PERKEMBANGAN ISLAM DI ALAM MELAYU
NAMA:
MUHAMAD YAZIN ALAMIN B. MOHD YASSIN
NO. MATRIK:
2011377311
KUMPULAN:
BMD2Bc
DISEDIAKAN UNTUK:
USTAZ ABD. AZIZ B. HARJIN
TARIKH: 13/9/2012
PERKEMBANGAN ISLAM DI ALAM MELAYU
Berbagai-bagai pendapat telah dikemukakan tentang bagaimana
kedatangan islam ke alam melayu. Pendapat klasik yang banyak telah diperkatakan
oleh orang bahawa agama islam telah dibawakan ke alam melayu melalui perniagaan
yang dilakukan oleh pedagang-pedagang islam yang berkunjung ke daerah ini.
Menurut Tome Pires bahawa pedagang-pedagang islam itu telah menyebarkan islam
secara aman melalui pergaulan mereka dengan penduduk dan perkahwinan mereka
dengan wanita-wanita setempat. Dengan cara itu, pedagang-pedagang islam telah
dapat menarik minat penduduk setempat menganut agama islam. Catatan menjelaskan
bahawa perkembangan islam di alam melayu telah dilakukan oleh pedagang-pedagang
itu menurut cara perkembangan agama hindu ke daerah nusantara. Ada juga pendapat
lain yang menyatakan bahawa pedagang-pedagang yang menyebarkan agama islam itu
bertujuan untuk meluaskan pengaruh politik. Maka dengan itu pedagang-pedagang
islam telah berkahwin dengan puteri-puteri raja. Dengan cara itu, pengaruh
islam semakin berkembang di istana. Melalui hadiah-hadiah yang diberikan kepada
raja-raja, maka mereka dapat merapatkan lagi hubungan dengan raja-raja. Justeru
itu, pengaruh merekasemakin berkembang. Ada pendapat yang menolak dakwaan
bahawa agama islam dibawa melalui dagangan kerana saudagar-saudagar islam telah
memasuki alam melayu sejak abad ke-8 Masihi. Bagaimanapun, agama islam mula
tersebar hanya pada kurun ke-12 Masihi.
Ada pendapat-pendapat lain yang menyatakan bahawa agama
islam dibawa oleh ahli-ahli sufi yang datang bersama-sama dengan pedagang untuk
mengembangkan agama islam. Mereka terdiri daripada orang-orang yang benar-benar
ikhlas dan jujur melaksanakan tugas suci menyebarkan agama islam di seluruh
kepulauan melayu, terutama di daerah pedalamandi kepulauan Indonesia.
Sejarah dinasti yunani ada menyebutkan bahawa pada tahun 1282
Masihi, dua orang utusan dari Samudera (su-mu-ta) bernama Hasan dan Sulaiman
telah mengadap Maharaa cina. Daripada bukti tersebut Pasai sejak dari tarikh
itu sudah pun menganut agama islam. Dalam tahun 1345-1346 Masihi, ibn Battutah
dalam pelayarannya ke negeri china telah singgah di Pasai yang disebut sebagai
jazirah al-jawah (pulau jawa). Untuk membuktikan sebagai Pasai, beliau
menerangkan nama rajanya ialah Malik al-Zahir, iaitu putera Malik al-Salleh,
atau Merah Silu. Ibn Battutah juga menyebutkan bahawa Sultan Malik al-Zahir
adalah seorang raja yang alim dalam agama islam dan sangat menggemari pada ilmu
pengetahuan. Baginda dikelilingi cerdik pandai dalam agama islam; antaranya
Qadi Sharif Amir Sayyid dari Shiraz dan Taj al-Din dari Isfahan. Ketika di
Pasai di bawah pemerintahan Sultan Malik al-Zahir sering diadakan muzakarah,
atau seminar mengenai ilmu pengetahuan islam yang dituruti bersama oleh Sultan
Malik al-Zahir. Dalam upacara tersebut baginda sering menggantikan pakaian
diraja dengan memakai pakaian ahli undang-undang islam.
