DISEDIAKAN UNTUK:
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
DISEDIAKAN OLEH:
Nur Azmina Binti Zainul Abidin (2011545453)
PROGRAM:
Diploma Pengajian Perniagaan
TARIKH HANTAR:
11 September 2012
PENDAHULUAN
Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya saya
dapat juga menyiapkan essei ini. Jutaan terima kasih yang tidak terhingga
kepada ustaz saya iaitu Ustaz Abd Aziz Harjin, tidak lupa juga kepada rakan
rakan yang banyak membantu saya dalam menyiapkan tugas ini. Sebenarnya essei
ini bertujuan untuk menyedarkan umat Islam tentang pentingnya puasa pada bulan
Ramadan di kalangan umat Islam. Saya harap dengan adanya tugas sebegini, ini
dapat menjadi bahan rujukan kepada mereka yang tidak tahu erti Ramadan yang
sebenar. Sekian, terima kasih.
APA ITU PUASA ?
Puasa dari segi bahasa ialah Imsak iaitu menahan diri daripada
makan, minum dan seumpamanya. Dari istilah syarak pula ialah menahan diri
daripada perkara yang membatalkan puasa dengan sengaja. Bermula dari terbitnya
fajar sehingga terbenam matahari. Puasa terbahagi kepada dua, iaitu puasa wajib
dan puasa sunat. Puasa Wajib terbahagi kepada tiga iaitu, puasa yang dilakukan
pada bulan Ramadan, puasa nazar dan puasa kafarah iaitu hukuman kerana melakukan
kesalahan tertentu. Manakala puasa sunat pula ialah puasa selama enam hari pada
bulan Syawal, puasa pada hari Arafah, puasa pada hari Isnin, Khamis dan lain
lain.
KELEBIHAN PUASA
Terdapat beberapa kelebihan pada bulan puasa antaranya ialah
Al Quran diturunkanBulan yang dipilih dalam sejarah penurunan al Quran. Allah
berkata dalam surah al Baqarah ayat 185, “Bulan Ramadan yang diturunkan padanya
al Quran, ” Allah menyatakan kelebihan bulan Ramadan kerana dipilih bagi
menurunkan al Quran. Al Quran diturunkan dari Bait al Izzah secara keseluruhan
lalu diturunkan ke langit dunia secara berperingkat.
Yang kedua ialah pintu rahmat dibuka, pintu neraka ditutup.
Nabi Muhammad SAW berkata “Apabila tiba bulan Ramadan segala pintu rahmat
dibuka dan diikat segala syaitan. ” Puasa pada bulan Ramadan adalah wajib
menurut perintah Allah dalam al Quran. Kelebihannya besar dan dosanya juga
besar sekiranya meninggalkannya tanpa sebab yang dibenarkan. Allah menjanjikan
syurga pada orang yang beriman dan melakukan perbuatan baik. Berpuasa adalah
tanda iman dan melakukannya pula pula adalah perbuatan baik yang wajib. Bulan
Ramadan bukan sahaja diisi dengan puasa yang diwajibkan secara khusus tetapi
ibadat lain juga diteruskan bersama ibadat sunat sama ada berkaitan dengan Ramadan
ataupun tidak. Pada bulan ini, bukti iman terkumpulnya dengan dua perbuatan
baik iaitu mengerjakan amalan baik dan meninggalkan larangan Allah. Allah
menjanjikan syurga kepada orang orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan
dengan ikhlas. Bulan Ramadan adalah bulan dimana manusia menambah pahala. Bagi
individu yang tidak berpuasa pada bulan Ramadan, mereka meninggalkan kewajipan
ini dan menolak perlindungan Allah melalui ibadat puasa yang menjadi perisai
yang melindungi diri mereka daripada maksiat dan godaan syaitan. Apabila mereka
tidak berpuasa mereka. sendiri yang merungkai belenggu syaitan yang Allah ikat
pada bulan Ramadan lalumembuka kembali pintu neraka yang Allah tutup untuk
mereka.
