FAKULTI :
PENGURUSAN PERNIAGAAN
DISEDIAKAN UNTUK :
USTAZ
ABD AZIZ BIN HARJIN
DISEDIAKAN OLEH :
NUR AMIRA IZATY BT ZAINURIN (2011503963)
TARIKH HANTAR :
13 SEPTEMBER 2012
PENGHARGAAN
Assalamualaikum W. B. T.
Segala puji bagi Allah Tuhan seru
sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S. A. W,
keluarga, sahabat dan seluruh orang yang memperjuangkan syariatnya sampai hari
kiamat.
Dan dengan rasa syukur yang
tidak terhingga berkat taufik hidayah-Nya dengan masa yang telah diberikan
akhirnya saya dapat menyempurnakan tugasan ini. Saya mengucapkan ribuan terima
kasih kepada pensyarah CTU151 saya bagi semester ini iaitu Ustaz Abd Aziz bin
Harjin kerana telah banyak memberikan bimbingan dan tunjuk ajar dalam menyiapkan
tugasan ini. Saya juga berterima kasih kepada ibu bapa dan rakan-rakan sekelas
yang juga banyak memberi sokongan dan pendapat mereka ketika saya melaksanakan
tugasan ini. Disamping itu juga, saya ingin mengambil kesempatan untuk
mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak-pihak yang turut memberikan tunjuk
ajar kepada saya. Dengan galakan yang diberikan secara tidak langsung dapat
membantu saya untuk menyempurnakan tugasan ini.
PERINTAH SOLAT
Setiap orang mukmin diwajibkan mendirikan solat kerana solat
disifatkan oleh Rasulullah s. a. w sebagai ‘Tiang agama’. Solat juga Rukun
utama dalam Rukun Islam yang lima sesudah ucapan Syahadah. Begitu penting
kewajipan solat bagi orang mukmin dan mukminah hingga Allah telah membawa
Rasul-Nya dari bumi ke langit dalam peristiwa Israk-Mikraj untuk menyampaikan
perintah solat secara langsung kepada Rasul-Nya.
Bila seorang mukmin telah mendirikan solat dengan sempurna
kewajipannya yang utama sebagai seorang mukmin telah terlaksana. Maka ibadah
solat disifatkan oleh ulama’ sebagai ‘Jiwa Mukmin’ kerana tanpa solat orang
mungkin seolah-olah tidak hidup. Rasulullah s. a. w pernah member amaran :
‘Seorang lelaki mukmin itu menjadi kafir bila dia meninggalkan solat’. Dan
dalam Hadis yang lain baginda bersabda: ‘Apa yang memisahkan kami (orang
mukmin) dengan orang kafir ialah solat. Siapa yang meninggalkan solat dia
kafir’.
Ada beberapa tafsiran ulama’ mengenai hadis ini. Iaitu orang yang
meninggalkan solat sambil ingkarinya hukumnya kafir tanpa ragu. Kedua, jika dia
meninggalkan solat kerana baru masuk Islam (Muallaf) dan belum tahu hokum
kewajipan solat atas dirinya belum dianggap kafir. Ketiga, jika dia
meninggalkan solat hanya kerana malas tetapi masih beriktikad solat itu wajib
atas dirinya dia dihukum sebagai fasiq. Seterusnya, orang Islam yang
meninggalkan solat walau kerana apa pun tidak boleh dihukum kafir.
Pendapat ulama’ yang berbeza ini berdasarkan Hadis Rasulullah yang
melibat berbagai orang dalam keadaan berbeza. Majoriti ulama’ berpendapat orang
yang mengaku Islam tetapi meninggalkan solat dia hanya muslim tetapi imanya
tipis. Sebahagian ulama’ menghukum orang seperti ini sebagai kafir amali.
Sebaliknya, orang yang meninggalkan solat dan mengingkari perintah itu dari
Allah dihukum sebagai kafir iktiqadi. Namun tidak ada keraguan terhadam hukum
kufur atas orang yang meninggalkan solat sambil mengingkarinya sebagai perintah
Allah atas orang mukmin.