Sejak abad ke-14, Pasai telah muncul sebagai pusat islam
yang terawal. Seorang ulama dari Mekah, Abu Ishak telah menulis sebuah kitab
mengenai ilmu Tassawuf yang bertajuk Dur al-Manzum. Beliau mengarakan anak
muridnya supaya menghadiahkan kitab itu kepada Sultan Mansur Syah di Melaka.
Oleh sebab kitab itu tertulis dalam bahasa Arab, Sultan Mansur Syah
memerintahkan supaya kitab tersebut dihantarkan ke pasai untuk diterjemahkan ke
dalam bahasa melayu. Kitab tersebut telah diterjemahkan oleh seorang cerdik
pandai Pasai yang bernama Tuan Permatakan.
Peristiwa di atas membuktikan Pasai sebagai pusat ilmu
pengetahuandan tumpuan para ahli cerdik pandai Islam dari segenap pelusuk,
termasuk dari negeri-negeri Islam di Asia Barat.
Tinggalan islam yang tertua di Tanah Melayu terdapat di
Terengganu, iaitu sebuah batu bersurat telah dijumpai di negeri itu. Tulisan
pada batu itu membuktikan bahawa sekumpulan orang islam telah mendiami di
Terengganu pada tahun 1326, atau 1386 Masihi. Tetapi kedudukan islamdi
Terengganu ada masa itu tidak kukuh untuk disebarkan ke negeri-negeri lain di
Tanah Melayu. Menurut Prof. S. Q Fatimi berdasarkan kenyataan batu bersurat itu
Terengganu lah yang mula-mula menganut agama islam. Perkembangan agama islam di
Pantai Timur Malaysia berkemungkinan datang dari negeri china atau campa.
Kebanyakkan pendapat yang dipersetujui bahawa agama islam bertapak kuat di
Melaka, tetapi tarikh kedatangan islam ke Melaka tidak dapat disahkan.
Sungguhpun begitu, terdapat ahli-ahli sejarawan menyatakan bahawa tahun1414
Masihi sebagai tahun kedatangan agama islam ke Melaka.
Melaka telah menerima Islam pada zaman sultannya yang pertama,
iaitu Parameswara yang menggunakan gelaran Megat Iskandar Syah. Di Melaka,
islam berkembang ke seluruh Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan Jawa.
Disamping, menjadi pusat perniagaan, Melaka berkembang menjadi pusat penyebaran
islam. Melalui perkahwinan dan hubungan diplomatik, islam telah disebarkan ke
seluruh Tanah Melayu. Agama Islam juga disebarkan ke negeri jajahan takluknya
seperti Siak, Rokan dan Inderagiri. Di samping itu, Islam dikembangkan kepada
pedagang-pedagang yang mengunjungi Melaka. Sebagai pusat islam, Melaka
dipercayai telah melahirkan penulis-penulis yang menghasilkan kitab mengenai
agama islam dan kesusasteraan Melayu islam. Sebagai contoh, Hikayat Amir Hamzah
dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah.
Kerajaan Aceh juga dikatakan sebagai pusat penyebaran islam.
Kerajaan Aceh yang didirikan oleh Raja Ibrahim yang digelar Sultan Ali
al-Moghayat Syah pada tahun 1507 Masihi, hingga ke zaman pemerintahan Sultan
Muda Mahkota Alam ada tahun 1607 Masihi, telah terkenal sebagai sebuah kerajaan
islam yang menjadi benteng untuk mempertahankan kesucian agama islam di Gugusan
Kepulauan Melayu. Musuh-musuh islam terutama orang barat, khasnya Portugis yang
terus menerus menentang umat islam di Benua Eropah hinggalah membawa ke Gugusan
Kepulauan Melayu. Kerajaan Aceh juga bertanggungjawab membersihkan sisa-sisa
agama Hindu yang dipelopori oleh Kerajaan Majapahit.
