NAMA:
SITI NOORBALKIS BT HARIF FAZILAH
NO MATRIK:
2011563449
KUMPULAN:
BMD2Cc
NAMA PENSYARAH:
USTAZ ABD AZIZ BIN HAJIRIN
EMAIL:CITY¬_BALKIS93@YAHOO. COM
NO TEL:0165039123
SEJARAH KEDAULATAN KHALIFAH ABU BAKAR AL-SHIDDIQ
Khulafar-rasyidin itu bermakna PENGGANTI-PENGANTI YANG
CENDEKIAWAN, terdiri daripada atas empat tokoh sepeninggal Nabi Muhammad iaitu:
1)Khalif Abu Bakar Al Shiddiq
2)khalif umar ibn khattab
3)khalif utshman ibn affan
4)khalif ali ibn abithalib
Pangilan rasmi bagi pejabat Kekuasaan Tertinggi dalam dunia isalam
itu ialah AMIRUL –MUKMININ. Pada folio saya kali ini ingin menceritakan tentang
sejarah Saidina ABU BAKAR. Sejarah ini saya ambil dan saya kaji dari sebuah
buku yan bertajuk sejarah daulat khulafuar rasyidin. Di sini saya telah
mengkaji bagaimana kehidupan saidina abu bakar sebelum beliau dilanti menjadi
khalifah. Saya juga telah mengkaji bagaimana beliau mengenal Nabi muhamad.
Peristiwa di atas itu, seperti diungkapakan dalam bentuk bukti itu akan
memperlihatakan kenyataan yang hidup semasa daulat Khulafuar Rasyidin. Banyak
sekali anekdot-anekdot di dalam kehidupan Saidina Abu Bakar di dalam sejarah kehidupan
peribadai masing-masing. Tetapi semuanya itu berada di luar bidang, buku ini
yang lebih menitik beratkan suratan pada sejarah Daulat.
1)PEMULIHAN KESATUAN DI MADINAH
Kemangkatan nabi Besar
Muhammadv
Nabi menderita sakit sejak penghujung bulan Safar, bermula pada
rumah Ummul-Mukminin Maimunah dan kemudian atas izin isteri-isteri beliau yang
lainnya, lalu pindah ke rumah beliau yang lainnya, lalu dipindahkan ke rumah
Aisyah Binti Abu bakar, selama sakit itu tetap beliau mengiktiarkan diri untuk
melaksanakan iman solat di Masjid Nabawi. Pada saat terakhir sekali, yakni
subuh hari isnin itu, barulah iman solat iti diwakilkannya kepada Abu Bakar
Al-SHIDDIQ. Madinah berada dalam suasana berkabung dengan kemangkatan Nabi
Besar Muhammad. Menjelang beliau jatuh sakit, itu agama islam telah tersebar di
seluruh semenanjung Arabia. Seluruh kabilah arabtelah menyatakan tunduk kepada
kekuasaan pusat di Madinah. Begitupun, kerajaan-kerajaan setempat yang berada
pada belahan selatan Arabia
AL ANSHAR DAN AL MUHAJIRINv
AL Anshar itu bermakna:para Penolong. AL Muhajirin ini bermakna
para pengungsi. Dimaksudkan dengan kelompok al muhaijirin itu ialah para Mukmin
dari sukubesar Kurais di kota Mekah. bahagian besar suku di Yasrib itu telah
memeluk agama islam pada satu tahun menjelang Hijrah, sewaktu berlangsung
perjanjian AL-Aqabah di Mina. Dewasa itu tengah berlangsung musim Keramaian
Tahunan Al Ukkaz yang terpandang suci oleh segenap kabilah-kabilah arab.
Kedatangan abubakar
AL-SIDDIQv
Kalangan al-mujahirin yang berkerumun-kerumun sekitar rumah Aisyah
dan sekitar Masjid Nabawi itu cepat beroleh berita tentang persidangan kalangan
AL-Anshar itu. Semuanya ingin dating berbondong-bondong ke tempat persidangan
itu, tetapi dicegah oleh Abu Bakar AL-Siddiq.
