Konsep dan penghayatan Ramadhan

Disediakan Untuk :
Ustaz Abdul Aziz Bin Harjin

Disediakan Oleh : 
Nur Athirah Binti Mukhtar 

Pengenalan Ramadhan
Setiap umat Islam menantikan Ramadhan kerana ia menyimpan jutaan pahala dan keberkatan yang tidak ada pada bulan yang lain. Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R. A bahawa Rasulullah S. A. W bersabda yang bermaksud : “ Sudah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan kamu semua berpuasa dalam bulan itu. Pada Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan dikunci semua pintu neraka. Pada bulan itu syaitan dibelenggu. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Sesiapa yang diharamkan kebajikannya, bererti diharamkan segala rupa kebajikan. ”

Justeru sempena kedatangan Ramadhan, masyarakat Islam digesa membuat persediaan terutama dengan menghayati beberapa perkara berkaitan bulan itu termasuklah kelebihan beramal, amalan sunat, dan teladan kisah daripada Rasulullah S. A. W serta sahabat.

Antara persediaan yang dituntut menjelang Ramadhan ialah :
1) Setiap perkara berkaitan puasa di ulangkaji seperti hukum berpuasa, adab berpuasa dan hikmahnya agar ia dapat dilaksanakan dengan baik dan sempurna.
2) Banyakkan doa agar ditambahkan kekuatan, kelapangan, kesempatan, dan keikhlasan untuk menempuh Ramadhan.
3) Mencegah diri daripada melakukan pembaziran seperti berbelanja lebih ketika berbuka.
4) Disambut dengan penuh keazaman untuk melipatgandakan amalan.
5) Mengetengahkan rasa senang dan gembira menyambut Ramadhan.

Bulan Ramadhan merupakan satu bulan yang paling mulia dan besar darjatnya. Dalam bulan ini juga, al-Quran diturunkan sebagai hidayah dan petunjuk kepada seluruh umat manusia dan di bulan ini juga terdapat malam yang penuh keberkatan dan kerahmatan iaitu malam “Lailatul Qadar ” yang mempunyai kelebihan kerohanian lebih daripada seribu bulan.

Pengenalan Puasa
Dari segi bahasa, puasa bererti menahan diri atau menguasainya. Dari segi istilah pula, menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkannya mulai terbit fajar hingga terbenam matahari.
Puasa terbahagi kepada dua iaitu :
1) Puasa wajib : puasa pada bulan Ramadhan serta puasa qada’, puasa kifarat dan puasa nazar.
2) Puasa sunat : hari Isnin dan Khamis, puasa enam (di bulan Syawal), puasa hari Arafah, hari ‘Asyura, hari-hari putih (hari ke 13, 14, dan 15 setiap bulan), hari Mi’raj dan puasa satu hari dalam bulan Muharam, Rejab, Zulqa’edah, Zulhijjah dan Syaaban.
Hari yang diharamkan puasa ialah pada Hari Raya Pertama Aidilffitri dan Aidiladha, serta tiga hari sesudah Aidiladha (hari tasyrik) iaitu pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Firman Allah S. W. T di dalam surah al-Baqarah :
“ Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. ”
Puasa bulan Ramadhan adalah rukun Islam yang ketiga yang wajib ditunaikan oleh orang Islam yang cukup syarat. Rukun Islam merupakan asas keislaman seseorang. Tidak sempurna seseorang jika tidak menyempurnakan rukun yang lima itu dengan baik dan betul. Ibadah puasa adalah satu ibadah yang paling istimewa. Allah S. W. T. menilai pahala dan ganjarannya merangkumi aspek-aspek berikut :
1) Puasa bukanlah amalan yang boleh dilihat, kerana amalan ini berkisar pada keikhlasan seseorang muslim untuk menahan dirinya daripada makan minum dan melawan hawa nafsunya. Jika sembahyang dan ibadah-ibadah yang lain dapat dilihat, tetapi bagi ibadah puasa hanya Allah S. W. T. sahaja yang mengetahuinya.
2) Puasa merupakan satu benteng pertahanan yang dapat menangkis serangan dan musuh Allah. Lantaran jalan syaitan itu ialah melalui syahwat dan hawa nafsu yang sentiasa inginkan kepada makanan dan minuman yang berlebihan.

