DISEDIAKAN UNTUK:
USTAZ ABDUL AZIZ BIN HARJIN
DISEDIAKAN OLEH:
NURUL FATHIN BINTI NAIRUDDIN (2011560231)
BMD2AC
TARIKH PENYERAHAN:
1 SEPTEMBER 2012
KATA PENGANTAR
Segala puji bagi Allah, yang telah memberikan kekuatan kepada kita
semua. Selawat dan salam di limpahkan kepada Rasul kita Muhammad SAW.
Saya memohon kepada Ilahi, semoga saya dapat menjelaskan
tentang penawar jiwa yang member penawar dalam setiap jiwa dan penerang ke arah
jalan keimanan. Sebagai hamba Allah yang kerdil didunia ini, saya hanya berdoa
agar saya dapat member penjelasan sedikit banyak tentang penawar jiwa. Saya
berterima kasih kepada pensyarah ctu kerana memberi peluang untuk saya menulis
tajuk penawar jiwa ini.
Hanya kepada Allah kita menyerah diri, agar kita memperolehi
taufik dan hidayah-Nya. Terima kasih kepada pemilik buku Muhammad Isa Selamat
kerana dengan buku ini saya dapat melaksanakan tugasan yang diberi oleh
pensyarah saya. Semoga buku ini menjadi tempat di mata orang di luar sana.
Insya Allah
PENDAHULUAN
Penawar jiwa merupakan pengubat bagi sesiapa yang mengalami
masalah jiwa yang membuatkan orang tertekan. Jiwa yang bermasalah tidak tentu
masanya malah ia boleh terjadi dengan tanpa kita meminta. Kadang2 ia terjadi
disebabkan terlalu banyak kerja yang perlu kita lakukan sampaikan kita tidak
punya masa untuk diri kita sendiri malah untuk keluarga juga bagi yang telah
berkeluarga. Jiwa yang lemah sukar untuk kita kembalikan ia menjadi normal
kerana ia banyak memainkan peranan emosi kita. Emosi yang terganggu terjadi
bila kita terlalu fikirkan apa yang bakal terjadi apabila mengalami masalah
yang melibatkan diri kita dan memerlukan kita untuk menyelesaikan dengan cepat.
Penawar jiwa bagi agama islam, ia terlalu mudah untuk kita pelajari,
diantaranya beribadat kepada-Nya, berzikir, menghafal ayat-ayat al-Quran,
bersedekah dan menunaikan zakat. Agama islam adalah yang suci, agama yang boleh
membuat jiwa lebih tenang dan agama yang dekat dengan pencipta-Nya
BEBERAPA ASPEK TENTANG JIWA
a) PENYAKIT JIWA
Kehidupan di dunia ini bagaikan pergantian musim. Ada musim
bunga, musim gugur, musim hujan dan ada juga musim kemarau. Begitulah juga
dengan corak kehidupan kita yang selalu mengalami musim yang bertukar-tukar.
Begitu juga jiwa kita, yang selalu mengalami berbagai
perubahan dan pengaruh. Ada yang penuh kedamaian, tenang dan bahagia, namun ada
juga yang gelisah dan ada yang tak tentu arah.
Begitulah keadaan jiwa yang sentiasa berubah. Jika fizikal
memiliki berbagai macam penyakit maka demikianlah juga.
“ Demi masa. Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan saling berpesan supaya
mentaati kebenaran dan saling nasihat-menasihati supaya menjalankan kesabaran.
”
( Al-Ashr: 1-3)
Penyakit jiwa itu antara lain :
1) Merupakan sifat buruk
dan merosakkan sifat Islam dalam rohani manusia yang menghadapi gangguan dalam
kebahagian
2) Merupakan sifat dan
sikap di dalam jiwa yang tidak diredhai Allah SWT, sifat dan sikap mental yang
terdorong kepada keperibadian melakukan perbuatan buruk dan sama sekali
dilarang oleh agama islam.
Orang yang selalu mengidap penyakit kejiwaan ini, tidak
senang melihat orang lain senang. Mereka sering kali berburuk sangka, suka
curiga dan memfitnah orang lain. Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :
“ Dan ingatlah ketika orang-orang munafik dan orang-orang
yang berpenyakit dalam hatinya berkata: “ Allah dan Rasul-Nya tidak menjanjikan
kepada kami melainkan tipu daya ” ( Al-Ahzab: 12)
b) MAKSUD KETENANGAN JIWA
Ketenangan jiwa adalah terhindar dari gangguan dan penyakit
kejiwaan. Ketenangan jiwa itu ialah kemampuan seseorang menyesuaikan diri dalam
menghadapi setiap masalah dan kegoncangan dalam kehidupan.