RUKUN SOLAT LIMA WAKTU
Rukun solat adalah dasar ibadah yang paling utama kerana tanpa
Rukun ibadah solat akan cacat dan tidak diterima. Fungsinya sama seperti Rukun
Islam yang lima dan Rukun Iman yang enam. Semua ibadah ada rukunnya dan rukun
sembahyang yang pertama :
1. Niat
Tempat niat ialah di dalam hati. Maka solat tanpa niat dihukum
tidak sah dan sia-sia. Setengah ulama’ menganggap niat sebagai syarat solat,
tetapi semuanya sepakat bahawa tidak ada solat tanpa niat. Oleh kerana niat
letaknya di permulaan ibadah solat dan ia ditujukan semata-mata kepada Allah
maka niat itu menyertakan rasa ikhlas bahawa solat didirikan tidak untuk
menyembah yang lain selain dari Allah. Niat juga menentukan rupa bentuk dan
jenis solat yang ditunaikan, baik solat waktu yang lima, waktunya, atau sunat,
berapa rakaat, sendirian, berjemaah atau sebagainya. Maka kesempurnaan solat
bergantung pada kesempurnaan niatnya. Rasulullah s. a. w bersabda :
‘Sesungguhnya amalan itu berdasarkan niat’.
2. Berdiri bagi yang berdaya
Orang yang sihat dan boleh berdiri wajib menunaikan solat dengan
berdiri. Jika tidak berdaya boleh duduk malah boleh juga baring jika tidak
berdaya untuk duduk. Kewajipan ini ditegaskan oleh Rasulullah s. a. w dalam
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari sambil memetik firman Allah : ‘Allah
tidak membebankan seseorang kecuali sesuai dengan kuasanya’. Dalam hadis lain
Rasulullah s. a. w menyatakan bahawa orang yang menunaikan solat sambil berdiri
mendapat pahala penuh, orang yang duduk mendapat separuh orang berdiri dan
orang yang baring mendapat separuh pahala orang yang duduk.
3. Takbiratul Ihram
Yang dimaksudkan dengan ‘Takbiratul Ihram’ ialah ucapan ‘Allahu
Akbar’ permulaan solat. Rasulullah s. a. w pernah menegur seorang lelaki yang
menunaikan solat tanpa Takbiratul ihram hingga orang itu terpaksa mengulang
solatnya tiga kali. Rasulullah bersabda : ‘Kunci solat ialah wuduk,
permulaannya Takbir dan penutupnya Salam’. Sebahagian ulama’ berkata ucapan
Takbir Pertama untuk memulakan solat itu hendaklah dilakukan serentak dengan
niat. Tetapi sebahagian yang lain membolehkan Takbir itu diucapkan kemudian
daripada niat.
4. Bacaan Al-Fatihah
Yang dimaksudkan dengan Al-Fatihah ialah seluruh surah Al-Fatihah
dari awal hingga ke akhirnya. Rasulullah s. a. w bersabda : ‘Tidak sah solat
orang yang tidak membaca Al-Fatihah’. Majoriti ulama’ merumuskan bahawa bacaan
surah Al-Fatihah adalah wajib dan rukun pada setiap rakaat solat. Sebuah hadis
lagi menjelaskan. ‘Kalimah ‘Bismillahir Rahmanir Rahim’ adalah sebahagian
daripada surah Al-Fatihah’. Maka tidak sempurna bacaan Al-Fatihah jika tidak dimulakan
dengan ‘Bismillahir Rahmanir Rahim’.
5. Rukuk
Rukuk ialah gerakan pertama tubuh sesudah berdiri bagi orang yang
menunaikan solat berdiri. Orang yang mendirikan solat hendaklah tunduk ke
hadapan hingga tulang pinggangnya separas lehernya (90 darjah). Untuk
memantapkan kedudukan rukuk kedua belah tangan diletakkan pada kedua belah
lutut.
6. Iktidal
Iktidal ertinya berdiri tegak semula sesudah rukuk seperti ketika
membaca Al-Fatihah.
7. Sujud
Yang dimaksudkan dengan Sujud ialah meletak dahi ke tempat sujud
di lantai. Menurut sebuah hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim Rasulullah s.
a. w bersabda : ‘Saya disuruh sujud dengan tujuh anggota : Dahi, dua tapak
tangan, dua lutut dan hujung kedua kaki’. Dan menurut sunnah Rasulullah S.A.W.
baginda melakukan sujud sambil meletak punggungnya lebih tinggi daripada
kepalanya.
8. Duduk di antara Dua Sujud
Menurut hadis Rasul riwayat Imam Bukhari dan Muslim bahawa
Rasulullah duduk seketika (tamakninah) sesudah selesai sujud yang pertama
diikuti dengan sujud yang kedua. Rasulullah s. a. w membaca doa atau tasbih
ketika sujud atau duduk di antara dua sujud bagi mengisi masa untuk tamakninah
sebelum berdiri kembali bagi rakaat yang kedua dan seterusnya.