Kategori puasa
Puasa terbahagi kepada tiga kategori :
1) Puasa umum : Darjat puasa seseorang yang sekadar menahan perut dan farajnya dari mengecapi kesyahwatan, mulai terbit fajar sehingga terbenam matahari. Puasa yang paling banyak sekali dikerjakan orang dengan menyangka bahawa mereka telah berjaya mengerjakan ibadah puasa. Rasulullah S. A. W. pernah mengingatkan akan keadaan sekian ramai orang yang berpuasa tetapi mereka tidak memperolehi sesuatu dari puasanya, selain daripada lapar dan dahaga (yakni tiada mendapat pahala).

2) Puasa khusus : Puasa ini lebih tinggi darjatnya. Puasa ini merupakan puasa anggota lahir dari sebarang dosa seperti menahan pendengaran daripada mendengar perkara-perkara yang tidak memberi faedah, menjaga penglihatan daripada melihat benda-benda yang dilarang oleh agama dan menjaga lidah daripada bercakap mengenai perkara-perkara yang tidak berfaedah. Selain dari itu tidak melakukan maksiat, tidak meludah, tidak makan dan minum berlebihan (sewaktu berbuka), tidak boros berbelanja dan tidak banyak tidur di siang hari.

3) Puasa Khususul Khusus : Berpuasa dengan menyertakan semua perbuatan yang tersebut di atas tadi dan disertai dengan berpuasanya daripada cita-cita kotor dan pemikiran-pemikiran duniawi. Dengan yang demikian akan bersihlah seseorang itu daripada apa sahaja yang tidak sesuai dengan iman dan keikhlasan.

Syarat wajib puasa
1) Beragama Islam
2) Berakal. Orang yang gila tidak wajib berpuasa.
3) Baligh (cukup umur). Biasanya 15 tahun bagi lelaki dan 9 tahun bagi perempuan.
Sabda Rasulullah S. A. W. yang mafhumnya :
 “ Tiga orang yang terlepas daripada hukum ialah orang yang sedang tidur sehingga ia bangun, orang gila sampai ia sembuh, kanak-kanak, sampai ia baligh. ”
4) Berdaya (berkuasa) mengerjakan puasa. Orang yang tidak berdaya kerana sudah tua atau sakit, tidaklah wajib ke atasnya berpuasa.
5) Menetap di suatu tempat atau bermukim.

Fadhilat Puasa
Fadhilat (keutamaan) puasa ialah kesannya yang dapat membentuk peribadi yang baik dan mulia. Fadhilat-fadhilat yang lain ialah :
1) Puasa mengajar kita bersabar iaitu dalam melaksanakan ibadah kepada Allah S. W. T. Puasa juga melatih kita supaya sabar menempuh dugaan dengan syaitan yang merupakan punca kejahatan dan maksiat.
2) Puasa dapatmelahirkan perasaan insaf dan berperikemanusiaan sebagai seorang hamba Allah. Seseorang akan merasai betapa penat dan letihnya untuk menahan lapar dan dahaga. Ini membuatkan ia akan terfikir, bagaimanakah keadaan orang-orang miskin yang ketiadaan atau kekurangan makanan. Apabila perasaan ini tercetus di dalam hati, maka perasaan insaf, ihsan, sikap tolong menolong dan sikap toleransi akan sedikit sebanyak tumbuh di hati kecil mereka.
3) Menjauhkan maksiat zahir dan batin. Seseorang muslim akan menjauhkan dirinya dari perkara-perkara yang mengurangkan pahala puasa seperti melihat wanita dengan syahwat, mencela, mengumpat, mencuri, dengki dan lain-lain lagi.
4) Menjadikan orang-orang Islam berdisiplin. Orang yang berpuasa wajib mengikut syarat-syaratnya dan menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Bila manusia muslim mengikut ajaran Islam, maka ia mempunyai identiti yang baik dan berperibadi tinggi.
5) Puasa juga dapat mengawal hati. Puasa merupakan satu ibadah yang memperlihatkan keagungan Allah dan kehambaan manusia.
6) Puasa merupakan satu amanah Allah. Melalui jalan berpuasa kita sebenarnya telah menunaikan satu amanah Allah. Oleh itu ternyatalah puasa membentuk kita bersifat amanah dan bertanggungjawab yang merupakan satu peribadi yang patut disanjungi tinggi.
7) Puasa baik untuk kesihatan. Mengikut ahli-ahli sains dan pakar-pakar perubatan, puasa menolong mencapai kesihatan yang baik kerana makanan yang lebih selalunya disimpan di dalam organ-organ badan seperti limpa, hati dan di bawah kulit. Dengan berpuasa, makanan yang disimpan itu akan digunakan untuk menjalankan pelbagai proses di dalam badan.
8) Orang yang berpuasa akan terhindar daripada bersikap malas. Biasanya orang yang menghidapi penyakit malas ialah orang yang perutnya penuh sesak dengan makanan. Perut yang terlalu kenyang akan menyebabkan fikiran ‘lalai’.
9) Puasa dinilai baik disisi Allah. Lantaran itu orang yang berpuasa akan diampun segala dosa-dosa kecilnya. Rasulullah S. A. W. bersabda yang mafhumnya :