Mereka yang diserang sakit kejiwaan, adalah mereka yang lupa
akan tujuan hidup mereka di dunia yang fana. Kebanyakan kita berkelakuan
berlagak dan sombong seakan-akan hidup di dunia ini untuk selama-lamanya.
Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :
“ Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan
orang-orang
Sebelummu, agar kamu bertaqwa. ”
( Al-Baqarah: 21)
Oleh sebab itu, di dalam Islam tidak membolehkan umatnya berada
dalam keadaan kecewa yang berterusan. Islam menginginkan umatnya tetap dalam
keadaan yang baik fizikalnya dan mentalnya, agar kita dapat melaksanakan tugas
dan kewajipan sebagai umat yang baik sifatnya.
c) KERESAHAN UMAT MASA KINI
1. Membunuh diri
2. Ilmu tanpa agama menjadi
buta
3. Hilangnya istiqamah
dalam kehidupan
4. Kemaksiatan menjadi
budaya dalam kehidupan
5. Terhakisnya hikmah dalam
minda
6. Buta dengan akhlak yang
mulia
7. Jahiliah di abad moden
MENGENALI HATI, NAFSU DAN MINDA
a) BERBAGAI JENIS HATI
INSANI
1. Hati yang suci
- Qalbun Shahih iaitu yang sihat, suci dan bersih daripada
gangguan yang melanggar perintah dan larangan Allah SWT. Hati yang suci ini
juga terselamat daripada hukum yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan
Rasul-Nya.
- Begitu juga ketika bersedekah atau tidak dapat memberi, semuanya
kerana Allah SWT.
- Orang yang mempunyai hati yang suci bersih ini menjadikan
Rasulullah sebagai modelnya atau contoh dalam kehidupannya.
2. Hati yang mati
- Qalbun Maayyit adalah hati yang mati, yang tidak pernah mengenal
Allah Pencipta-Nya, tidak menyembah Allah, serta tidak mencintai dan redha
kepada-Nya.
- Hawa nafsu lebih dituruti dan dipatuhi daripada rasa cinta
kepada Allah SWT.
- Hati yang mati tidak mampu mendengar seruan Allah SWT, tetapi
hanya mendengar seruan syaitan, disebabkan mata hatinya telah ditutupi oleh
nafsunya dan menyebabkan ia menjadi buta dan pekak.
3. Hati yang sakit
- Qalbun Maridh iaitu hati yang masih memiliki kehidupan, namun di
dalamnya tersimpan benih-benih penyakit.
- Beriman kepada Allah, ikhlas dan tawakal adalah merupakan
makanan yang akan menghidupkan hati yang sakit.
- Hati yang sakit ini mempunyai dua motivasi, yang pertama adalah
mengajak, menuju ke jalan Allah dan Rasul-Nya untuk mencari kebahagiaan abadi
di akhirat dan yang kedua ialah mengajak menuju kepada kebahgiaan dunia yang
sifatnya hanya sementara.
KESIHATAN MENTAL PENAWAR ZAHIR DAN BATIN
a. Menghargai diri sendiri
- Agama islam adalah agama yang menjunjung tinggi nilai-nilai
kemanusiaan, agama yang mewajibkan mencurahkan kasih sayang kepada setiap
makhluk, terutamanya sayang kepada kesihatan dan kesajahteraan diri sendiri.
- Orang yang selalu memberikan bantuan dan saling menyayangi
sesamanya itu, sangat besar pahalanya. Rasulullah bersabda maksudnya :
“ Apabila seseorang muslim berjumpa sesamanya dalam keadaan
kesukaran lalu ditolongnya secara sempurna, maka seluruh dosa mereka gugur
laksana daun-daun berguguran dari pohonnya dihembus angin, ertinya sluruh dosa
mereka terhapus walau sebanyak buih di lautan. ”
( HR Tabrani )
b. Membina cinta kasih
dalam jiwa
- Mencurahkan rasa kasih sayang adalah jiwa dan prinsip Islam yang
utama. Seulas senyuman yang tersimpan rasa kasih sayang di dalamnya, lebih
besar ertinya bagi Rasulullah daripada berjihad.