9. Duduk akhir
Maksud duduk akhir ialah duduk pada kali terakhir bagi orang yang
solat, samada dua rakaat, tiga rakaat atau empat rakaat. Ketika duduk terakhir
itulah Rasulullah S.A.W. membaca Tasyahhud Akhir dan Salawat. Oleh kerana duduk
terakhir itu mengambil masa yang agak lama dengan sendirinya Rukun Tamakninah
pada masa itu ditunaikan.
10. Memberi
Salam
Salam yang pertama ialah ucapan salam sambil menolehkan muka ke
sebelah kanan sebagai tanda tamatnya solat yang ditunaikan. Hadis rasul riwayat
Imam Abu Dawud dan Tirmizi bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda : ‘Permulaan
solat ialah Takbir dan penamatnya Salam’. Ucapan salam yang sempurna ialah :
‘Semoga selamatlah kamu dengan rahmat dan barakah dari Allah.
11. Tartib
Maksud tartib ialah menunaikan apa yang wajib ditunaikan dahulu
dan mentakhirkan apa yang wajib ditunaikan kemudian. Kaedah solat yang
ditunaikan hendaklah menurut peraturan yang ditetapkan oleh Rasulullah s. a. w
kerana itulah kaedah yang ditentukan oleh Allah seperti yang diajar kepada Nabi
Muhammad S.A.W. oleh malaikat Jibril. Maka cacat dan batal solat yang tidak
selaras dengan amalan Rasulullah S.A.W.
WAKTU DAN KIBLAT SOLAT
Telah dijelaskan secara ringkas bahawa solat tidak sah jika tidak
dilakukan pada waktunya yang tertentu. Dan solat juga tidak sah jika orang yang
mendirikan solat tidak megadap ke arah kiblat. Waktu solat yang wajib
ditunaikan oleh setiap mukmin dibahagi kepada lima waktu. Setiap mukmin wajib
mengetahui setiap waktu solat supaya setiap solat yang ditunaikannya selaras
dengan waktunya. Allah berfirman pada surah An-Nisa’ ayat 103 : ‘Sesungguhnya
solat itu diwajibkan atas orang beriman menurut waktu yang ditentukan’.
Lima waktu solat setiap hari menurut penjelasan Nabi s. a. w ialah
Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak, Subuh. Solat zuhur waktunya bermula ketika
matahari beredar dari tengah langit ke barat sedikit. Edarannya boleh
dipastikan dengan mencacak seutas kayu yang tegak ke langit hingga bayangnya
tidak kelihatan. Bila matahari beredar sedikit ke barat bayang kayu itu akan
kelihatan beredar ke timur sedikit untuk memulakan waktu zuhur. Sebaik-baik
bayang kayu itu sampai melebihi ukuran kayu itu sendiri tamatlah waktu zuhur.
Waktu asar pula bermula sebaik-baik bayang kayu tadi lebih panjang
dari ukuran kayu itu sendiri hinggalah matahari terbenam di ufuk barat.
Manakala waktu magrib bermula sebaik-baik matahari terbenam di ufuk barat
selama masih kelihatan cahayanya (mega atau syafaq) di sana hinggalah hilang
cahaya itu. Pada waktu isyak, ia bermula sebaik-baik cahaya mega maghrib hilang
di ufuk barat hinggalah terbit fajar di ufuk timur menjelang terbit matahari.
Waktu subuh bermula sebaik-baik terbit fajar di ufuk timur hinggalah terbit
matahari pagi.
Maka setiap mukmin yang mendirikan solat lima waktu wajib menjaga
setiap waktu solatnya supaya setiap solat tidak ditunaikan di luar waktunya.
Allah murka terhadap orang yang melalaikan solat hingga masuk ke waktu lain.
Firman Allah : ‘Maka celakalah orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai
terhadap solatnya’. surah Al-Maa’un ayat 4-5. Rasulullah telah meningatkan
umatnya supaya menyegerakan solat pada awal waktunya. Dan baginda sendiri serta
para sahabatnya sentiasa menunaikan solat berjemaah pada awal waktu. Maka
sangat besar dosa orang yang melalaikan solat hingga termasuk ke waktu solat
yang lain.
