ibadah sedekah terbahagi kepada
dua iaitu nilai spiritual dan nilai sosial.
Perkara-perkara yang berhubungan dengan sedekah itu
bergantung pada diri individu. Perkara-perkara itu adalah kepada siapa kita
memberi sedekah, dengan niat apa kita member sedekah itu, selain itu apa tujuan
kita memberi sedekah, bagaimana caranya kita memberi sedekah, dengan apa kita
bersedekah, dan akhir sekali bila dan di mana kita bersedekah. Perkara-perkara
ini bergantung pada diri kita sendiri, hak individu masing-masing. Bersedekah
haruslah daripada hati yang ikhlas, bukannya hanya untuk mendapatkan nama,
bukan untuk menunjuk-nunjuk dan bukan untuk menjadi orang yang ternama dimata
orang. Ia hanya diri kita dan Allah SWT.
Hal-hal seni keliru dalam tujuan bersedekah adalah kita tak
suka diejek dan dicaci begitu jugalah dengan orang lain, selain itu kita tidak
suka melihat orang yang sombong begitu juga orang lain, kita juga tidak suka
melihat orang yang suka menunjuk-nunjuk, dan akhir sekali kita suka dipuji dan
disanjung.
Kedudukan kita sebagai pemberi, dan kedudukan seseorang
sebagai penerima. Menjadi suatu kecenderungan bagi orang yang memberi, dan
mempunyai perasaan-perasaan seperti berikut berasa lebih berkuasa daripada
orang yang menerima, berasa lebih berharga daripada orang yang menerima, berasa
lebih kaya daripada orang yang menerima. Perasaan-perasaan ini sangatlah tidak
elok lahir dalam diri seorang pemberi, ia dapat menimbulkan riak dalam diri dan
Allah tidak menyukainya. Pada masa yang sama, perasaan seorang penerima seperti
berikut berasa memerlukan bantuan, berasa tidak memilik kuasa, berasa
kedudukannya rendah, berasa dirinya sangatlah miskin.
BERAHSIALAH APABILA MEMBERI SEDEKAH
Permulaan sedekah adalah niat yang tulus dan ikhlas hanya
kerana Allah SWT. Kita boleh memiliki niat yang tulus dan ikhlas tidak kerana
Allah tetapi kerana sesuatu yang lain. Namun niat yang sedemikian hanya untuk
diduniawi semata-mata. Kita sendiri tahu sifat duniawi itu tidak kekal,
sedangkan kita sebagai umat islam perlukan keajaiban yang bersifat ukhrawi.
Begitu jugalah makna tulus dan ikhlas semata-mata kerana
Allah SWT. Dengan itu, kita sebagai pemberi haruslah menanamkan dalam hati
kita, sedekah itu semata-mata kerana Allah bukan kerana orang lain.
Sebagai pemberi, janganlah kita menunjuk-nunjuk dan jangan
sombong apabila memberi sedekah. Adalah sebaik mungkin, kita jangan menunjuk
kepada orang lain amalan sedekah yang kita lakukan. Sekiranya boleh, rahsiakan
juga daripada orang yang menerima sedekah.
Inilah cara orang-orang yang soleh memberikan sedekah dan
inilah cara yang perlu kita ikut dan amalkan. Dengan merahsiakan sedekah, kita
bebas daripada semua tujuan yang negatif dan keliru seperti apa yang di
terangkan di atas. Selain itu, ia juga dapat menghindarkan diri kita daripada
kerosakan dan dosa. Banyak cara kita boleh memberi sedekah secara rahsia
seperti menggunakan orang tengah yang kita percayai.
BERIKAN KEPADA ORANG YANG TEPAT
Ada tiga golongan yang tepat berhak menerima sedekah iaitu
anak yatim, orang miskin, dan ibnu sabil iaitu orang yang sedang berjihad pada
jalan Allah SWT.
Kita sebagai pemberi jangan pula kita bersedekah bergantung
pada mood kita. Apabila kita ada mood, baru kita jalankan ibadah sedekah.
Apabila tiada mood kita tidak mahu menjalankan ibadah sedekah. Sifat ini sangat
tidak elok untuk kita sebagai hamba Allah SWT.
Kita sebagai pemberi haruslah dapat menilai mana yang baik
dan mana yang buruk. Kita juga dapat menilai siapa yang lebih berhak
mendapatkan sedekah tersebut dan siapa yang lebih memerlukannya. Apabila kita
mendapati orang itu sesuai untuk menerima sedekah, barulah kita memberikan
sedekah kepadanya dengan seikhlas hati.