Seterusnya, menghapuskan dosa. Nabi Muhammad SAW berkata, “Sembahyang
lima waktu, sembahyang dari Jumaat ke Jumaat dan bulan Ramadan ke Ramadan
menghapuskan dosa antara dua tempoh itu apabila meninggalkan dosa besar. ” Nabi
Muhammad SAW berkata lagi, “Dijauhkan daripada rahmat Allah kepada sesiapa yang
berada dalam bulan Ramadan, lalu tidak mendapat peluang keampunan Allah kerana
tidak beribadat. ”
Kelebihan yang seterusnya ialah semua syaitan dibelenggu.
Apabila seseorang berpuasa pada bulan Ramadan Allah menolongnya daripada
gangguan syaitan. Orang yang berpuasa wajib memelihara adab adab berpuasa, jadi
syaitan terhalang daripada menipu mereka kerana nafsu yang menjadi penghubung
syaitan dengan manusia itu disekat oleh puasa.
Malam Lailatul Qadar juga merupakan kelebihan di bulan
puasa. Dalam bulan Ramadan ada satu malam yang dimuliakan oleh orang Islam
dinamakan Lailatul Qadar. Pahala ibadat yang dilakukan pada malam itu menyamai
1000 bulan. Ini bermakna satu ibadat pada malam Lailatul Qadar menyamai ibadat
selama 83 tahun 4 bulan. Kelebihannya adalah diampunkan dosa dosa yang
terdahulu. Lilatul Qadar berlaku dalam bulan Ramadan pada sepuluh terakhir
Ramadan iaitu malam ke 21, ke 23, ke 25, ke 27, ke 29 atau malam terakhir
Ramadan. Antara tanda tanda keajaiban Lailatul Qadar ialah malam bercahaya pada
waktu yang gelap bagaikan adanya bulan. Ia disinari oleh para malaikat dan
keberkatannya meriah dengan ibadat hamba hamba Allah yang soleh. Matahari pada
petangnya lembut dan cahaya matahari pada waktu waktu keesokannya juga lembut
sehingga matahari yang kemerahan itu berwarna putih. Ada juga tanda tanda
Lailatul Qadar yang tidak dapat disebutkan.
GANJARAN PUASA PADA BULAN RAMADAN
Ganjaran puasa pada bulan Ramadan terus datang daripada
Allah. Ia mempunyai kelebihan yang tersendiri. Salah satunya ialah mulut berbau
harum. Para sarjana Islam menerangkan maksud ‘bau yang harum daripada mulut
orang yang berpuasadi sisi Allah’. Apabila seseorang itu berpuasa, bau mulutnya
menjadi busuk. Bau busuk itu menjadi kurang senang dan mengganggu urusan sesame
manusia. Maka bertambahlah ujian berat kepada seseorang itu. Oleh itu, Allah
member kelebihan kepada mereka yang berpuasa dengan bau haru daripada mulutnya
pada hari kiamat kelak.
Keadaan yang sama disebutkan dalam beberapa hadis yang lain.
Hadis yang lain menyebut darah orang yang terbunuh dalam perang membela agama
Islam pada hari kiamat kelak menjadi bauan yang harum. Warnanya merah seperti
darah namun baunya harum seperti kasturi. Ia termasuk dalam janji Allah yang
benar dan pada masa yang sama ia menguji kepercayaan kita kepada Allah, hari
akhirat dan perkara ghaib.
Ganjaran lain bagi orang yang berpuasa ialah terdapat pintu
syurga khas bagi mereka yang berpuasa. Nabi Muhammad SAW berkata “Sesiapa yang
menyumbang sejumlah hartanya kerana menegakkan agama Allah, dia dipanggil masuk
ke dalam syurga melalui beberapa pintu. Satu suara memanggilnya, “Wahai hamba
Allah, ini adalah terbaik. ” Sesiapa yang menjadi ahli sembahyang, dia diajak
memasuki syurga melalui pintu sembahyang. Sesiapa yang menjadi ahli jihad, dia
diajak memasuki syurga melalui pintu jihad. Sesiapa yang menjadi ahli puasa,
dia diajak memasuki syurga melalui pintu bernama al-Rayyan. Sesiapa yang
menjadi ahli sedekah, dia diajak memasuki syurga melalui pintu sedekah. Abu
Bakar bertanya, “Demi cintaku padamu lebih daripada ayah dan ibuku, mengapa
perlunya dia diajak melalui pintu pintu yang banyak kerana berbagai bagai
amalan dilakukan? Nabi Muhammad SAW menjawab, “Ya, saya berharap kamu juga
termasuk dalam kalangannya. ”
Ganjaran yang seterusnya ialah permohonannya tidak ditolak.