Berkaitan dengan kiblat solat, salah satu syarat sah solat ialah
mengadap ke arah kiblat. Setiap mukmin wajib mengarahkan muka dan dadanya kea
rah Baitullah yang terletak di dalam Masjid al Haram di Kota Mekah. Oleh kerana
Baitullah itu kecil berbanding dengan keluasan Masjid al Haram maka orang
mukmin yang tinggal ditempat yang jauh disuruh mengarahkan dada kea rah Masjid
al Haram. Allah berfirman : ‘Maka hendaklah engkau arahkan mukamu kea rah
Masjid al Haram. Walau di mana pun kamu berada arahkan muka kamu ke sana’.
Surah Al-Baqarah ayat 144.
Perintah Allah ini jelas hingga setiap orang mukmin yang tidak
mengarahkan muka dan dadanya ke arah Masjid al Haram dalam solat dihukum
solatnya tidak sah. Pendapat ulama’ hanya berbeza bila jarak di antara orang
mendirikan solat dengan Masjid al Haram sangat jauh hingga mereka tidak dapat
melihatnya dengan mata kasar.
Satu golongan ulama’ yang dipelopori oleh Imam As-Syafie
berpendapat bahawa orang yang dapat melihat Baitullah di dalam Masjid al Haram
wajib mengarahkan dadanya secara tepat ke arahnya dan jika Baitullah tidak
kelihatan oleh matanya wajiblah dia berusaha memastikan jurusan Kaabah di dalam
Masjid al Haram sebelum menunaikan solat. Manakala golongan lain dipimpin oleh
Imam Hanafi sependapat tentang arah Kaabah secara tepat dalam solat jika Kaabah
dapat dilihat, dan cukup hanya menyakini bahawa dia mengadap jurusan Kaabah kalau
dia menunaikan solat di tempat yang jauh hingga Kaabah tidak dapat dilihatnya.
JENIS SOLAT SUNAT
Selain dari solat fardu yang lima waktu, Islam mendorong orang
mukmin mendirikan berbagai solat atau solat sunat. Solat sunat boleh dikerjakan
dan boleh ditinggalkan. Hal ini, solat sunat tidak sama seperti wajibnya solat
fardu yang lima waktu. Pahala diberi kepada orang yang menunaikannya sahaja dan
tidak berdosa orang yang meninggalkan solat sunat.
1. Solat Dua Hari Raya
Rasulullah s. a. w mendirikan solat dua Hari Raya Idul-Fitri dan
Idul-Adha. Idul-Fitri pada 1 Syawal dan Idul-Adha pada 10 Zulhijjah. Hukumnya
sunat Muakkadah. Menurut hadis Rasulullah S.A.W. sering mendirikan solat dua
Hari Raya tidak di dalam masjid. Ulama’ berpendapat mungkin pada masa itu
masjid yang ada terlalu kecil. Pada masa ini, saiz masjid biasanya besar dan
boleh menampung ramai para jemaah, maka lebih afdal solat Hari Raya diadakan di
dalam masjid.
2. Solat gerhana bulan dan matahari
Pada zaman jahiliyah orang Arab menyembah bulan dan matahari
ketika berlaku gerhana. Maka Allah menurunkan wahyu yang melarang perbuatan
syirik itu, sebaliknya orang beriman disuruh menyembah Allah yang menjadikan
kedua-dua gerhana itu. (Surah Sajdah ayat 37). Solat gerhana boleh dilakukan
secara berjemaah atau sendirian.
3.
Solat
minta hujan
Rasulullah s. a. w pernah berdoa meminta Allah menurunkan hujan
ketika berlaku kemarau panjang di Madinah. Baginda juga pernah berdoa sesudah
mendirikan solat Istisqak beramai-ramai di tanah lapang. Disunatkan juga para
jemaah berpuasa selama 4 hari berturut-turut dan mendirikan solat pada pagi
hari yang keempat.
4. Solat sunat Rawatib
Solat sunat Rawatib ialah solat sunat yang dilakukan sebelum dan
sesudah solat fardu yang lima waktu. Solat sunat Rawatib yang diutamakan oleh
Rasulullah S.A.W. (muakkad) ialah dua rakaat sebelum solat Subuh, dua rakaat
sebelum solat Zuhur dan sesudahnya, dua rakaat sesudah solat Maghrib dan dua
rakaat sesudah solat Isyak.
5. Solat Sunat Jumaat
Disunatkan solat sunat sesudah solat Jumaat kerana Rasulullah
S.A.W. menunaikannya sesudah Jumaat di rumahnya sendiri. Bagaimanapun, menurut
sebuah hadis riwayat Imam Muslim baginda telah mendorong para sahabatnya
mendirikan solat sunat sesudah Jumaat sebanyak empat rakaat.