Setelah berunding maka kalangan AL-Muhaijirin itu Cuma mengirim
tiga tokoh bagi menghadiri persidangan itu iaitu:ABU BAKAR AL SIDDIQ, UMAR IBN
KHATTAB dan ABU UBAIDAH IBN JARRAH. Hal ini diputuskan guna menghindarkan
sesuatu kemungkinan.
Ketika tokoh itu, masih sempat mendengar bagian terakhir dari
pidato Saad Ibn Ubadah. Konon Umar ibn Khattab tidak mampu menahan diri saat
itu dan iigin maju kehadapan bagi menangkis pidato tersebut tetapi dapat
ditegah oleh ABU BAKAR AL-SHIDDIQ.
ABU BAKAR AL-SHIDDIQ, tokoh tua yang disegani segala pihak itu,
maju kehadapan dengan sikap yang tenang. Tokoh tua itu, dikenali dan dihormati
dengan panggilan TSANIU-ITSNAIN yakni tokoh kedua pada persembunyian di dalam
GUA AL-TSUR, , menurut panggilan yang diberikan ALLAH. Dengan sikapnya yang
tenang itu. iapun berikhtiar menenangkan suasana.
Setelah mengucapkan puji-pujian terhadap Allah dan terhadap
rasulnya maka ia pun memberikan penjelasan nya. Iapun mengemukakan jasa-jas
besar yang telah disumbangkan kalangan Al-Anshar selama ini, baikpun terhadap
kalangan AL-muhajirin sendiri maupun bagi perkembangan agama islam, dan
kemudiannya menjelaskan kedudukan Rasul ALLAHdi dalam hubungannya TARIKH-AL
–THABARI berbunyi
“allah telah enganugerahkan kepadaal mujahirin itu sebagai pihak
yang paling pertama memebenarkan, beriman kepadanya dengan menderita
bersamanyaikul segala macam azab siksanya, sewaktu kalian masih menatangkan dan
memusuhinya. Sekalipun begitutidak kecutlah walaupun jumlah masih sedikit. ”
“mereka itulah pihak yang pertama-tama menyembah allah kembali di
muka bumi, beriman dengan Allah dan dengan Rasulnya. Mereka itulah keluarganya
dan lebih berhak dengan pemimpin sepeninggalanya, Tiada sesiapaon dapat
membantah hal itu, kecuali pihak yang sengaja melupakan kenyataan tersebut.
Ketenangan sikap dan ketenangan bicara dari tokoh tua itu, yang
dipanggil Tsaniu_itsnaian pada gua althur itu, taiada sedikit kesan dan
pengarauhnya bagi hadirin. Tetapi, tidaklah semuaya mampu membebabkan dirinya
dari kepala panas. Pihak yang betul-betul kena pengaruh oleh pidato tokoh tua
itu adalah suku besar auss. Aakan tetapi beberapa tokoh terkemuka di dalam
lingkungan sukubesar Khazraj masih memperdengarkan sanggahannya.
2)MENGHADAPIIMPERIUM PARSI
Imperium parsiv
Suatu kebijaksanaan khalifah abu bakar yang sangat efektif sekali,
dan yang para ahli barat pada masa kemudian dinilai ialah kemampuannya
memelingkan perhatian suku-suku arab yang baharu menghadapu parut-parut luka
sedemikian dalam, sebabnya sengketa di dalam sebelah dalam, ketika itu tujauan
besar yang harus dihadapi denagan segala kesungguhan, yaitu menghadapi imperium
Parsi dan imperium Roma.
Langkah itu, bermula dengan perintah kepada Panglima Khalid Ibn
Walib supaya bergerak ke utara menuju lembah Mesopotamia. Kebijasanaan itu,
lahirnya sangat fatal sekali kerana harus berhadapan dengan kuasa besar dewasa
itu, yang sudah punya sejarah tua dan kecermelangan dan ketentaraannya sangat
terlatih dengan peralatan-peralatan perang yang sangat moden pada masa itu.