Di samping itu juga, kita haruslah memberikan yang terbaik
ketika bersedekah. Simpan yang buruk untuk diri kita sendiri dan berikan yang
baik kepada orang lain sebagai ibadah sedekah. Janganlah kita lakukan perkara
yang terbalik, simpan yang baik untuk diri sendiri dan berikan yang buruk
kepada orang lain. Contohnya, jangan kita berikan kepada penerima barang yang
terpakai kerana itu adalah suatu penghinaan kepada diri kita sendiri sebagai
hamba Allah yang merdeka. Sekiranya kita ingin memberi, kita berikanlah barang
yang belum dipakai ataupun barang yang baru sebagai pemberian kita kepada
penerima dan jangan anggap itu sebagai sedekah kerana perbuatan itu hanya
merosakkan amalan mulia sedekah, maka anggaplah ia sebagai pemberian atau juga
sumbangan yang tulus dan ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.
SEDEKAH DAN REZEKI
Dalam pengertian yang luas, semua yang kita dapat dan miliki
semua adalah rezeki yang Allah beri. Rezeki tidak mengenal sedikit dan banyak.
Hidup itu sendiri adalah rezeki, setiap sedutan nafas juga dikategorikan
sebagai rezeki. Selain itu, kita boleh mendefinisikan rezeki sebagai pendapatan
ataupun pemberian daripada Allah dalam bentuk wang, harta, barang, makan dan
minum. Pengertian rezeki ini perlu kita kecilkan lagi iaitu rezeki yang kita
perolehi secara halal.
Apa yang kita makan dan minum mempengaruhi diri kita. Ia
juga mempengaruhi anak-anak dan keturunan kita. Apabila kita mencari dan
memperolehi rezeki secara haram, ia tentu mengotorkan jiwa kita serta anak-anak
dan keturunan kita. Ajaran Islam banyak mengingatkan kita pada akibat-akibat
yang bakal terima apabila kita memiliki, makan dan minum benda yang haram di
sisi Allah SWT.
Ayat Quran berikut menyatakan:
“Katakanlah, ‘Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari
langit dan bumi?’ Katakanlah, ’Allah’. Sesungguhnya setiap golongan sama ada
orang yang beriman ataupun orang yang syirik tidak sunyi dengan salah satu
daripada dua keadaan iaitu berada dalam hidayah ataupun tenggelam dalam
kesesatan yang nyata” (Surah Sabak, ayat 24)
Dalam hal rezeki, kita perlu berusaha mencarinya. Ini kerana
bererti syarat kedatangan rezeki adalah usaha atau kerja. Apabila kita mahu
memperoleh wang, tidak mungkin kita duduk goyang kaki sahaja tanpa melakukan
sesuatu pekerjaan yang boleh mendatangkan rezeki yang halal dan kemudian berdoa
tanpa berusaha untuk mencari rezeki.
Dalam usaha itu, kita lihat ada orang yang berusaha
bersungguh-sungguh dan kemudian berdoa serta bertawakal pada Allah SWT. Bagi
orang-orang seperti ini, Allah melebihkan rezekinya. Ada juga orang yang tidak
begitu bersungguh-sungguh, jadi tentulah Allah tidak melebihkan rezekinya.
HUKUM ALLAH: SEDEKAHLAH!
Teori ekonomi Ilahiah dapat menarik dan meluaskan rezeki.
Berdasarkan ayat-ayat ini:
“Perumpamaan nafkah yang dikeluarkan oleh orang yang menafkahkan
hartanya pada jalan Allah adalah seperti sebutir benih yang menumbuhkan tujuh
butir benih dan daripada setiap butir, tumbuh pula 100 butir benih. Allah SWT
melipatgandakan ganjaran bagi sesiapa yang dikehendakinya, AllahSWT maha luas
kurnianya lagi maha mengetahui. ” (Surah al-Baqarah, ayat 261).