6. Solat Tahiyatul Masjid
Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari disebut bahawa Rasulullah s. a.
w apabila dating ke masjid sentiasa mendirikan solat sunat dua rakaat sebelum
duduk. Solat baginda itu dipanggil Solat Sunat Tahiyatul Masjid.
7. Solat Dhuha
Solat pada waktu pagi, ketika matahari sudah terbit kira-kira
segalah (kira-kira jam 8-9 pagi) hingga tengahari. Rasulullah s. a. w sering
melakukan solat Dhuha seminimanya dua rakaat dan sebanyaknya 12 rakaat.
8. Solat Tahajjud
Solat sunat Tahajjud sering dilakukan oleh Rasulullah s. a. w
selepas tengah malam. Paling kurang dua rakaat dan paling banyak tidak ada
batasnya.
9. Solat Witir
Rasulullah S.A.W. sering mendirikan solat Witir selepas solat
Isyak. Solat Witir ertinya solat Ganjil. Paling kurang solat Witir ialah satu
rakaat. Lebih banyak dari itu ialah tiga rakaat, lima rakaat hingga sebelas
rakaat.
10. Solat
Tarawih
Solat malam sesudah solat Isyak hingga terbit fajar sepanjang
bulan Ramadan. Rasulullah tidak mewajibkan pengikutnya mendirikan solat Tarawih
sepanjang bulan Ramadan. Baginda hanya menegaskan siapa mendirikan solat
Tarawih dengan ikhlas dan percaya akan kelebihannya akan diampuni segala
dosanya yang lalu.
11. Solat
Istikharah
Solat memohon petunjuk dari Allah sama ada amalan yang akan
dilakuukan baik untuk diri seseorang atau keluarganya atau sebaliknya. Rasulullah
S.A.W. telah menganjurkan umatnya supaya mendirikan solat Istikharah dua rakaat
dan kemudian berdoa memohon petunjuk dari Allah sebelum melakukan pekerjaan
penting. Sesudah solat hendaklah berdoa memohon Allah member alamat sama ada
pekerjaan yang dilakukan baik untuk dirinya atau sebaliknya.
12. Solat
Sunat Mutlaq
Solat sunat yang bersifat bebas dan tidak ditentukan waktunya atau
bilangan rakaatnya. Caranya sama seperti solat sunat biasa asalkan tidak
dilakukan pada masa atau waktu yang dilarang.
13. Solat
Jenazah
Bila seorang mukmin atau mukminah kembali ke rahmatullah mayatnya
wajib dikebumikan oleh mukmin yang hidup khususnya oleh ahli keluarganya. Hukum
mengurus jenazah ialah Fardu Kifayah. Mayat perlu dimandikan, dikafan, dan
disolatkan sebelum dikebumikan. Solat jenazah sebaik-baiknya dilakukan oleh
ahli keluarga yang terdekat dan dilakukan secara berjemaah.
KESIMPULAN
Islam membawa ajaran yang telah disempurnakan, setelah Nabi
Muhammad S.A.W. pulang dari perjalanan Isra’ dan Mi’raj, beliau membawa
perintah dari Allah s. w. t supaya dia dan umatnya mengerjakan ibadah solat.
Solat ialah salah satu perintah Allah yang amat penting hingga siapa yang tidak
mendirikan solat disifatkan oleh Rasulullah S.A.W. sebagai meruntuhkan
agamanya. Rasullulah S.A.W. juga memberi amaran bahawa perbezaan di antara
orang mukmin dan kafir ialah solat. Yang patuh mendirikan solat ialah mukmin dan
yang tidak mendirikan solat tanpa uzur hukumnya tidak lain dari kafir.
Pada masa kini, ramai masyarakat Islam mengambil mudah tentang
solat. Padahal solat fardu lima waktu merupakan “Tiang Agama” bagi umat Islam.
Hal ini, umat Islam perlu mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. di mana dan
dalam keadaan bagaimana pun. Sesunggunhnya Allah sentiasa melihat dan
memerhatikan kita. Tidak ada sesuatu yang tidak Ia ketahui.
Sesungguhnya mendekatkan diri kepada Allah merupakan kedudukan
yang paling mulia dan suci. Itulah kedudukan ihsan sebagaimana diisyaratkan
oleh Rasulullah s. a. w : “Ihsan adalah engkau beribadat kepada Allah
seolah-olah engkau melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya, maka
ketahuilah bahawa Dia sentiasa memerhatikanmu.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com