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kerana beriman dan mencari keredhaan Allah, maka diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu. ”

Oleh kerana Allah telah menawarkan janji-janji yang istimewa bagi orang-orang yang berpuasa dan orang-orang yang melakukan amalan-amalan yang baik di dalam bulan puasa, maka akan membuatkan manusia berkeinginan untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang terbaik di peringkat yang maksima.

10) Mengeratkan persahabatan atau ukhuwwah Islamiah. Ketika mereka berkumpul membaca al-Quran secara tadarrus dan sewaktu bersembahyang terawih beramai-ramai di masjid-masjid dalam bulan Ramadhan.

Orang yang tidak dibenarkan berpuasa
Dari Anas bahawa Rasulullah S. A. W. bersabda yang mafhumnya :
“ Sesungguhnya Allah azza wa jalla telah melepaskan orang yang musafir dari kewajipan berpuasa dan sebahagian dari sembahyang. Begitu juga terhadap perempuan yang hamil dan yang menyusukan anak, Allah telah melepaskan kewajipan puasa dari kedua-duanya. ”

Dari keterangan hadis di atas, menerangkan sebahagian dari golongan yang tidak dibenarkan berpuasa. Di antara golongan tersebut ialah orang yang dalam perjalanan yang jauhnya lebih dari 81km (menurut mazhab Maliki, Shafie, dan Hanbali) dan tiga hari berjalan kaki dari pagi hingga ke tengahari atau 120km (menurut mazhab Hanafi)

Perempuan yang hamil atau yang menyusukan anak juga wajib tidak berpuasa, sekiranya takut mudarat kepada dirinya sendiri atau beserta anaknya. Tetapi ia wajib qada’ sama halnya seperti orang sakit. Tetapi jika ia tidak berpuasa lantaran melindungi kemaslahatan anak sahaja, maka wajiblah ia qada’ puasa dan membayar fidyah untuk fakir miskin.

Orang yang sakit tidak dibenarkan berpuasa apabila tidak berdaya. Ini adalah kerana jika ia meneruskan puasanya dibimbaangkan akan bertambah sakitnya atau melambatkan sembuhnya. Orang-orang ini hendaklah mengqada’ puasa apabila sembuh.

Begitu juga dengan orang tua yang sudah lemah tidak kuat lagi berpuasa kerana tuanya, atau kerana memang lemah kerana kejadiannya, maka ia bolehlah berbuka. Tetapi ia wajib membayar fidyah sebanyak satu mud atau secupak atau yang sama dengan beras dari jenis makanan yang mengenyangkan kepada fakir dan miskin.

Kewajipan-kewajipan Lahiriah Puasa
Enam perkara lahiriah puasa :
Meneliti datangnya permulaan bulan Ramadhan dengan rukyah iaitu dengan melihat anak bulan. Jika tidak kelihatan, maka genaplah bulan Syaaban 30 hari. Rukyah atau melihat itu mestilah melalui ilmu pengetahuan dan ini dapat disahkan dengan penyaksian seorang adil. Untuk penyaksian permulaan Syawal atau anak bulan Syawal, dihukumkan tidak sah melainkan dengan dua saksi adil, mengambil hukum yang lebih berat untuk menyempurnakanibadat puasa.

Niat puasa pada setiap malam mestilah ia berniat-niat yang khas dan tetap bagi kefardhuan puasa kerana Allah Taala.

Menahan diri daripada menyampaikan sesuatu benda ke dalam perutnya dengan sengaja, tidak terlupakan dirinya sedang berpuasa. Kalau dilakukan yang sedemikian, maka rosaklah puasanya iaitu dengan makan atau minum. Memasukkan sesuatu ke dalam lubang hidung aatau dubur. Tidak batal dengan suntik, berbekam, bercelak, memasukkan pembersih ke dalam telinga atau melalui zakar ataupun sampai ke perut tanpa disengajakan seperti debu jalan ataupun seekor lalat termasuk ke dalam perutnya. Jika air masuk ke dalam perut disebabkan berkumur-kumur tidak membatalkan puasa, kecuali jika dia terlalu kerap dan banyak berkumur-kumur, maka perbuatan serupa itu membatalkan disebabkan kecuaian.