Negeri-negeri disekeliling baik Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera
dari Minangkabau sampai ke Bangkahulu terhutang budi dalam hal pertahanan Islam
kepada Kerajaan Aceh. Sultan-sultan Aceh pernah menjalinkan hubungan dengan
Kerajaan Islam di Istanbul untuk mendapatkan bantuan untuk menentang Portugis
yang sentiasa mengancam negeri-negeri di Gugusan Kepulauan Melayu.
Kerajaan Islam Aceh juga menjalinkan hubungan persahabatan dengan
Kerajaan Islam Moghul di India sehingga beberapa bangsawan Moghul dari Agra dan
Delhi datang berkhidmat dengan Kerajaan Aceh. Antaranya, seorang bangsawan yang
bernama Dir Chan.
Di samping mempertahankan kedaulatan Islam di Gugusan
Kepulauan Melayu, Aceh juga menjadi pusat perkembangan agama islam di alam
melayu, Aceh juga menjadi tumpuan dan tempat melahirkan beberapa ulama besar
dan cerdik pandai yang banyak menghasilkan karya kitab-kitab agama islam dalam
bahasa melayu. Usaha-usaha menterjemah kitab agama daripada bahasa arab kepada
bahasa melayu juga dilakukan.
Pada tahun 1606-1636 Masihi, Kerajaan Islam Aceh semakin
berkembang maju di bawah pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam atau
Iskandar Muda Johan Perkasa Alam Syah yang berjaya mengembangkan daerah
taklukkannya hingga ke Bengkuli, termasuk daerah-daerah pantai laut
Minangkabau, Padang, Mokomoko, Periaman, Tiku dan kesemuanya yang terletak
dibawah pemerintahan Aceh kira-kira 50 tahun.
Aceh bukan saja menjadi pusat kebudayaan islam di alam
melayu tetapi juga tempat tumpuan alim ulama dan pujangga Islam dari luar
negeri mahupun dalam negeri, dan nama Aceh sangat terkenal tidak kira di Timur
mahupun Barat.
Sebelum kedetangan islam, penduduk di nusantara pada umumnya
menganut agama hindu. Walaupun begitu, masyarakat melayu pada ketika itu sudah
mempunyai kebudayaan mereka yag tersendiri, kemudian mereka dipengaruhi oleh
kebudayaan hindu dalam beberapa hal. Ahli-ahli kebudayaan berpendapat bahawa
agama islam tidak memberi perubahan dalam struktur ekonomi orang melayu.
Misalnya sebelum kedatanganislam, orang melayu menjalankan perdagangan dan
pertanian, demikianlah juga selepas kedatangan islam. Tegasnya, islam tidak
membawa bentuk yang baru daripada sistem ekonomi islam. Walau bagaimanapun
islam telah memberi sumbangan dalam susunan ekonomi orang melayu, misalnya
sistem pengeluaran zakat fitrah merupakan sebagai satu cara mengambil harta
orang yang kaya untuk diberi kepada fakir miskin. Demikian juga sistem sedekah,
kafarah, wakaf dan sistem Baitulmal yang merupakan satu fenomena baru dalam
kehidupan masyarakat melayu dalam zaman islam. Hal ini juga menjadi sebagai
aspek ekonomi yang penting yang telah disumbangkan oleh islam.
Perkembangan islam ke daerah nusantara dibawa oleh mubaligh
islam, dan ajaran yang dibawa oleh mereka adalah berbentuk metafizik dan
bercorak intelektralisme. Oleh yang demikian, fikiran orang-orang melayu
menjadi lebih terbuka, dan lahirlah rasionalisme dan intelektualisme dalam
masyarakat melayu. Dengan lahirnya unsur rasionalisme, ia merupakan sebagai
satu cabaran kepada unsur mitologi dan dongeng-dongeng yang menitikberatkan
alam khayalan dan fantasi yang menceritakan tentang dewa-dewa dan pari-pari.