Nabi Muhammad SAW berkata, “Tiga jenis orang yang tidak ditolak doa mereka
iaitu orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, pemimpin yang adil dan orang
yang dizalimi. Allah mengangkat doanya merentasi awan lalu dibuka pintu pintu
langit. Tuhan berkata kepadanya, “Demi keagunganku, aku pasti menolongmu
walaupun selepas masa berlalu. ”
HIKMAH PUASA
Puasa mempunyai hikmah dari sudut agama dan dunia. Hikmah
daripada sudut agama adalah dapat melahirkan sifat takwa yang menjadi ukuran
kedudukan manusi di sisi Allah.
Salah satu hikmah puasa ialah dapat menguatkan spiritual dan
fizikal. Puasa mendidik diri supaya mentaati perintah Allah dan meninggalkan
larangannya dengan ikhlas. Caranya adalah dengan melakukan ibadat dan
meninggalkan perkara yang membatalkan puasa walaupun perkara itu perlu, malah
halal apabila tidak berpuasa. Antara perkara halal itu termasuklah makan, minum
dan melakukan hubungan seksual bersama suami isteri. Pada masa yang sama, Allah
menggalakkan hamba hambanya supaya melakukan adab adab puasa dengan ibadah
sunat. Ada ibadat yang mempunyai hubungan langsung kepada Allah seperti
sembahyang sunat tarawih, membaca atau bertadarus al Quran, berzikir, berdoa
dan sebagainya. Ada juga ibadat yang mempunyai hubungan sesame manusia seperti
bersedekah, menjamu orang berbuak puasa dan lain lain. Allah juga menggalakkan
supaya orang beriman segera makan dan minum ketika berbuka puasa dan menggesa
supaya bersahur pada akhir malam sebelum menjelang subuh. Semuanya adalah
sebahagian daripada ibadat puasa. Hakikatnya, ia membawa berkat yang dapat
menguatkan spiritual dan fizikal apabila dilakukan dengan betul.
Puasa juga dapat membuktikan iman. Iman bukan hanya dikira
dengan hati dan lidah tetapi dipandang melalui amalannya. Puasa adalah bukti
dalam mengukuhkan iman. Puasa membezakan amalan yang dilakukan sebagai tradisi
tahunan atau mengelakkan diri daripada diejek orang apabila tidak berpuasa.
Hanya orang yang berpuasa dengan ikhlas meyakini ganjaran yang Allah janjikan
pada hari kiamat kelak. Janji Allah pasti terjadi.
Hikmah puasa juga dapat melahirkan akhlak yang mulia.
Apabila hati subur dengan iman yang jitu, ia melahirkan akhlak yang tinggi
nilainya. Ia mekar dengan sifat syukur, sabar dan sayang kepada Allah dan
sesame hambanya. Dia merasai lapar sebagaimana orang fakir miskin berlapar.
Apabila berbuka, dia bersyukur kepada Allah atas nikmat yang diberikan. Nikmat
makanan yang berada di hadapannya adalah lebih baik berbanding saudaranya yang
lapar kerana kebuluran, bencana atau dilanda peperangan. Orang yang sentiasa
lapar sentiasa mengawal nafsu jahat yang sentiasa menghasut supaya melakukan
kejahatan. Orang yang tidak berasa lapar tidak mengenali nikmat makan dan minum
dalam maksud yang sebenarnya. Dia lupa rezeki adalah daripada Allah. Dia
berkuasa mengambil semula rezeki daripada hamba hambanya pada bila bila masa.
Orang yang tidak pernah berlapar pula, sukar melatih dirinya supaya bersabar.
Bayangkan dalam sehari semalam dia menganggap dirinya sudah berkuasa apabila
dapat menikmati makanan dan minuman semahunya. Tabiat itu terbawa dalam
kehidupan seharian seperti memandu, bekerja bersukan dan sebagainya. Akibatnya
dia mudah marah, memaki hamun dan sebagainya apabila gagal mendapat sesuatu
yang diingini atau sampai dalam tempoh yang tertentu.