”Barang siapa membawa amal yang baik, maka baginya pahala 10
kali ganda amalnya dan barang siapa yang membawa perbuatan jahat, amak dia
tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya sedangkan mereka
tidak sedikit pun dirugikan” (Surah al-Anam, ayat 160)
Terdapat enam jenis amalan dan manusia pula tergolong dalam
empat jenis. Enam jenis amalan itu adalah dua amal yang wajib iaitu sesiapa
yang meninggal dunia dalam keadaan tidak menyukutukan Allah SWT, dia tinggal di
syurga selama-lamanya dan barang siapa yang mati dalam keadaan syirik, dia akan
masuk ke dalam neraka. Dua amal yang seimbang iaitu sesiapa yang berniat
melakukan sesuatu kebaikan, dia memperoleh pahala dan barang siapa melakukan
dosa, dia memperoleh dosa. Satu amal mengandungi pahala sebanyak 1O kali ganda
iaitu sesiapa yang melakukan apa sahaja kebaikan di dunia ini, dia memperoleh
pahala sebanyak 1O kali ganda. Akhir sekali, satu amal mengandungi pahala 7OO
kali ganda iaitu sesiapa yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah SWT, dia
memperoleh pahala sebanyak 7OO kali ganda daripada setiap harta yang dia
belanjakan.
Empat jenis manusia itu pula adalah orang yang kaya di dunia
dan kaya di akhirat, orang yang kaya di dunia dan miskin di akhirat, orang yang
miskin di dunia dan kaya di akhirat, dan akhir sekali orang yang miskin di
dunia dan miskin di akhirat juga.
SEDEKAH, PENYAKIT DAN PANJANG UMUR
Sedekah itu dapat menyembuhkan dan mencegah penyakit serta
memanjangkan umur. Hal ini jelas dalam pandangan agama. Namun mungkin apa yang
belum jelas adalah di mana rasionalnya pernyataan yng mengatakan sedekah itu
mampu mencegah dan menyembah penyakit serta memanjangkan umur. Penyakit itu
berhubungan dengan umur ataupun usia kerana Allah SWT boleh sahaja mentakdirkan
seorang manusia meninggal akibat sesuatu penyakit.
Sedekah ini mempunyai banyak keajaibannya. Semakin kita
bersedekah semakin kita kaya. Selain itu, ia juga dapat menyembuhkan penyakit.
Betapa adilnya Allah SWT, dengan hanya memberi sedekah Allah berikan kita
kenikmatan yang lebih baik. Ada dua perkara lagi yang manusia inginkan iaitu
dijauhkan dan disembuhkan daripada penyakit dan dipanjangkan umur.
Walaupun Nabi Muhammad melalui kata-kata beliau menunjukkan
sedekah itu dapat memanjangkan umur, pada hakikatnya kita melihat tidak semua
daripada kita, keluarga kita, saudara mara kita dan masyarakat di sekitar kita
benar-benar mengamalkan sedekah sesuai dengan cirri-ciri yang perlu ada
padanya. Kekuatan yang terkandung dalam sedekah adalah lebih dahsyat daripada
kekuatan yang terkandung dalam doa.
Sedekah adalah pemberian yang dilakukan secara sukarela,
ikhlas ataupun tanpa mengharapkan balasan. Ia adalah tindakan yang semata-mata
dilakukan kerana mengharapkan keredaan pandai Allah. Ia memiliki nilai sosial
iaitu menolong orang lain yang sedang mengalami kesusahan.
Orang yang bersedekah memiliki rasa kasih saying kepada
orang lain. Ini adalah sesuatui yang pasti. Orang seperti ini mempunyai empat
spiritual. Maksudnya, dia merasa sedih dan terluka apabila melihat orang lain dalam
kesusahan sedangkan dia mampu memberikan bantuan. Dia merasa tenang dan bahagia
apabila dapat memberikan bantuan kepada orang lain yang memerlukan. Dengan
sedemikian, sedekah menenangkan dan membahagiakan jiwa. Kebahagiaan jiwa itu
adalah kunci.
KESIMPULAN
Pada pandangan kita sebagai orang islam, sedekah adalah amal
kebajikan. Orang bersedekah umpama orang yang menanam benih kebajikan. Pada
hari akhirat kelak, orang yang bersedekah itu pasti merasa buat ataupun hasil
daripada amalan sedekahnya di dunia ini. Dengan demikian, hari-hari yang kita
lalui dalam kehidupan di dunia adalah hari-hari bagi beramal yang tiada
batasannya kecuali kematian.
Allah berkata:
“Bersegeralah kamu memohon keampunan daripada Tuhanmu dan kepada
syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang
yang bertakwa iaitu orang yang menafkahkan hartanya baik pada waktu lapang
mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan marahnya dan memaafkan kesalahan
orang lain. Sesungguhnya, Allah menyukai orang yang berbuat kebajikan. ” (Surah
Ali Imran, ayat 133 hingga 134)
Demikianlah, menurut ayat di atas Allah menyediakan syurga
yang luasnya seluas langit dan bumi untuk orang yang bertakwa.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com