Mubaligh-mubaligh islam membawa kepercayaan monoteisme dangan penekanan kepada
pemikiran yang rasional untuk mempertahankan keterangan-keterangan mengenai
wujudnya Tuhan.
Kedatangan islam membawa dorongan utama ke arah
penghayatanilmu pengetahuan dan daya berfikir bukan saja kepada golongan
istana, tetapi juga kepada orang awam. Hasil penulisan pada zaman islam bukan
saja dihasilkan untuk kepentingan raja-raja dan golongan bangsawan, kitab-kitab
itu dituliskan untuk orang awam umumnya.
Agama islam dengan semangat jihadnya dapat memberi inspirasi
untuk mencintai tanahair dan disemai dalam diri penduduk di daerah alam melayu.
Semangat keislaman memainkan peranan utama dalam menyatupadukan tenaga politik
penduduk setempat untuk menentang kolonialisme dari barat. Semangat
persaudaraan yang diwujudkan oleh islam dapat menyatupadukan berbagai-bagai
suku dan puak, misalnya terdapat berbagai-bagai suku kaum di Indonesia, namun
dengan semangat islam mereka dapat bersatu di bawah pertubuhan-pertubuhan
kebangsaan telah berjuang dalam menuntut kemerdekaan berdasarkan agama islam.
Islam sebagai agama yang menggalakkan perkembangan ilmu
pengetahuan, maka dengan kedatangan islam pusat-pusat pendidikan islam mula
didirikan di merata-rata tempat di daerah alam melayu. Di samping masjid dan
surau, sekolah agama didirikan untuk mengajar ilmu pengetahuan agama islam
bermula daripada pelajaran membaca al-Quran hinggalah kepada pelajaran ilmu
fekah, tauhid, tasawwuf, bahasa arab, nahu dan lain-lain.
Undang-undang Islam daripada Mazhab Shafie memainkan peranan
penting dalam menentukan hal-hal yang mengenai kehidupan penduduk di alam
melayu seperti perkara yang berkaitan dengan warisan, harta, undang-undang
mu’amalah, perkara yang berkaitan dengan perkahwinan, dan hukuman yang tertentu
terhadap orang-orang yang melakukan kesalahan. Pengaruh undang-undang islam
juga terdapat dalam undang-undang setempat seperti undang-undang Luaran di
Filipina dan Hukum Kanun Melaka di semenanjung tanah melayu. Di samping itu,
terdapat undang-undang adat yang diamalkan di beberapa daerah tertentu yang
bercanggah dengan undang-undang islam.
Agama islam mempengaruhi semua aspek kehidupan orang melayu.
Misalnya dalam bidang politik, sistem pemerintahan melayu yang terawal di
semenanjung ialah sistem Kesultanan Melayu Melaka. Kemudian diikuti oleh
negeri-negeri yang lain seperti Terengganu dan Pahang.
Jika dikaji Hukum Kanun Melaka yang wujud sejak abad ke-14
itu ternyata sekali bahawa islam telah memainkan peranan yang penting.
Permulaan undang-undang tersebut dimulakan dengan doxology keislaman kemudian
didefinasikan jawatan Sultan Mahmud dan raja-raja Melaka sebagai Khalifah
al-Mu’minin.
Apabila orang melayu mula memeluk agama islam, mereka
mempelajari ayat-ayat al-Quran untuk tujuan menunaikan fardu solat. Dari tahap
ini, orang melayu mula digalakkan belajar membaca serta diikuti pula dengan
proses pembelajaran yang bercorak ilmu-ilmu agama. Penulisan bahasa melayu yang
menggunakan huruf al-Quran mula berlaku dengan tujuan mengarang buku-buku
mengenai agama islam.