- Rasa cinta dan kasih sayang yang tersimpan di dalam jiwa
manusia, merupakan anugerah dari Allah SWT yang paling agung yang dijaga dan
dibina dengan seikhlas hati. Kita perli membina rasa kasih sayang di dalam diri
agar dikasihi dan disayangi oleh Allah dan orang lain di dunia ini.
- Jangan mencontohi model kasih sayang yang hanya merosak
kehidupan diri kita dan kekuarga kita. Tetapi contohilah kasih sayang yang
telah diberikan oleh Rasulullah dalam segala aspek kehidupan. Firman Allah
maksudnya :
“ Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan
yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat Allah dan kedatangan
hari Kiamat dan dia banyak menyebut nama Allah. ”
( Al-Ahzab: 21 )
PSIKOLOGI AGAMA DALAM KETENANGAN JIWA
a) Penawar dalam kehidupan
- Mungkin tidak sukar bagi kita untuk menilai dan membezakan
antara wajah orang-orang yang beriman, selalu menjalankan perintah agama dengan
orang-orang yang meninggalkan ajaran agama.
- Firman Allah bermaksud :
“ Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan
mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah lah hati menjadi
tenteram. ”
( Ar-Ra’ad: 28 )
- Dari ayat Allah diatas membuktikan bahawa ketenangan jiwa baru
kita perolehi dengan jalan bertakwa kepada Allah SWT. Sehingga kita dapat
katakan bahawa fungsi Islam dalam kehidupan kita antara yang lain ialah :
1. Memberikan bimbingan
dalam kehidupan muslim.
2. Menolong orang muslim
yang menghadapi kesukaran.
3. Mententeramkan jiwa
manusia.
b) Mendidik jiwa
-Jiwa manusia selalu mengalami perubahan demi perubahan. Yang
positif mahupun negatif. Jiwa manusia itu perlu diberikan pendidikan agar
sesuai dengan matlamat yang ingin diperolehi.
1. Menjauhkan diri dari dosa jasmani.
2. Menjauhkan diri daripada dosa jiwa.
3. Menjauhkan diri daripada sifat-sifat tercela iaitu hasad
dengki, takbur ujub, riya, bakhil dan cinta kekayaan, pemarah, mengumpat,
mengadu domba, berdusta dan mencintai kemasyhuran/glamor.
c) Agama santapan rohani
- Islam membimbing umat ke arah kebenaran, dan menjanjikan
kebahagiaan jika manusia meninggalkan segala kemaksiatan dan taat kepada
ajaran-Nya. Jiwa manusia perlu diisi dengan nilai kebenaran atau agama, supaya
ia tetap sihat dan memporelehi limpahan kurnia dari Allah SWT.
- Taat zahir ialah melakukan seluruh amal ibadah yang diwajibkan
Allah SWT seperti mengucap dua kalimah syahadat, solat, puasa, berzakat, naik
haji dan yang lain-lain yang berkaitan dengan amalan.
- Taat batin iaitu memakai sifat-sifat yang terpuji dan dapat
mendekatkan manusia dengan Allah SWT, dapat manusia merasakan kebahagiaan dan
erti kehidupan ini. Firman Allah maksudnya :
“ Katakanlah: Sesungguhnya Tuhan kamu itu Tuhan Yang Maha Esa. ”
Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan
amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seseorang dalam beribadah
kepada Tuhannya. ”
c) Islam penawar stres
- Stres selalu mengancam kehidupan kita, berpengaruh pada
ketenteraman di rumah, pekerjaan di pejabat dan tempat kerja yang lain, di
sekolah dan berbagai aktiviti yang lain.
- Secara psikologi akibat-akibat stres disebabkan beberapa faktor
:
1. Ketakutan yang tidak diketahui apa sebabnya, dan tidak mampu
untuk mengenal, meramal dan mengawasi.
2. Kekurangan segala sesuatu, atau orang-orang yang kita sayangi
tidak menyenangkan hati kita, serta tidak mampu untuk kita menutupi kekurangan
dan menerima mereka.
3. Tidak mampu untuk menempuh masa depan, sehingga boleh menjadi
lebih stres jika kita melakukan pandangan yang terlalu jauh kehadapan.