Menahan diri dari persetubuhan tetapi sekiranya dia bersetubuh dengan terlupa, maka tidak dikira batal. Sekiranya ia bersetubuh di sebelah malam ataupun ia bermimpi sehingga dia menjadi seorang yang junubdi sebelah paginya, maka tiadalah batal puasanya.

Menahan diri dari berbaringan dengan isteri, sehingga mengeluarkan mani dengan tujuan untuk bersetubuh ataupun tidak, sebab kelakuan itu membatalkan puasa. Bercumbuan dengan isteri tidak membatalkan puasa selagi tidak mengeluarkan air mani tetapi perbuatan sebegitu adalah makruh.

Menahan diri dari muntah, sebab sengaja mengeluarkan muntah dari perutnya membatalkan puasa, tetapi kalau termuntah dengan tidak sengaja, maka tidaklah batal puasanya. Sekiranya tertelan kahak dari kerongkongnya atau dari dadanya maka tidaklah batal puasanya kerana keringanan tidak dapat ditahan, melainkan kalau ia menelannya, sesudah kahak itu sampai ke tengah mulutnya maka hal itu akan membatalkan puasanya.

Perkara yang Harus Dilakukan Apabila Batal Puasa
Qada’ puasa : Kewajipannya umum ke atas setiap Muslim mukallaf yang meninggalkan puasa dengan uzur ataupun tanpa uzur. Contohnya perempuan yang datang haid, harus qada’ kan puasanya, demikian pula orang yang murtad. Orang kafir, anak kecil dan orang gila tidak wajib qada’ puasanya.
Kaffarah : Berlaku hanya ke atas orang yang bersetubuh di siang hari bulan Ramadhan. Kaffarah yang dikenakan ialah memerdekakan seorang hamba sahaya. Kiranya ia tidak mempunyai wang untuk menebus seorang hamba sahaya, maka ia wajib berpuasa dua bulan berturut-turut. Jika tidak mampu, hendaklah ia memberi makan kepada 60 orang miskin, setiap orang satu cupak beras.

Mengeluarkan fidyah : bagi orang yang mengandung atau ibu yang masih menyusukan anaknya kerana khuatir kemudaratan ke atas bayi jika berpuasa. Maka dikeluarkanlah fidyah kerana tiada berpuasa itu, setiap hari satu cupak beras kepada seorang miskin kemudian puasa itu diqada’kan. Begitu pula dengan orang tua yang sudah lanjut usianya, tiada mampu untuk berpuasa, dikeluarkan fidyah secupak beras bagi setiap hari yang ditinggalkan.

Rahsia Puasa dari Aspek Spiritual
Memejamkan mata dan menahannya dari meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati seperti melalaikannya dari berzikir dan mengingat kepada Allah dan Rasulullah S. A. W.

Memelihara lidah dari bercakap bohong, mencaci, maki, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan riak. Memelihara pendengaran dari mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan.

Memelihara seluruh anggota yang lain dari membuat dosa seperti tangan dan kaki, memeliharanya juga dari segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut dari memakan barang-barang yang syubhat waktu berbuka puasa.

Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa sekalipun dari makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah S. W. T. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal. Kadangkala makanan yang disediakan itu berbagai-bagai rencamnya, seperti menjadi semacam adat pula di kemudian.

Hendaklah hatinya merasa bimbang antara takut dan harapan, kerana ia tiada mengetahui apakah amalan puasanya itu diterima oleh Allah S. W. T, sehingga tergolonglah ia ke dalam golongan muqarrabin (hampir kepada Allah).

KESIMPULAN

Dari keterangan di atas jelaslah kepada kita bila masanya diutamakan puasa, maka untuk menyempurnakannya hendaklah setiap manusia Muslim memahami pengertian puasa yang sebenarnya dan rahsianya dalam menjernihkan hati dan meringankan kesusahan yang dilakukan semata-mata kerana Allah S. W. T. sahaja.

Moga dengan pelaksanaan dan fadhilat puasa, dapatlah kita memperbaiki peribadi masing-masing dalam bulan yang penuh berkat ini. Moga-moga puasa kita ini bukanlah puasa yang hanya mendapat lapar dan dahaga tetapi juga menahan diri daripada sesuatu yang membatalkannya samada yang berbentuk lahiriah ataupun batiniah.