Daripada dorongan pembelajaran itu, lahirlah
institusi-institusi agama islam yang berpusat di madrasah, surau dan masjid,
diikuti dengan peringkat yang lebih tinggi, iaitu pondok, langgar, rangkang dan
pesantren. Pesantren merupakan satu institusi pengajian tinggi agama islam yang
bercorak tradisi di Pulau Jawa. Pengajian agama islam serta penulisan yang
bercorak keislaman telah menggalakkan perkembangan bahasa melayu bukan saja di
alam melayu, tetapi di beberapa daerah di Asia Tenggara, termasuk rantau
Indo-China.
Pengaruh islam meliputi semua aspek kebudayaan melayu.
Segala yang diperkatakan di atas merupakan sebahagian daripada contoh bidang
kebudayaan yang telah diterokai oleh agama islam pada zaman permulaannya.
Benarlah pendapat Wertheim bahawa agama islam dapat mencetuskan revolusi dan
memodenkan tradisi masyarakat melayu.
Pada abad ke-20 masyarakat islam di alam melayu khususnya di
Malaysia mula melakukan perubahan selepas mereka mencapai kemerdekaan dari
kuasa barat. Kesedaran masyarakat islam di Malaysia adalah hasil daripada
pengaruh kaum terpelajar dan siswazah yang pulang dari Timur Tengah, khasnya
dari Kaherah. Di sebabkan itu, pengaruh pembaharuan yang disuarakan oleh
reformer islam yang terbesar Jamaluddin Afghani dan Syeikh Muhammad Abduh di
Timur Tengah telah membawa semangat pembaharuan di tanahair, walaupun kesannya
tidak sehebat seperti di Negara-negara islam yang lain. Aliran moden dalam
islam mula berkembang. Sekolah agama yang bercorak moden mula mengambil tempat
sistem pendidikan yang bercorak tradisional.
Pada tahun 1940 Masihi, sebuah pertubuhan islam telah
ditubuhkan di Singapura dengan galakan daripada Maulana Abdul Aleem al-Siddiq.
Pengerusi Pertubuhan itu Dato Sayid Ibrahim Alsagof telah mengambil peranan
yang utama bagi memajukan pertubuhan ini. Pertubuhan islamini telah banyak
menyumbang tenaga bgi memajukan pendidikan dan pengetahuan islam dalam kalangan
penduduk negeri ini.
Pada tahun 50-an sebuah jawatankuasa telah ditubuh sebuah
Pusat Pengajian Tinggi Agama Islam di negeri ini. Akhirnya Sultan Selangor,
Sultan Hisyamuddin Alam Syah telah berkenan menghadiahkan sebuah istananya
untuk dijadikan Kolej Islam. Pada tahun 1955, Kolej Islam dirasmikan dan ia
merupakan satu-satunya pusat pengajian islam yang tertinggi di negara ini.
Selepas Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1957,
Kerajaan Malaysia telah menjadikan agama islam sebagai agama rasmi Negara ini.
Oleh itu, pemerintah telah mengeluarkan beberapa peruntukan yang tertentu bagi
mengembangkan pelajaran dan pengetahuan agama islam. Pada tahun 1959, sebuah
Jabatan Pengajian Islam telah ditubuhkan di Universiti Malaya. Dengan itu,
muncul pula sebuah Pusat Pengajian Tinggi Islam di Negara ini.
Kerajaan Malaysia juga menjadikan matapelajaran agama
sebagai satu matapelajaran di sekolah-sekolah Inggeris, dan pada tahun 1957,
matapelajaran agama islam dimasukkan dalam senarai matapelajaran bagi peringkat
Sijil Rendah Pelajaran. Kemudian diikuti dalam Sijil Cambridge School
Certificate dan Sijil Pelajaran Malaysia. Akhir sekali matapelajaran bahasa
arab dimasukkan ke dalam matapelajaran bahasa di semua peringkat sekolah
menengah.
------------------------------------------------------
Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
PERLIS
MALAYSIA
013-4006206
04-9882701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
http://abdazizharjin.blogspot.com