4. Konflik-konflik dalam fikiran, kegagalan untuk menerima
realiti.
PEMAAF SUATU KEPERIBADIAN YANG INDAH
-Sifat maaf merupakan lambang keperibadian yang indah, sebab di
dalam sanubari orang yang suka memaafkan orang lain itu tersimpan keikhlasan
dan kerelaan hati yang suci.
- Pemaaf bererti kita menghormati manusia lain sebagaimana kita
menghormati diri sendiri. Firman Allah bermaksud :
“ Maafkanlah mereka, mohonkanlah ampunan bagi mereka, dan
bermusyawarahlah dengan mereka. ”
- Memaafkan orang lain yang bersalah, bererti kita telah
membebaskan mereka dari dosa bersalah, sekalipun mereka tidak meminta untuk
dibebaskan.
- Sifat cinta kedamaian dan ingin berbuat baik dalam bentuk
membebaskan orang lain dari dosa, itulah yang disuruh oleh agama. Firman Allah
SWT maksudnya :
“ Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga
yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang bertakwa.
Iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya, baik di waktu lapang mahupun
sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain. Allah
menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. ”
( Ali-Imran: 133-134 )
MENDEKATKAN DIRI KEPADA ILAHI
-Sentiasa harus waspada dengan diri sendiri, kerana jiwa manusia
mudah terpikat dengan kemaksiatan dan dosa. Justeru itu perlu ditanamkan jiwa
yang menyerahkan diri kepada Allah SWT, dan tidak mencari yang lain sebagai
tempat bergantung. Firman Allah maksudnya :
“ Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah akan
mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberikan rezeki dari arah yang tidak
disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah
akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang
dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap
sesuatu. ”
( Ath-Tholaq: 2-3 )
- Jiwa yang bertakwa dan selalu mengingatkan kepada amal perbuatan
dan segala aktiviti kehidupan kita. Sebab segala sesuatu yang kita lakukan itu
tidak lepas dari rasa mengagungkan Ilkahi.
- Sentiasalah kita mendekatkan diri kepada Allah SWT, kerana
Rasulullah SAW yang terjamin kesucian jiwanya masih tetap bermunajat dan
memanjatkan doa kepada Allah SWT. Semoga segala amalan kita diterima disisi-Nya
dan selalu mendapat Rahmat-Nya.
MENUJU KETENANGAN JIWA
-Cahaya ilmu, iman dan ketakwaan itu mempunyai kekuatan
menghidupkan jiwa, fikiran, fitrah serta moral menjadi normal kembali kepada
kebenaran yang disampaikan oleh Allah SWT.
- Cahaya keimanan yang menuju kepada ketenangan jiwa hanya dapat
dimiliki oleh mukmin yang patuh sehingga ia merasakan manisnya iman itu,
diantaranya :
1) Keyakinannya yang betul dan bersih, bebas dari kemusyrikan,
kebodohan, boros, ujub, dan membanggakan diri sendiri serta tidak ikhlas.
2) Fikiran menjadi kuat, sihat, bebas dari pengaruh hawa nafsu
yang durjana dan kesesatan.
3) Mempunyai hubungan yang baik antara sesama manusia dan alam
persekitaran serta saling bantu membantu sesuai dengan kebolehan masing-masing.
Dapat membentuk masyarakat yang maju dalam segala aspek kehidupan, mempunyai
nilai kebajikan, adil dan dapat dinikmati secara bersama.
4) Menjadikan orang mukmin itu sebagai umat yang berkualiti, mampu
mewujudkan kesejahteraan dunia dan mencapai kebahagiaan di akhirat.
PENUTUP
Orang-orang yang berakal telah menerima nur Allah SWT demikian
juga ramai para penyelidik yang terdiri dari ahli ilmu, zaman ini sama ada di
timur atau barat telah kembali beriman semula kepada Allah SWT.
Sesungguhnya Allah SWT telah mendedahkan tanda-tanda
kekuasaan-Nya kepada para peyelidik sebagaimana juga Allah SWT mendedahkan
kepada mereka tentang keajaiban Al-Quran Al-Karim dan mukjizat Rasulullah SAW.
Kedamaian dan ketenangan jiwa akan dapat kita nikmati dengan
cara berpegang teguh dengan ajaran Islam, kemudian menjalankannya sesuai dengan
ketentuan-Nya.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com