Akan tetapi, abu bakar yang beroleh panggilan al shiddiq itu. sangat percaya
sekali akan sabda nabi besar Muhammad yang sewaktu perutusan dari Ctesipton
pulang yang berkata:
“Kerajaanya akan koyak-koyak ditangan kamu”Apalagi factor politik
dan situasi militer dalam wilayah Parsi dewasa itu, masih mengukuhkan tekad
khalifah abu bakar.
GERAKAN BERMULAANv
Gerakan bermula lembah Mesopotamia itu bermula timbul dari
Panglima mutsanna ibn haritsa al syaibani, seorang panglima muda yang ikot
dalam gerakan panglima allak ibn al hadh-rami menundukkan kaum Riddat dalam
wilayah Bahrain. Ia memohonkan izin dari khalifah abu bakar.
Khalifah abu bakar membentuk ebuah pasukan lagi di bawh pimpinan
panglima iyyadh dengan tujuan banteng dumat yang terletak di lembah eurpan.
Tujuan terakhir pasukan itu ialah kerajaan Hira. Pasukan kekuatan terdiri 18000
orang, termasuk pasukan panglima mutsa a, baginya lawan pada Bandar tua ululla
tu. Bandar tua itu dipertahankan oleh pasukan parsi di bawah pimpinan panglima
Maz, seorang bangsawan tertua Parsi.
BENTENG WANITA DAN LELAKIv
Benteng wanita dan lelaki adalah dua buah pembentangan pada Bandar
Basrah yang harus dihadapi oleh pasukan islam yang bergerak di Bandar ubulla.
Sementara itu, panglima Mutsanna denagan pasukannya itu mengepung
kedua banteng itu sekali melancarkan serbuan. Menjelang akhir Muharram dapat
kedua perbentengan itu dikuasai dan perlawanan patah kerana tida beroleh
bantuan. Semenjak itu, Bandar Basrah berada dalam tangan islam. Basrah pada
masa itu, masih merupakan Bandar dagang yang tiada bererti kerana kedudukannya
dikalahkan oleh Bandar Ubulla. Basrah beroleh kedudukan sebagai Bandar dagang
yang teramat penting sepanjang zaman tengah.
Pertempuran di allaisv
Bulan safar telah mengantikan bulan Rabiul awal. Bulan ini
mencatatkan kejadian besar iaitu pertempuran di Allias, suatu tempat di pinggir
sungai.
Pertempyran itu berpangal pada peristiwa Wajlah. Pecahan dani
Bakri bani wail berdiam diri seajk sekian lamanya di lembah Mesopotamia itu
menganut agama nasrani sebagai mana jual halnya pecahan dari keluarga-keluarga
Arab lainnya. Mereka itu banyak gugurnya dalam pertempyran di Waljah. Hal ini
membangkitkan rangsangan kepada suku Bani bakri dan suku bani ajjal di situ.
Mereka mengumpul kekuatan baru dan berku, pul di Allias di bawah pimpinan
Panglima Abdul Aswad. Mereka pown memohon balabantuan dari Khoso segera
menberikan perintah kepada panglima supaya membentuk pasukan baru dan maju ke
Allais. Tempat penusatan kekuatan itu bermula di sebelah selatan. Perutusan dan
perundangan gagal terhadap salah satu antara tiga tuntutan yang diajukan
Panglima Khalid. Di dalam perang tanding yang diadakan oleh kedua pihak
berhasil menwaskan lawannnya. iatu Pnglima malik. Sebagai akibatnya pecahlah
pertempuran dahyat yaitun berbanding dengan pertempuran sebelum ini.
Pasukan gabungan arab itu hancur binasa. Sejarah mencatatkan
korban pihak lawan berjumlah 700000 jiwa sehinga sekitar ALLAIS itu dan sungai
eurhrate merah oleh darah. Peristiwa yang dahsyat itu diabadikan oleh penyair
abu makram.