Puasa juga dapat mengekang nafsu seseorang. Nafsu ibarat
kuda yang liar. Kuda liar hanya dapat dijinakkan apabila pemiliknya memasang
tali kekang pada mulut kuda bagi mengawalnya. Seperti juga puasa, ia
mengandungi didikan jihad melawan hawa nafsu yang ingin kelazatan hidup dunia.
Nafsu dibantu oleh godaan syaitan yang dating dengan berbagai bagai cara. Orang
yang berpuasa mendapat kekuatan dan selamat daripada godaan syaitan yang
dibelenggu pada bulan Ramadan. Orang yang tidak berpuasa pula dengan sengaja
merungkai ikatan syaitan yang dibelenggu. Maka tidak hairanlah apabila
kejahatan masih berlaku dalam bulan puasa kerana mereka tidak berpuasa dalam
maksud yang sebenar.
Puasa juga membantu menyuburkan sifat amanah walau di mana
individu itu berada. Orang yang beriman percaya Allah mempunyai sifat maha
mengetahui. Mereka meninggalkan larangan Allah sama ada di tempat terang
ataupun di tempat yang gelap. Mereka mengetahui dengan yakin Allah sentiasa
mengetahui dan memerhatikannya.
PUASA DARIPADA PERSPEKTIF KESIHATAN
Kelebihan puasa pada tubuh diakui oleh ramai pakar perubatan
Islam dan bukan Islam. Menurut pakar, puasa dapat mengawal kesihatan, mencegah
penyakit serta menyembuhkannya. Kelebihan ini berlaku apabila individu itu berpuasa,
dia menghalang bahan bahan yang dapat mengundang penyakit daripada memasuki
tubuh badan. Hampir keseluruhan bahan bahan ini wujud dalam makanan.
Antara contoh adalah penyakit yang berpunca daripada makanan
yang berlebihan, tidak teratur dan menyebabkan keracunan atau bahan berisiko
dan menyebabkan keracunan atau bahan berisiko seperti lemak, gula, kolestrol
dan lain lain dalam anggota badan. Bahan bahan ini berisiko mengundang penyakit
seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis, sakit buah
pinggang, berat badan yang berlebihan dan lain lain. Apabila bahan ini berhenti
daripada memasuki tubuh badan, ia member peluang kepada system dalam badan bagi
memperbaiki sel yang rosak serta menyembuhkannya.
Selama 11 bulan dalam setahun kita sentiasa mengisi perut
kita dengan makanan. Makanan ini masuk ke dalam perut mengikut waktu atau hawa
nafsu yang tidak menentu. Apabila kita makan, antara organ yang tidak pernah
berhenti berehat adalah perut, hati limpa dan sebagainya. Mereka menerima dan memproses
makanan bagi membekalkan tenaga kepada badan. Malangnya organ ini
disalahgunakan bagi memenuhi tuntutan nafsu makan. Apabila organ ini tidak
mendapat rehat yang secukupnya, keupayaannya semakin menurun dan system
penghadaman boleh berlaku.
Bapa ilmu perubatan moden, Ibnu Sinamenjadikan puasa salah
satu kaedah rawatan bagi penyakit tertentu. Antara kaedah itu adalah dengan
meminta pesakit supaya berpuasa selama tiga minggu. Kaedah rawatan ini diikuti
oleh beberapa tokoh perubatan Barat seperti Dr. Alan dari Amerika bagi
penghidap kencing manis dan lain lan.
Dr. Carlo dari Amerika menasihatkan orang ramai supaya
berpuasa selama tempoh tertentu dalam setahun mengikut contoh puasa orang
Islam. Ia bagi mengurangkan kadar kuman atau bacteria yang berpunca daripada
makanan. Beliau menegaskan “Islam adalah agama terbaik untuk dicontohi kerana
mewajibkan puasa dan menjaga kesihatan. Muhammad yang membawa ajaran ini
membawa ajaran yang baik dengan menganjurkan supaya mengawal sebelum sakit
melalui puasa dan sembahyang selepasnya. Ada pesakit yang saya nasihatkan
supaya mencontohi orang Islam supaya berpuasa bukan kerana ibadat tetapi kerana
rawatan. Ia menunjukkan kesan yang menyembuhkan.
Ia adalah pengakuan pakar perubatan bukan Islam mengenai
puasa. Kelebihan ini berlaku dengan syarat individu itu berpuasa dan menjaga
adab ketika berbuka puasa.
PUASA DARIPADA PERSPEKTIF PSIKOLOGI
Orang ramai member pelbagai perspektif tentang puasa. Ada
yang menganggap berpuasa itu hanya amalan ritual yang tidak mendatangkan faedah
kepada kemajuan manusia. Anggapan ini menjadi sebab mengapa amalan puasa
dipersendakan. Ada juga sebahagian pihak dengan lantang menentang malam ini.
Sebahagian lain menganggap puasa hanya menahan lapar dan
dahaga. Golongan ini melakukannya dalam keadaan terpaksa kerana mahu diri
mereka diterima oleh masyarakat yang berpuasa. Ada juga golongan yang
‘berlakon’ seolah olah sedang berpuasa tetapi pada masa sama mereka makan dan
minum di tempat tempat yang tersembunyi.
Golongan terakhir pula berpendapat, puasa adalah medan
latihan menguatkan iman dan menajamkan akal. Mereka menggunakan kesempatan ini
bagi melatih spiritual dan fizikal. Latihan spiritual bermaksud menerima
perintah Tuhan tanpa berdalih dan menyedari hakikat diri sebagai hamba yang mengharapkan
keampunan dan reda Tuhan.
Pakar pakar kaunseling mengakui tindakan berpuasa bukan
sahaja member kesan pada fizikal, malah turut meliputi kemampunan mental dan
spiritual. Orang yang berpuasa dapat melahirkan sifat sifat positif dalam
tindakan seperti sifat sabar, mengambil berat, aktif serta tajam dalam membuat
keputusan. Ini kerana puasa juga mampu meningkatkan kecergasan akal (IQ),
ketenangan jiwa (SQ) dan kawalan emosi (EQ).
SYARAT SYARAT WAJIB PUASA
Islam. Puasa adalah ibadat agama. Ibadat agama hanya
diterima oleh Tuhan yang mencipta. Puasa tidak diwajibkan ke atas orang bukan
Islam. Apabila sesorang yang bukan beragama Islam berpuasa, puasa itu tidak
dikira (sah) kerana ia terkeluar daripada syarat wajib puasa. Allah hanya
menetapkan amalan orang yang mengaku dia sebagai Tuhan dan Muhammad sebagai
utusannya diterima. Namun apabila seseorang itu menganut agama Islam, dia tidak
perlu menggantikan puasanya yang lepas semasa dia bukan Islam. Ini adalah kasih
sayang Allah mengampunkan dosa dosanya yang lalu.
Baligh. Baligh adalah sempadan waktu antara zaman kanak
kanak dengan zaman dewasa. Ia menandakan seseorang itu cukup umur bagi memikul
tanggungjawab agama. Baligh berlaku apabila individu itu bermimpi dia
bersetubuh bagi lelaki ataupun keluar darah haid bagi perempuan. Apabila kedua
duanya tidak berlaku, para sarjana Islam menetapkan dia cukup umur apabila
mencecah umur 15 tahun. Individu yang tidak baligh tidak diwajibkan puasa.
Bersih daripada haid dan nifas. Wanita yang berada dalam keadaan
haid dan nifas dilarang berpuasa wajib ataupun sunat. Apabila mereka suci
daripada haid dan nifas, Allah mewajibkan mereka supaya mengganti (qada) puasa
yang tertinggal semasa haid dan nifas.
Mampu berpuasa. Allah maha bijak apabila menurunkan perintah
sesuai dengan kemampuan hambanya. Dalam undang undang Islam Allah membahagikan
hokum kepada dua iaitu perintah yang wajib dilakukan dan keringanan tanpa
mengabaikan kewajipan asal. Dalam kes puasa, orang yang yang sakit, dalam
perjalanan dan sebagainya tidak diwajibkan puasa. Namun mereka wajib
menggantikan puasa apabila kesukaran yang dihadapi selesai.
MENGENALI PUASA WAJIB
Puasa yang wajib ada tiga iaitu puasa nazar, puasa kafarah
dah puasa Ramadan. Hukum mengenainya berbeza antara satu sama lain.