Berita kemenangan itu bersetar seperlima dari harta rampasan
perang yang demikain besar jumlahnya disampaikan kepada khalifar abu bakar di
Madinah dibawa oleh perutusan yang dipimpin oleh panglima Jindal. Sejarah
mencatakan tentang khalifah abu bakar menyambut kemenangan di lembah
Mesopotamia itu dengan suatu ucapan berbunyi “ ajazat al nisak ay-yakidna
mitsla Khalid” bermakna tiada mampu wanita-wanita lainnya akan melahirkan putera
serupa Khalid.
RIWAYAT HIDUP ABU BAKAR
KEMANGAKATAN ABU BAKARv
Khalifah abu bakar meninggal tanggal 23 jamadil akhir bersamaan
dengan bulan ogos, di dalam usianya 63 tahun. dan masa pemerintahannya dua
tahun tigaa bulan tiga belas hari. ia dikebumikan pada bekas rumah puterinya
Aisyah binti abu bakar di samping makam nabi Muhammad.
Dalam masa pemerintahannya yang singkat itu telah Berjaya
mamadamkan permusuhan kaum riddat yang demikain luasnya. Lalu memulihkan
kembali ketertibaan dan keamanan di seluruh semenanjung Aarbia. Selanjungnya
membebaskan lembah Mesopotaamia yang dialami suku-suku arab itu dari kekuasaan
Imperium Parsi yang berkian abad lamanya, Pada saat mangkatnya pasukan islam
berikhtiar membebaskan wilayah Syam yang dialami suku-suku arab itu dari
domonasi imperium roma yang telah berkian abad.
Jasanya yang lebih besar lagi. dalam masa pemerintahannya itu,
guna kepentngan agama islam selanjutnya ialah memerintahkan mengumpulkan
nashkas-nashkah cacatan setipa ayat al-quran dan di simpan di AL-KHATTAB. yakni
para penulis yang pernah ditunju Nabi BesaR Muhamad pada amsa hidupnya lalu
menyimpan keseluruhan nashkas cactan itu di rumah janda Nabi Muhammad yakni
Hafsah puteri umar ibn khattab supaya dirawat setiasa dengan baik. Kumpulan itu
terdiri atas perhimpunan perkamen, himpunanpelepah tamar yang diraut dan
dikeringkan dan disusun dengan apikdan juga lembaran-lembaran sutera maupun
katun.
RIWAYAT HIDUP ABU BAKARv
Abu bakar ibn utsman dan bapanya itu telah lebih terkenal dengan
panggilan Abu Khafas lahir pada tahun 573 masihi. Jdi lebih muda 3 tahun dari
Nabi besar Muhammad.
Sewaktu Nabi Muhammad diangkt menjadi Rasul dengan kedatangan
wahyu pertama di dalam Gua Hira dan 3 tahun kemudiannnya beroleh pemerintahan
untuk menjalankan dakwah secara terbuka maka Abu Bakar
Bersama ibunya Salma termasuk mukmin yang petama di luar dan
bapanya utsman pada masa belakangan memeluk islam.
Salasilah keturunan berjumpa dengan sasilah keturunan nabi
Muhammad pada seorang moyang iatu MURRA, Ia termasuk sukubesar Kurais tetapi
dari belahan Bani Taim.
Abu Bakar itu sebutan panggilan dirinya bermakna bapak si upik.
Nmanya yang sebenaranya ialah ABDULLAH IBN UTHSMAN.
Sewaktu berlangsungnya peristiwa Israk yakni keberangkatan Nabi
Besar Muhammad dalam satu malam saja pulang pergi dan hal itu, dibohongi
pembesar-pembesat Kurais dengan sangat sengit sekali. Maka Abu Bakaar
membenarkan dengan yakni dan pasti. Semenjak itu, sebutan bagi dirinya ditambah
Nabi Besar Muhammad dengan AL-SHIDDIQ.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com