Puasa nazar. Nazar adalah sumpah bagi melakukan ibadat
seperti puasa, umrah dan sebagainya dalam tempoh yang ditetapkan. Apabila
individu itu bernazar puasa, ibadat itu menjadi wajib ke atasnya mengikut
jumlah hari yang ditetapkan dalam nazarnya. Puasa itu perlu dilakukan mengikut
rukun dan syarat yang ditetapkan oleh syarak. Sekiranya gagal, dia bakal
dikenakan denda atau kafarah.
Puasa kafarah adalah denda yang telah ditetapkan oleh syarak
kepada mereka yang melakukan kesalahan seperti gagal melaksanakan nazar atau
sumpah, membatalkan puasa dengan bersetubuh pada waktu siang, zihar dan bunuh
tanpa sengaja. Puasa kafarah dikenakan pada kesalahan berikut. Membatalkan
puasa dengan bersetubuh pada waktu siang. Denda yang dikenakan adalah berpuasa
selama dua bulan berturut turut. Seterusnya zihar. Menyamakan anggota tubuh
isterinya dengan ibunya atau wanita yang diharamkan berkahwin seperti adik,
kakak, ibu saudara dan sebagainya (mahram). Contohnya dia berkata kepada
isterinya, ‘Belakang kamu seperti belakang ibuku’ Selepas itu, dia tidak boleh
mendekati isterinya sehingga dia membayar kafarah yang ditetapkan.
Melanggar sumpah. Apabila individu bersumpahmelakukan
sesuatu tetapi tidak dapat melaksanakannya, dia wajib membayar kafarah bagi
menebus diri. Kafarah puasa juga diwajibkan kepada mereka yang melakukan
kesalahan membunuh tanpa sengaja.
Puasa Ramadan. Puasa yang wajib dilakukan apabila tiba bulan
Ramadan. Ia dilakukan selama sebulan sama ada 30 hari ataupun 29 hari mengikut
syarat.
PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA
Makan dan minum dengan sengaja pada siang Ramadan bukan
sahaja haram bahkan berdosa. Puasanya pada hari itu hilang walaupun dia
menggantikan pada hari lain. Selain dengan itu, muntah dengan sengaja. Muntah
dengan tiba tiba atau terpaksa tidak membatalkan puasa. Kedatangan haid dan
nifas juga adalah perkara yang membatalkan puasa. Apabila wanita didatangi haid
dan nifas puasanya serta merta terbatal. Apabila mereka sudah suci daripada
haid dan nifas mereka wajib menggantikannya (qada). Di samping itu, keluar mani
dengan sengaja. Sengaja mengeluarkan mani dengan apa cara sekalipun membatalkan
puasa. Sekiranya ia keluar tanpa rangsangan seperti bermimpi dan sebagainya,
puasanya tidak batal. Selain itu, berbuka puasa sebelum masuk waktu. A pabila
seseorang makan, minum dan bersetubuh kerana menyangka matahari sudah terbenam,
tetapi apabila diteliti matahari masih belum terbenam kerana dilingdung awan
atau sebagainya, puasanya terbatal. Kes yang sama digunakan apabila bersahur
kerana menyangka fajar belum menyinsing tetapi sebaliknya yang berlaku. Murtad
ialah melakukan sesuatu yang membatalkan Islam dan imannya. Ia dilakukan
melalui kepercayaan dalam hati, lafaz dengan lidah atau perbuatan. Apabila
semua ini berlaku puasanya serta merta terbatal. Puasa tidak sah sehingga dia
kembali kepada Islam. Apabila dia kembali bertaubat dia wajib menggantikan
puasa yang ditinggalkan semasa murtad. Terakhir sekali adalah bersetubuh.
Bersetubuh pada waktu berpuasa adalah kesalahan yang berat. Sekiranya ia
berlaku dengan sengaja dia wajib membayar kafarah.
KESIMPULAN
Umat Islam haruslah mengambil peluang keemasan pada bulan
Ramadan bagi mendidik diri. Terima hidangan Allah dengan cara yang terbaik,
mengikut petunjuk Rasulullah saw para sarjana sarjana Islam dan pakar pakar perubatan
Islam. Segeralah berbuka puasa mengikut sunnah Rasulullah saw. Selain member
kebaikan kepada rohani dan jasmani, ia juga membina kekuatan diri bagi
beribadat dan beramal bagi manfaat dunia dan akhirat.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com